Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Lära själv?
-
Där sa du nåt som stämmer..
Va LÅNGT borta från alla andra, och gå inte och tigg om råd hoss dom lediga instruktörerna. Ska du fråga dom så tycker jag nästan att du bör gå en kurs…. -
En till sak..
Hittade en rolig sak..
Eller vet inte om du hittat den..
gå in på: http://www.steffo.nu/forum/postlist.php?Cat=&Board=kitedum
LÄGG DIN FRÅGA UNDER RÄTT TRÅD -
gå inte kurs. se istället till att skada dig själv, dinutrustning och framförallt andra, speciellt badande som inte har nåpgot med kite och göra.
det är ett litet moment 22 det här.
de som tror att de inte behöver gå kurs behöver gå kurs medan de som är säkra på att man måste gå kurs är kanske de få som klarat sig själva.alltså går man inte kurs är man dum i huvudet. det är mina sletan 5 ören det…
har själv kiteat en hel del runt i världen och sett folk som inte tyckt de behöver ta kurs sätta kiten och linor i badare och blivit draggade över stranden.
naturligtvis är det säkrare att gå kurs så varför inte? 1500 pix är bara 1500 pix, liv har man bara ett…
gustav
-
alltså återigen, vissa klarar sig utan kurs andra gör det inte men det vet man ju inte på förhand och eftersom det är en självklarhet ATT MAN INTE HAR RÄTT ATT RISKERA ANDRAS HÄLSA SÅ TAR MAN EN KURS.
SÅ SVÅRT VAR DET.
gustav
-
Behöver väl inte kalla folk som inte gått kurs dumma i huvudet!? Jag har inte gjort det och har klarat mig utmärkt, bara det jag vill säga. När olyckor händer så beror det knappast på att folk gått kurs eller inte. Sunt förnuft och en person som ger sig ut i 15m/s med en 16m2 har inte sunt förnuft. Olyckor kommer ALLTID att hända, det enda vi kan göra åt det är att kolla vad folk runt omkring oss håller på med. Klart man lär sig snabbare om man tar en kurs, ingen tvekan om den saken!
Paul Team Taggtråd
-
Man kan lära sig allt själv. Men konsekvenserna av att göra fel i kiteboard sammanhang är alldeles för allvarliga. Så du inte bör utan skall gå kurs inte bara för din egen skull utan även andras. Köp inte resonemanget att det har jag gjort så det går bra. Då kan du lika gärna hoppa ut ifrån ett flygplan utan fallskärm. För en rysk flygvärdinna för många år sedan råkade ramla ut ur ett plan och mirakulöst nog så klarade hon sig pga. att hon landade på en bergssluttning med granar och djup snö. Frågan är om du har samma tur är det värt att chansa?
-
Du kan lära dig själv. Dock kostar det mer (förstörd utrustning), tar längre tid, gör mer ont och är tråkigare än att gå kurs.
Var dock noga med vem du går kursen hos. Jag gick kurs (för många år sedan) hos ett par killar som inte brydde sig om att lära ut någon säkerhet eller teori eller hur man skall hålla höjd. Jag fick i princip låna grejer på djupt vatten med ett ”lycka till, ha det så kul” i nacken. Sen hämtade de oss (deltagarna) i båt efter att vi drivit/kitat för långt nervind….
Sedan när jag skaffade mig lite erfarenhet så började jag haja att det finns bättre sätt att lära sig på
men jag kan ju lungt stoltsera med att ha blivit fostrad i den hårda skolan för helvete vad stryk jag fått i mina kite dagar…
-
Jag köpte en kite och gick ner till beachen och började köra, ända hjälpen var farsan som launchade åt mig. Visst jag drog en vurpa i början men det var allt. Nu har jag kört i ett halv år och det går skit bra.
Ha det gött alla
-
Jag lärde mig själv och det var inga problem, men jag har sett flera stycken som har flugit in i stenar och taggbuskar vissa har gått kurs, andra inte.
