Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lära sig vindsurfa eller träna med en sup?

• Lära sig vindsurfa eller träna med en sup?

Publicerad av ulrik på 31 maj, 2008 vid 17:51

Hej, jag har två sup-frågor som det vore toppen om någon(-ra) kan svara på.

Min ganska intensiva lobbing hemma om att utöka brädförrådet med en sup har nu kommit en bit på väg. Jag har spelat ut familjeargumentet, träningsargumentet, vågsurfargumentet, researgumentet och nyligen börjat med vindsurfingargumentet. En version av det sista argumentet jag skulle vilja använda mig av är att en sup också ett toppen-sätt att lära sig vindurfa på. Men det stämmer väl inte riktigt, eller hur?

I Boards test verkade de aldrig satt någon rigg på de brädor som hade mastfotskassett och avråder nybörjare och andra att välja en sup för att vindsurfa med (pga av de tänker sig att pga lätt vikt och avsaknad av centerbord kommer en nybörjare att inte kunna ta någon höjd alls. Planing verkar heller inte något alternativ).

Finns det någon som har satt segel på sin sup och kan säga något om hur det skulle fungera för en segelkunnig, ganska stark (och snygg) tjej som aldrig vindsurfat? Argumenten jag använt plus prisargumtet leder mot en Mistral 08 Pacifico Windsurf.

Men om vindsurfing inte är något för en sup så kanske man ska titta efter en annan och lite roligare renodlad sup-surf bräda.

Den andra frågan gäller träningsprylen. Fungerar det verkligen att ha som träningsredskap? Hur är det att dra iväg på lite längre turer, någon som har tidsmässigt lite längre erfarenhet av att stå-upp-paddla?

/Ulrik

andersbq svarade 16 år, 11 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • trasurfarn

Medlem
    1 juni, 2008 vid 08:34

Vad är en sup i dessa sammanhang?
    jag antar att det inte är någon stark dryck.
    Träsurfarn

• ulrik

Medlem
    1 juni, 2008 vid 13:06

Hm, utgick från att dessa var kända för konfens läsare. SUP står för stand-up paddle boards. Det var bl.a. den här tråden som fick igång mitt begär: http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=54760&highlight=sup+jesper

• andersbq

Medlem
    1 juni, 2008 vid 16:16

Jo jag har provat att vindsurfa på SUP och jag håller med, det är inget alternativ för att lära sig att vindsurfa. Brädan är stor och omtålig, bottenkurvan är gjord för ganska låg fart. Enda skälet till att inte paddla den är att man hellre vill använda seglet för att ta sig ut, för att sedan vågsurfa in.
    Och då skulle man helst vilja slippa riggen.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA