Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Länsstyrelsens handlingar om kitesurfing på näset
-
Länsstyrelsens handlingar om kitesurfing på näset
Publicerad av gogga på 24 januari, 2005 vid 18:12Jag har fått handlingarna hemskickat nu.
Jag har skannat in dem och lagt upp dem på kitenations ftp(om man nu får göra det)…
3 dokument som ligger under ”anmälningar”.Ingen kris ännu, men vi har redan börjat kolla igenom det hela och funderar på vad vi ska skicka in för några motargument.
Ladda ner och läs om ni känner er intresserade!
Förslag tas gärna emot!
ftp://213.88.201.28/
dropzonegogga svarade 20 år, 1 månad sedan 16 Medlemmar · 31 Svar -
31 Svar
-
[url=”ftp://kitenation:dropzone@213.88.201.28/”]ftp://kitenation:dropzone@213.88.201.28/[/url]
-
sorgligt att läsa.. om man blundar kan man se hur ”fågelskådarna” ser ut.. eller jag ser i alla fall någon som är väldigt lik Tord Yvel i varanTV..
nåja.. jag hoppas att det reder ut sig.. skönt att du har lite koll och försöker gogga
tack -
Ang. detta om att fåglar skulle bli störda så var det en artikel i den senaste Illustrerad Vetenskap som handlade om hurvida fågelskrämmor fungerade eller inte. Svaret man fick var att det inte finns något effektivt sätt att skrämma bort/störa fåglarna då de snabbt lär sig att fågelskrämman inte är farlig. Fåglar häckar ju tom vid flygplatser! Hur skulle då en drake kunna skrämma iväg de? Kan tillägga att jag får en liten bild av valfri person ur österlen-karaktärerna från vatan tv i mitt huvud också
//Kalle
-
Fan man blir ju helt vansinnig när man läser deras skrivelser.
Varför har jag aldrig sett fåglar som flyr i panik?
Varför har jag inte sett sälar som flyr (visserligen närsynt), bara sälar som ligger o guppar o dyker när man kommer för nära?
Varför flyger vissa fåglar nästan genom linorna, eller viker av 10m från draken när dom påstår att alla tar till vingarna?
Varför orkar jag bara läsa dom till halva andra skrivelsen?Varför går folk iland på måkläppen?
Varför tycker jag att vi ska se till att förlja dom regler som redan är uppsatta?
Varför e jag fortfarande asförkyld fast jag sitter o pimplar varm mjölk med vitlök o honung?
Varför spårar allting alltid ut här på steffo? -
Nu är väl inte illustrerad vetenskap den mest seriösa tidningen. Tror inte heller de fåglar som ska skrämmas av en fågelskrämma (typ mås o allt det där
) är av intresse för fågelskådarna De vill väl se mer exotiska fåglar som Fåglius Kvitterlis mm.
men det är ju ett argument ändå.
-
I en av anmälningarna till länsstyrelsen påstår dom att den första anmälan är gjord för snart två år sedan. Dom påstår vidare att eftersom ”skärm-segling” är möjligt nästan alla årets dagar kommer fåglarna på sikt försvinna helt från området.
Jag vet inte om ”på sikt” är mer än två år, men har ni på näset märkt att det är onormalt lite fåglar?
Han påstår också att han har sett skärmseglare ”jaga” flygoförmögna ruggande svanar i Höllviken.
MEN, det e väl ingen företeelse som är kopplat med kitesurfing… Då påstår han ju att ALLA som kitesurfar jagar ruggande flygoförmögna svanar, det liksom ingår i sporten….På dom argumenten som han lägger fram borde verkligen inte ett förbud träda i kraft.
-
Problem för oss är att de har tid, lust och ork att författa välskrivna inlagor, om än fyllda med rena faktafel.
Vad som krävs är att vi bemöter deras offensiv på samma sätt… Typ:”Självklart begär vi inte att få kitesurfa där fågellivet kan störas…. Dock anser vi att Fågelskådarna överdriver fåglarnas reaktioner på dessa skärmar…. Innan man inför generella förbud så kräver vi en noggrann studie… bla bla.
