Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lära sig på nytt???

• Lära sig på nytt???

Publicerad av surferhecke på 1 juli, 2008 vid 09:19

Hej jag tog en windsurfingkurs förra året och var bäst av alla på den kursen det var ett år sen. Sen bröt jag min arm och har inte kunnat surfa på ett år nu och nu tog jag en till kurs och jag surfade mest men det var ändå så att jag tppade riggen och föll av brädan ett antal gånger :(. Tränaren sa att det var svår om man var nybörjare för vågorna var typ 70-100cm höga men tror ni att det är våågornas fel ????? snäla hjälp

surferhecke svarade 16 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • petter_f

Medlem
    1 juli, 2008 vid 09:42

Well yeah. It’s a balance thing, especially if there wasn’t much wind or you’re not sailing that fast. The waves will tend to push the board out from under you, if you’re not ready. When you have more speed everything becomes more stable, becoming more like a single unit rather than a board, rig and person all being affected differently by the moving sea and wind.

Speed is your friend. 😉

(not to mention more hours on the water)

• rosen

Medlem
    1 juli, 2008 vid 14:40

jag har flera ggr senaste året varit kass första dagen för att sedan ta några till steg framåt.

Om man är otränad el inte så van vindsurfare skulle jag tro det är ganska normalt. Därför ser jag till att åka på flerdagsprognoser så man hinner komma in i det igen.

• raggi-man

Medlem
    2 juli, 2008 vid 06:11

har du bara gått en kurs sen inte surfat på ett år och tror att du ska va en naish, ställer du inte låga krav. Ta det lungt det kommer kämpa vidare så klarar du snart 2m´s vågor

• lex-luthor

Medlem
    2 juli, 2008 vid 07:30

Va? Det är väl ingen här som höll på att ramla och sånt i början eller?

• nachoman

Medlem
    2 juli, 2008 vid 09:01

Ja, delvis hjälper vågorna till att slänga i dig, delvis din egen balans! Vindsurfing kräver timmar på vattnet för att träna upp samspelet mellan kropp och rigg för att hitta den rätta balansen. Det är inget fel i att ramla i. Det har alla gjort som nybörjare. Om man fortfarande är i riggdragningsstadiet och det är mycket vågor är det riktigt jobbigt. Kämpa på och få så många timmar på vattnet som du bara kan. Vågorna kommer iallafall inte att ge sig… 😉

• surferhecke

Medlem
    6 juli, 2008 vid 17:26

Redan nu så surfar jag nästan mer är instruktören och var bäst på hela kursen det var nog bara första dagen 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lära sig på nytt???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.