Känner du nån som kitar så kan han vara med dig och visa dig+ ta tag när du flyger!….ett annat alternativ e att du går en kurs hos en återförsäljare som drar av kurs priset om du köper utrustning hos dom.
vill bara säga att dom som tycker att man e dum i huvudet om man inte går kurs e pucko själva. det är individuellt om man behöver det!. har sett folk som har gått kurs som fattar mindre än såna som inte har det. men ni har rätt att man inte ska utsätta andra för fara.
So long
/T
-
klart det finns de som fattar mindre trots det går kurs.
du har ju missat poängen totalt. ALLA FATTAR MER OM DE GÅR KURS ÄN VAD DE HADE GJORT ANNARS.
ingen är ju kapabel att avgöra om de kan klara det utan att gå kurs eller inte eftersom de inte vet vad de handlar om.
att du klarade dig betyder ju inte att alla gör det och om inte alla gör det behövs väl kurser. hade du lärt dig en annan dag kanske det gått åt helvete för dig?
jag är 100 på att ni inte kan något om väjnngsregler heller ni som inte gått kurs. det märks ju tydligt när man kör i sverige det. tacka vet jag hawaii där är det säkerhet som gäller. här i sverige är tom erfarna kiteare wreckless och dåliga föredömen.
gustav
-
Tycker frågan om säkerhet för alla inblandade i kitesurfing är mycket viktig. Hur minimerar vi riskerna bäst? Det är vad man måste fråga sig. Om man kan handla kite utrustning på ICA eller Konsum och sedan springa ut och hoppas på tur när det blåser 8 m/s eller mer. Jag lekte ju med drake när jag var liten så det funkar ju jättebra.
Blir riskerna inte mindre om man går en kurs och lär sig hur man hanterar grejorna? Tycker det verkar som att alldeles för många ”rutinerade” här på forumet anser att det inte behövs någon kurs. Är det så?
Är det värt 1500:- för att kanske få sitta i rullstol resten av livet?
För om folk skall flyga runt öronen på mig okontrollerat så vill jag nog inte vara på dom ställena då får det bli secret spots istället.
-
Ja ha.. Nu känner jag nästan att jag vart förbannad!
SE FÖR FAAN TILL VILKA DU ANONYMA PERSON SKRIVER TILL!
100 på att inte vi som lärt oss själv kan väjningsreglerna?
Inte för att vara elak men, tänk efter före!
Jag själv är 18, jobbat på seglarskola över 5 år!
Ansvarig på den seglarskolan senaste 2 åren, eller hållt i utbildningen!
Utbildar just nu andra instruktörer som vi har på den seglarskolan!
Är själv utbildad och licencierad seglarskole instruktör!Har köpt en kite, lärt mej själv.
Har jävulsk båt vana/vatten vana.
Har en låssaspappa som jobbar åt kustbevakningen.
Men naturligtvis så vet jag inte väjningsreglerna.
Jag vet inte enns hur min kite kom upp i luften..
Den bara hamnade där…Inge illa menat till er instruktörer, men om man kollar på sjö vett och etikett och regler och lagar till sjöss så vet jag nog ugnefär lika mycket som er!
Så du gustav, hur mycket vet du om sjö regler/ väjningsregler?
Hoppas inte att nån annan tar åt sej, känner bara att jag är trött, less på allt.
Har också sagt att JAG inte gått nån kurs..
Och det bör nog gå att lära sej kita med lite vett… -
Ok då är det inte bara mig du skäller på eller? För det är mig du tilltalar?
-
Skäller igentligen inte på nån speciell..
Ta inte åt dej så mycket…
Men fortfarande. Man kan INTE anklaga nån som inte gått kurs att vara vårdslös!
Stämmer inte. Det handlar mer om individen, och regler till sjöss är inte alltid så tydliga. Okey, inget på hopp på nån speciell (vet inte om det stämmer detta, men jag har ju inte gått kurs) och när ni har era kurser, lär ni då ut sjö lagar?
Eller företrädes?
Eller att kan SKALL göra allt man kan för att undvika en kollition?
Att det är MYCKET bättre att offta material än liv?
Hoppas att ni gjort det!OBS! Jag vet ju inte, mest nyfiken (inget på hopp, se det inte så)
Logga in för att svara.