Vi vill att restriktioner mot kitesurf skall baseras på vetenskapliga fakta och hänsyn till fåglarna – inte till ornitologernas egenintressen… bla bla bla”Kanske ngt sådant?
Finns det några andra som känner sig manade att författa en sådan här skrivelse… så är jag gärna med. -
mm…vi e idioter hela högen.
Hoppas bara att vi kan ha en dialog med länsstyrelsen så dom inte tror på all dynga dom skriver, men lite sunt förnuft borde dom ju ha även om dom troligen e sossar hela högen där.
Bra initiativ av gogga o dom andra.
-
Dialog i all ära… Men så helt plötsligt har de mot oss vänliga och förstående länsstyrelsetjänstenännen klubbat igenom ett förbud.
Ngn som vet hur det går till när Länsstyrelsen förbjuder saker? -
Det är lätt att tyda att de som skriver till länstyrelsen inte har juridisk bakgrund men deras entusiasm går det inte att ta fel på.
Vore intressant att ta del av forskningen där man fastslagit att fåglar tror att kites är jätte-rovfåglar. Vad är flygplan i så fall?Styrkan i fågelskådarnas sak ligger i deras engagemang och att de värnar om söta små stackars djur.
Om kitesurfarna kunde enas och föra en tydlig talan skulle man nog lätt nå framgång. Att få en pro-kitesurf-jurist på sitt lag vore också bra.
Jag tror också att det är viktigt att man löser det lokal och pratar samma språk (skånska), så inte någon stockholmare kommer ned och försöker bräka ikapp.. 🙂Lycka till!
/Christer
-
Ett nationellt förbund med brinnande eldssjälar i styrelsen, kanske……
-
Jag har redan skrivit flera månader sedan till LS och Båstads kommun och HD jounalist om ev. Kiteförbud. Den var en balanserad och diplomatisk svar tror jag. Se nedan
Skriv själv!! Håller en bra ton och det kommer funkar.
Ursprungligt meddelande
Från: Thomas Waldner [mailto:tom.waldner@telia.com]
Skickat: den 17 november 2004 21:08
Till: anders.larsson@m.lst.se
Kopia: ’Liljedahl, Joakim’; eva.killberg@hd.se
Ämne: Förslag till Naturreservat i Stora HultAnders,
Oktober 1, skickade jag en E-post angående debatten kring kitesurfing förbud på Falsterbo Näset. (Se Mailet nedan).
Här om dagen läste jag i NST om den planerad naturreservat längs kusten från Stora Hult till Ängelholm. Min relation till området är att min fru är uppväxt i Ängelholm och under mina 20 år i Sverige har vi spenderat en hel del tid där uppe på fots, cykel, badande, och även vindsurfing 15 år sedan. Vi har planer att flytta till Stora Hult – Magnarp inom det närmaste 2-5 år.
Planerna att återställa strandområden i Stora Hult kommer att hjälpa fågellivet att frodas, men det krävs mycket mer i form av en förbättrad havsmiljö. Jag hoppas verkligen att vi kan har kvar detta naturområdet för all framtid!
Nyliggen var jag i Los Angeles, min uppväxtstad, och såg hur havsliv bara exploderar. Det finns otal Pelikaner som var mycket sällsynt när jag var barn. Dem dök efter fisk som frodas i sjögräsbäddar utanför vågzonen. Dessa är nu åter i gott skick. Sälar och uttrar simmar där och det har dragit till sig hajar som har länge varit sällsynt. Människorna i LA är mycket glad över detta, även hajarna. Hur är detta möjligt? Det har varit möjligt genom att begränsa fisket, utsläpp från avlopp och industri och skydda kusten från utökat bebyggelse. Det har inte varit nödvändigt att stoppa allt aktivitet. Det finns ett naturreservat vid mynningen av Malibu Canyon, som var ett vidrigt avloppsdike när jag var barn. Den är nu återställt och den sjuder av fågelliv. Det är inte förbjudet att surfa, vind eller kitesurfar där. Det finns stigar när till stranden genom parken. Det funkar för alla, även djuren.
