Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › långsegling
-
långsegling
Publicerad av dixon på 4 juli, 2005 vid 13:31Vore det inte kul att windsurfa från göteborg till danmark?
Denna fundering hemsöker mig titt som tätt och jag skulle lätt ha gjort det redan om jag bara haft en följebåt och någon som kunde köra den… Slänger därför ut frågan helt på chans här på konfen. Ta en dag med bra vindprognoser, Syd-ost runt 10 m/s som idag till exempel. Tänk bara och ligga på slör i timme efter timme över dyningar, med följebåten nära som filmar naturligtvis. Säkert och minnesvärt för livet.
Oooooooyeah
surfen svarade 19 år, 7 månader sedan 11 Medlemmar · 17 Svar -
17 Svar
-
Svar till:
Vore det inte kul att windsurfa från göteborg till danmark?
Denna fundering hemsöker mig titt som tätt och jag skulle lätt ha gjort det redan om jag bara haft en följebåt och någon som kunde köra den… Slänger därför ut frågan helt på chans här på konfen. Ta en dag med bra vindprognoser, Syd-ost runt 10 m/s som idag till exempel. Tänk bara och ligga på slör i timme efter timme över dyningar, med följebåten nära som filmar naturligtvis. Säkert och minnesvärt för livet.
Oooooooyeah
[/ QUOTE ]
En normal båt klarar inte den sjö som är ute på havet! I alla fall inte i de hastigheter du tänkt surfa i!
Du behöver nog en ribb-båt med kraftigt bra sjöegenskaper om du skall lyckas!
Jag var ute och åkte ribb i 12m/s i hamninloppet för någon månad sedan, det var inte lätt att köra snabbare än 20knop i dyningen. Väldigt studsigt då man körde snett mot vågorna, läns gick lite lugnare men då kunde de inte dra på så mycket för att den kunde dyka!Båten vi hade had typ 650hk och gjorde 55 knop eller nått. Den var INTE billig i drift! Jag tvivlar på att du ens kan köra den över till Skagen utan att lasta den full med diesel.
Ett alternativ är att ta en Stridbåt 90 – de klarar också resan men är heller inte billiga!
Eller en följehelikopter!
/Staffan
-
Låt säga att det blåser syd ost eller ost-syd-ost rak sydlig, det borde ju påverka vågorna också. Kan knappast bli motsjö med medvind… Sedan får man väl se till att rigga så att man ligger mellan 15-20 knop. Det borde gå med en rejäl båt.
-
Stridsbåt 90 är inte roliga på öppen sjö de heller…
Ett alternativ är att ta en mer “normal” följebåt som får gå ut först, lägga sig mot mitten och invänta surfarna. Med GPS och mobiler i vattentäta fodral (+ ev. en VHF) så går det nog hyggligt.
Eller så hakar man på Sea Caten, ah!
Lång Segling På!
-
Masses förslag är det enda vettiga för att lyckas…
Från Hönö i 25knop tar överfarten bara en dryg timme…Har funderat på detta många gånger men aldrig genomfört det, en komfortabel slalom bräda med ett racesegel och nordlig vind vore ultimat!
-
Jag har haft denna dröm SKITLÄNGE men aldrig genomfört den heller. Min ursprungliga idé var att, i samband med att Destination Gotland släppte nya färjor, köra ett jippo.
Måste varit ca länge sen, men jag snackade lite med SBF och med konfen om läget, men allt bras pga. sponsorer som inte ville vara med. Red Bull vägrade leasa RIB-båtar helt enkelt.(eller vad det nu var…)
Sen flyttades tanken över till västkusten, eftersom prognoserna är lite bättre, och oftare, än Östersjön. Göteborg – Fredrikshamn var tanken. Har fnulat på detta fram å tbax också, så du är inte ensam om att göra det!
Funderar mkt på vad som är bäst, och jag tror att en utrusting typ Hypersonic med 8:a eller liknande skulle vara det bästa. Det behövs inte så mkt vind, och mindre vind, mindre dyning. Snacka med Onwater för eventuell sponsring Säg till, o jag e på! -
Jag är på!!! Start Vinga eller Hönö Mål Skagen eller Fredrikshavn. Rak nord 8-12m/s en 100-110 liters slalom och 7.5-8.0.
Jag tror Christoffer Rappe körde från Fiskebäck GBG till Varberg med formula och 9.0 för några år sedan på 2-3 timmar!
Några Norrmän körde väl Kristiansand-Hirtshals på slalom brädor …. det är respekt!!
Läs nedan gå till “projekt”
http://www.boxill.net/n41/ramme.htm
http://www.boxill.net/n41/ramme.htm -
Vi är två pajsare nere i varberg som har lite funderingar på långsegling. Viktigt är att kunna köra avslappnat, det får inte vara för mycket vågor. Kolla på Jimmy när han skulle köra Gotland Runt förra året. Han gjorde en grymt stark insats men till slut var det händerna som gav upp. Man måste kunna slappna av och hänga mycket i selen annars är det kört.
Optimalt tror jag är stort segel 8-9 m2 och vind ca 7 m/s. Då blir vågorna mycket mindre och det är lättare att hushålla med orken.
Fet bräda är förstås bra men om man räknar med att köra halvvind så är det nog bättre med en gammal slalom/race/freeride framför formula som ffa vinner på kryssen.
.s
-
Kul att höra att man inte är ensam om att ha våta drömmar…
Kan inte wallén sports sponsra? Mr wallen borde väl ha en hel del kontakter i båtvärlden för att ordna följebåt.
Sedan kan vi ha med GP och sportnytt på följebåten, så får wallén fin-fint mediagenomslag…
Olof
-
Svar till:
Jag är på!!! Start Vinga eller Hönö Mål Skagen eller Fredrikshavn. Rak nord 8-12m/s en 100-110 liters slalom och 7.5-8.0.
Jag tror Christoffer Rappe körde från Fiskebäck GBG till Varberg med formula och 9.0 för några år sedan på 2-3 timmar!
Några Norrmän körde väl Kristiansand-Hirtshals på slalom brädor …. det är respekt!!
Läs nedan gå till “projekt”
http://www.boxill.net/n41/ramme.htm
http://www.boxill.net/n41/ramme.htm[/ QUOTE ]
Respekt!
Fem timmar drygt. Och mellan Göteborg-Fredrikshamn är det kortare, men inte så mycket kortare. Kanske 3-4 timmar.
Jag träffade Rappe då han kom in i Apelviken efter att han seglat från Fiskebäck. Han lånade min mobil och ringde polaren som var på väg ner och hämta honom! Coolt!
Han tyckte det var jobbigt i benen då han stog på en bog hela tiden. Han hade då en 9.0:a och jag har för mig att vi gick ut med typ 5.4 i Apelviken, så han hade nog bra tryck i grejerna!
Jag vet att han sa att det var lite obehagligt långt ut då han lämnade sydspetsen på Onsalahalvön för att sikta på land borta i horisonten… Det var väldigt mycket vatten runt om honom. Men han hade å andra sidan ingen följebåt./Staffan
-
Helt rätt Janne! De vindarna är bra, lite dyningar skadar ingen…Problemet som jag ser det är stabil vind hela vägen.
Hönö-Skagen nästa!!!
/U
-
Gäller inte att glömma att all utrustning skall hem oxå… Men en ubercool idé är det. Man har ju klart lekt med tanken om det går att genomföra (för en medel-seglare iaf). Det värsta som kunde hända vore väl ett grymmt väderomslag med extremt mycket vind, eller tvärtom vindstilla.
Logga in för att svara.