Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Lära mig surfa på en 100-litare?
-
Haha skaffade pojkvän som redan har segelbåt. Hemskt bra och billigt alternativ som jag kan rekommendera. Vill säga att första gången jag var ute regnade det och vi var inte ens säkra på om det var öppet i Askim eftersom det var sånt skitväder… Fastnade dock för det ändå…
Vad det verkar som på de flesta så är 100 liter för lite men 200 för mycket. Så det får la bli nått mittemellan, som vi säger i Götet…
-
Knatte
Gäst2 juli, 2008 vid 16:52@Galenpanna 479547 wrote:
Haha skaffade pojkvän som redan har segelbåt. Hemskt bra och billigt alternativ som jag kan rekommendera. Vill säga att första gången jag var ute regnade det och vi var inte ens säkra på om det var öppet i Askim eftersom det var sånt skitväder… Fastnade dock för det ändå…
Vad det verkar som på de flesta så är 100 liter för lite men 200 för mycket. Så det får la bli nått mittemellan, som vi säger i Götet…
Nått mittemellan blir fina fisken. Satsa på nåt omkring 130-140 liter och lite bredare stuk som 65-70 cm, så kommer du plana skapligt lätt och inte ramla av brädan direkt:smile:
-
Håller med om att 100L låter i minsta laget, även för dina 60 kg, men runt 130 borde ju gå bra, det är inte kul med en för stor bräda, som åker på, inte i, vattnet, och är trög att styra.
Jag förvånas dock lite över den vikt alla fäster vid att dra rigg, själv har jag inte dragit rigg sen jag lärde mig vattenstart; det och strandstart är så enormt mycket lättare och kraftbesparande att jag förvånad över varför man vill ens försöka dra rigg…
Jag har inte ägt en upphalningstamp på många år, och på ett ställe som Haga verkar det helt onödigt, det är väl bara att ställa sig på bottnen och kliva upp på brädan? -
Jag stämmer in i 130 liters kören, med den lilla modifikationen att du kanske skulle kunna försöka hitta nått kring 110-120 om det en bräda som är bred (och således lite tunnare); bör passa din lätta vikt något bättre.
-
130 liter. 65- 70 centimeter. Full koll på detta nu. Snart är jag topprankad i surfvärlden… Haha!
Galenpanna
-
Ha ha vilken engagemang. Du kan ju prova min 100liters jp freestyle i sommar så får du nog snabbt en snabb känsla för om det räcker eller ej. Skulle inte ni ner till europa föresten?
-
@mikaels 479622 wrote:
Jag förvånas dock lite över den vikt alla fäster vid att dra rigg, själv har jag inte dragit rigg sen jag lärde mig vattenstart; det och strandstart är så enormt mycket lättare och kraftbesparande att jag förvånad över varför man vill ens försöka dra rigg…
Jag har inte ägt en upphalningstamp på många år, och på ett ställe som Haga verkar det helt onödigt, det är väl bara att ställa sig på bottnen och kliva upp på brädan?Det finns en utmärkt anledning till att kunna dra rigg: Det är i vissa lägen ett bättre sätt att starta och/eller leder till snabbare starter. Att hoppa upp och dra i upphalningslinan kan vara ett utmärkt sätt att snabbt få riggen i vattenstartsposition. även på en 70 liters vågis.
-
Askul med detta engagemang!
Nja… Ner i Europa va lite att ta i. Det blir Öland för vår del… Kollade uthyrningen. 650 spänn för tre dagars kurs. Inkl utrustning. Det är ju svinbilligt! -
Hmm, jag kanske var lite snabb med att rekomendera vattenstart direkt och liten bräda. Men faktum är att det lite är som två olika vägar man kan gå. Om man siktar på att bli den sorteenst vindsurfare som de flesta som hänger här är, dvs sådana som seglar huvudsakligen när man planar, så tror jag faktiskt att det är bättre att gå på beachstart direkt. Visst krävs lite mer energi och framförallt mer av förhållandena. Man kan t ex inte hur som helst ge sig ut och träna på sjön hemma.
Alternativet är att köra “dra rigg-spåret” och mer sikta på att bli en seglare som är ute och tar en tur på sin stora bräda när det är fint och trevligt väder. Obs, jag lägger ingen värdering i detta. Det är inte sämre, bara en annan sak.
