Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Längre Luff på Neil Pryde 2003
-
Längre Luff på Neil Pryde 2003
Publicerad av gegga på 21 augusti, 2002 vid 07:19Noterar att bransch ledande Neil Pryde har återinfört
längre luff på sina 2003 segel ca 1 decimeter.
Detta innebär att trenden med kortare mast är slut!!!
Äntligen kan man använda sin gamla 460 mast till 5.5-6.0
Detta innebär att vi är tillbaks där allting startade
för 4-5 år sedan.
Troligtvis kommer väl alla andra tillverkare följa efter
eftersom ingen vill avika från en nygammal trend som kan
ge nya friska pengar.endy svarade 22 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
Kollade på samma sak igår faktiskt. Nya Search har samma mått som min Nalus 2001 ungefär. Dock har väl Zone och Core fortfarande ’kort’ mast?
Jag kollar hellre på Naish Boxer som på har ca 30-40 cm kortare mast (jmf med mina 2001 eller Search 2003). 6.2 riggas på 432 cm nya Search på 471 (om jag minns rätt). Kollar man på Hot så har de relativt korta luffar. 6.3 på 452 tex, undrar hur 2003 ser ut. Även övriga Naish 2003 har kortare mast än tidigare år.
Enligt Rasmus Baltersen som var med och utvecklade Boxer i vintras så seglar han dem (hellre än Session) på Hookipa trotts att de inte är tänkta som down-the-line segel.
/adde
-
Angående Boxer så kör Scott McKercher också dem, men han gillar ju segel med supermycket drag som aldrig viker sig när man tar i lite. Boxer ser i verkligheten verkligt bukiga och hårda ut.
När det gäller NP är det väl mest på Search som mastlängden är längre, eller?
När det gäller Hot har mastlängden på Psyclone inte nämnvärt ändrats. Nya Smack som ersätter Rocslide har också likvärdig mastlängd. SO hade väldigt långa master förra året och där har måttet minskats lite till i år på storlekar från 5.0 och uppåt.
Med ett stort antal segel i programmet är det vättigt att ha både några ”high aspect” och några ”low aspect”. Generellt verkar det svårt att göra mjuka segel med mycket tvist och mycket framåtdrag med kort mast och kort bom ala Boxer. Det blir helt enkelt för mycket mastkurva.
-
Kolla in trailer på: nya HOT – SO (Sean Ordonez Pro Model ) på
http://www.carlnyberg.com
( corporate film ) -
Zone 5.7 2002 444 2003 452
Core 5.3 2002 428 2003 436
Expression 5.7 2002 449 2003 458 -
HOT SAILS MAUI-2003
5,3 SO: 440×173 Mer framhandsdrag
5,3 Smack: 424×175 Mer bakhandsdrag -
OK, visserligen är Core 03 5.4 mot 02’an som är 5.3, men jag fattar vad du menar. Dock verkar det ändå mest gälla Search samt större storlekar av andra modeller. T.ex. har Zone 4.7 fått kortare mast med hela en centimeter…
Något att tänka på är att NP’s utpräglade freestylesegel Soul försvunnit och att större storlekar av vågselgen (främst kanske Expression och Core) skall ersätta SOUL. Denna förskjutning mot freestyle kan vara en anledning till att man vill hålla ned bomlängden och alltså får låta masten skjuta lite i höjden på segel över ca 5 kvadrat.
För övrigt hör jag till de som gillar NP’s nya look utan en massa onödiga dacrontejpremsor över hela seglet. Sin vana trogen är NP fortfarande väldigt visuellt designade, men nu på ett mer funktionellt sätt.
-
Snart får vi kanske segla istället för diskutera mast längder
)))
-
Ja, det börjar helt klart bli lite deperat nu. Custom kontra serie avhandlat, nya bräd och segelmodeller drägglade över, etc, etc. Nu har vi kommit till mastlängd. Vad blir det härnäst? Kan vi inte ta en stor och hetsig diskussion om densiteter på bomgummi eller olika nyanser på G10?
-
Efersom du frågar så har jag ett uppslag. Det kanske redan diskuterats på konfen, men man får ju inte vara kräsen nu när de inte finns nån vind.
Hur hårt skall man späna fast bomen på masten?
Vissa masttillverkare varnar ju för att späna på bomen för hårt och skickar till och med med en särskilld adapter( läs liten plastbit) som dom påstår MÅSTE användas för att masteninte skall gå sönder( Fiberspar reflex Wave). Är detta bara bogus ?? Och hur påerkar kolfiber procenten allt detta?Decroix, Surflegend från Biarriz, dyrkare av kolfiber!
-
Plastbiten är nog bra att använda, speciell om med vissa typer av bommar som inte ger så konstant tryck runt. Hur hårt man spänner är nog inte så jättenoga. Det skall sitta utan att glida, men man behöver ju inte ta i så man blir blå. Det är t.ex. mer noga hur man spänner ett artificiellt korsband när opererar ett trasigt knä. Här ger olika spänningar direkt olika prestanda.
-
Ja, man är ju lite skraj för att dra sönder masten med bommens frontbeslag, speciellt om man lagt närmare 5000 friska på en ny Fiberspar 6000, 100% kol.
En känsla jag fått är att ju mer kol i masten desto skörare är den oxå för mastbrott ?
Hur många är det som använder ´plastbiten´till sin mast, jag har aldrig gjort det, kanske man skall börja med det ? -
Hej,
Jag använder oftast ”plastbiten”. Tycker att bommen sitter bättre då, men det kan naturligtvis vara ren inbillning.
blås då för fan……
-
Jag har alltid på platsbiten, upplever oxå att den sitter bättre med den på..
Logga in för att svara.