Som jag förstår artikeln i NST finns det två anledningar man överväger förbjuda vindsurfing och Kitesurfing i området. Den första är att det finns konflikter mellan vindsurfare- kitesurfare och badare. Den andra är att aktiviteten stör fågellivet.
Frågan om vind-kitesurfing stör fågellivet eller ej är inte helt fastlagt. Det har påståtts att så är fallet, men som beskrivit nedan, mina erfarenheter och observationer stämmer inte med den uppfattningen. Andra mänskliga aktiviteter bör rimligen stör fågellivet lika mycket som surfing. Om man går på stranden, springa runt på klitterna, kör motoriserat fiskebåt och parkera bilar intill klitterna måste detta också har stor påverkan. I samma tidning kan man läsa att man har ”stora byggplaner i Magnarp”. Det ska byggas 60 villor nära hamnen och i kustnära miljö. Hela byggprojektet och den efterföljande påverkan kommer ha långt större och konstant påverkan på miljön.
När det gäller konflikter med badande, finner jag det lite väl drastisk att helt förbjuda en aktivitet, året runt, i hela områden, när konflikten är mycket begränsat till tid och rum. Vore det inte möjligt att begränsa rätten till vind och kitesurfing till en bit av stranden? Vi surfare behöver bara 100m av stranden. Det skulle räcka med några skyltar. Det känns som man smyger på ett förbud under täckmantel av naturskydd, istället för att finna en konstruktiv lösning. Det verkar som det har förekommit enstaka konflikter och ett fåtal personer har nu klagat. Det kan inte vara rätt att några personer med kontakter och med förenings organisation i ryggen ska driva igenom en förbud som påverkar många andra?
För mig är detta en viktig fråga. I framtiden, kommer jag och min familj kunna utöva naturvänlig och icke motoriserat aktivitet i? Jag har svårt att förstår att kusten ska vara en plats där man kan bara går på markerat leder och med viskande röster betrakta fågelliv på 500m avstånd med kikare. Problemet med djurlivet i havsnära miljö är mycket mer komplicerat och svårlöst än att påstå att vind-kitesurfing förbud kommer att hjälpa.
Jag vill inte driva med en ironisk ton, och vill gärna ha en förklaring till hur det har gått så långt…men…… Det har diskuterats förbud på hela Falsterbonäset, Havsbaden, Sibirien, Jonstorp-Farhult, och nu Stora Hult –Havsbaden. Kommer det vara några surfställen kvar i Skåne? Om det blir så, då kan jag köpa en 50 hästars utombordare, hänga den på en Zodiac och kör 40knop upp till Stora Hult, ankra 301m ut och surfa från båten. Det vill jag inte göra, men kanske det blir inte något alternativ.
Med vänlig hälsning, Tom Waldner
Jag har med intresse läst om Falsterbonäsets Naturvårds Förening och Skånes Ornitologikars inlägg om kitesurfing på Näset. Själv är jag 45 år och båda naturvän, cyklist och kitesurfer.Igen vill att fågelliv eller något annat liv ska ge vika för mänsklig aktivitet, helst skulle vi ha mer utrymme för flora och fauna och att våra aktiviteter störde in mindre utsträckning. Många kitesurfers är av samma uppfattning både dem unga och lite äldre.