Mao, om man siktar på planingssegling är det ofta onödigt att ta omvägen via en jättestor bräda. Att döma av de jag betraktat så tar det helt enkelt väldigt lång tid att komma till att man kan segla en lite bräda om man går storbrädesvägen. Fast man kan ju ha mycket kul under tiden, kanske. Problemet är att det i ärlighetens namn inte ger samma fanastiska känsla tillbaka som när man seglar i planingsfart, därmed tror jag det är större risk att man inte riktigt fastnar för sporten.
Men det är ju jag det…
-
@Rasmus_W 479686 wrote:
Det finns en utmärkt anledning till att kunna dra rigg: Det är i vissa lägen ett bättre sätt att starta och/eller leder till snabbare starter. Att hoppa upp och dra i upphalningslinan kan vara ett utmärkt sätt att snabbt få riggen i vattenstartsposition. även på en 70 liters vågis.
Vi surfar alla olika, själv tycker jag det är mycket lättare att vända riggen i vattnet, eller, om det är långgrunt, genom att ställa mig upp. Jag har som sagt aldrig saknat upphalningslinan; vattenstarten (och strandstarten), är den manöver jag lärde mig snabbast och gillar bäst. Fullfartsgippen därmenot, som alla kan, har jag efter 20 års surfande inte blivit bättre på än ca 50%…
Jag tycker dock inte att man skall välja bräda efter dess förmåga att dra rigg, som du sade, det går ju tom på en 70-liters vågis 😉
-
@Ola H. 479846 wrote:
Mao, om man siktar på planingssegling är det ofta onödigt att ta omvägen via en jättestor bräda. Att döma av de jag betraktat så tar det helt enkelt väldigt lång tid att komma till att man kan segla en lite bräda om man går storbrädesvägen. Fast man kan ju ha mycket kul under tiden, kanske. Problemet är att det i ärlighetens namn inte ger samma fanastiska känsla tillbaka som när man seglar i planingsfart, därmed tror jag det är större risk att man inte riktigt fastnar för sporten.
Min erfarenhenhet är att på en stor bräda får man mer planing, inte mindre.
-
Jo, men nu snackar vi 100 liter på 50 kilo seglare. Tilräckligt stort. Och i praktiken innebär oftast nybörjarsegling med riggdragning att man väljer ett litet segel medan man om man börjar med beachstart redan från början måste lära sig att segla “rätt” storlek.
-
Jag tyckte mig läsa 60 kilo och det är inte så stor skillnad mot mina 70 (fast just nu nästan 80) och jag planar tidigare med 150 liter än 100. Dessutom beachstartar jag så gott som alltid storbrädan när jag är nära land. Brädan jag lärde mig beachstarta på var för den delen 370 cm lång och hade centerbord.
-
@mikaels 479860 wrote:
Vi surfar alla olika, själv tycker jag det är mycket lättare att vända riggen i vattnet, eller, om det är långgrunt, genom att ställa mig upp. Jag har som sagt aldrig saknat upphalningslinan; vattenstarten (och strandstarten), är den manöver jag lärde mig snabbast och gillar bäst. Fullfartsgippen därmenot, som alla kan, har jag efter 20 års surfande inte blivit bättre på än ca 50%…
Jag tycker dock inte att man skall välja bräda efter dess förmåga att dra rigg, som du sade, det går ju tom på en 70-liters vågis 😉
Jag brukade aldrig ha upphalningslina på mina riggar men sen skaffade jag en formularigg och de är grymt jobbiga att vattenstarta om vinden är minsta byig, plus att det oftast går fortare att dra rigg. Nu har jag upphalslina på alla segel och tycker det är väldigt användbart. Hur vattenstartar du kvickt när masttoppen pekar åt lä och bomänden pekar rakt ner? Jag har inte kommit på nåt som går fortare än att hoppa upp och dra rigg.
Sen tog jag intryck av Peter Hart som i nån artikel skrev att viktigaste anledningen till att nästan ingen drar rigg är att de flesta är usla på att dra rigg och drar rigg ungefär lika bra som första gången de stod på en bräda medan de vattenstartar mycket bättre än de gjorde när de började vattenstarta.
Logga in för att svara.