Jag skulle vilja dela med mig mina iakttagelser medan jag och andra kitesurfar både på Näset och uppe i Habo Ljung. När det gäller fåglars reaktion jag känner inte igen mig när jag läser SNFs beskrivning. Under surfing har jag haft måsar flyger ”med” mig genom att dem glider på drakens luftmassa, tittande när på mig nyfiket. Dem verkade trivas med mitt sällskap och hängde med i 30 sekunder. Det var en fantastisk upplevelse och det kändes som vi hade ”kontakt”. Sedan flög dem iväg på annat ärende. Vid Habo Ljung är det många Skarvar som torkar vingarna på betongklumparna och Svanar som glider omkring. Jag har surfat och sett andra surfa bara 50 meter från dem och dem sitter kvar helt oberörd. Svanarna förflyttar sig till annat ställe men att kalla det ”panik artad” är en överdrift. Simma iväg är en bättre beskrivning.
Det är ingen ursäkt, men jag tror att all mänsklig aktivitet stör fåglarna. Det är klart att en drake har större visuellt påverkan en vindsurfing eller en gående. Vi borde hålla oss lite längre ifrån känsliga områden. Men att helt förbjuda kitsurfing på hela Näset vore en överreaktion och minskar benägenhet att följa regler. Alla vet at ”regler ska följas”, men rimligheten i en regel påverkar den allmän rättsuppfattning och viljan att följa det.
Sporten är ny och det finns många som har inte haft så många år på havet eller erfarenheter med att dela utrymme med andra, och vi alla försöker att få nya surfare att förstår hur viktig det är att inte störa natur eller andra människor. Säkerheten är viktig och jag måste påpeka att jag sällan har upplevt en sådan trevlig och hjälpsamma grupp. Vi hjälper varandra, varnar för faror, hjälper att se upp för människor som oavsiktligt kommer för nära. Det inte många kitesurfare i Malmö regionen, kanske 50 st som är aktivt. Jag har aldrig sett fler en 30 st på Habo Ljung på en dag som var perfekt. Oftast är det runt 10-15st på en bra dag. Nu på hösten och vintern är det några få som håller på. Vi var 6st precis söder om Skanörs hamn i lördags.
Om du är intresserad av att se på när vi surfar är det lite sent på året. Nästa vecka resa jag iväg med arbetet i 2 veckor och sedan är nog för kallt. Söndag blir nog sista dag för mig. Hör gärna av dig om du vill.
Med vänlig hälsning Tom
Tom Waldner
-
Svar till:
Problem för oss är att de har tid, lust och ork att författa välskrivna inlagor, om än fyllda med rena faktafel.
Vad som krävs är att vi bemöter deras offensiv på samma sätt… Typ:”Självklart begär vi inte att få kitesurfa där fågellivet kan störas…. Dock anser vi att Fågelskådarna överdriver fåglarnas reaktioner på dessa skärmar…. Innan man inför generella förbud så kräver vi en noggrann studie… bla bla.
Vi vill att restriktioner mot kitesurf skall baseras på vetenskapliga fakta och hänsyn till fåglarna – inte till ornitologernas egenintressen… bla bla bla”Kanske ngt sådant?
Finns det några andra som känner sig manade att författa en sådan här skrivelse… så är jag gärna med.[/ QUOTE ]
Min farsa är advokat sedan lång tid tillbaka och vet både hur det går till på länsstyrelsen när beslut tas och kan skriva våra motargument på ett korrekt och ”fint” sätt.
Han hjälper oss gärna!
Men det är upp till oss att ta reda på vad han ska skriva eftersom han inte vet så mycket om kitesurfing!men nog ska vårt svar bli lika välformulerat som deras…
Kanske är dags för något möte igen?
Fast det var ju inte särskilt bra uppslutning sist… Kanske en kombination med kite efter mötet lockar fler?
Det verkar ju iallafall finnas intresse och det är jag tacksam för! -
Vet inte hur man kommer åt dokumentet! Beror nog på min inkompetens, men vill gärna läsa det//Mvh Bengt N
-
[url=”ftp://kitenation:dropzone@213.88.201.28/”]ftp://kitenation:dropzone@213.88.201.28/[/url]
provade du att gå in via denna länken bengt?
sen e det nog något om anmälningar..ha det bra!
Logga in för att svara.