Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lära själv?

• patrikol

Medlem
    7 november, 2003 vid 18:35

Tja se det som så här att dom träd och betongklumpar hus eller bilar som du kan bli ivägryckt emot på några sekunder. Har garanterat inte gått någon ”regler till sjöss kurs”, det är där du har den stora faran inte på vattnet ibland en massa mjukisar till kitare och mjukt vatten att landa på.

• virre_bu

Medlem
    7 november, 2003 vid 18:39

De förståss….
    Men vanligt vett och etiket..
    Jag hade den stora fördelen att börja på ett avskillt ställe..
    Så jag kunde fega ur utan att nån annan än min polare såg det..
    föresten så har jag satt en kite i ett träd…
    som sagt.. men det var helt och hållet mitt fel…

MEN JAG SKADADE MEJ INTE!

• anonym-anvandare

Medlem
    9 november, 2003 vid 00:08

Jag har seglat en del innan jag började kita…men du e ju 100 på att vi som inte gått kurs inte kan regler. så gustav du kan väl skriva ner dom mest grundläggande väjningsreglerna så att vi som inte kan ett skit lär oss då…

MVH Tompa

Svar till:

klart det finns de som fattar mindre trots det går kurs.

du har ju missat poängen totalt. ALLA FATTAR MER OM DE GÅR KURS ÄN VAD DE HADE GJORT ANNARS.

ingen är ju kapabel att avgöra om de kan klara det utan att gå kurs eller inte eftersom de inte vet vad de handlar om.

att du klarade dig betyder ju inte att alla gör det och om inte alla gör det behövs väl kurser. hade du lärt dig en annan dag kanske det gått åt helvete för dig?

jag är 100 på att ni inte kan något om väjnngsregler heller ni som inte gått kurs. det märks ju tydligt när man kör i sverige det. tacka vet jag hawaii där är det säkerhet som gäller. här i sverige är tom erfarna kiteare wreckless och dåliga föredömen.

gustav

[/ QUOTE ]

• virre_bu

Medlem
    9 november, 2003 vid 00:27

Svar till:

Jag har seglat en del innan jag började kita…men du e ju 100 på att vi som inte gått kurs inte kan regler. så gustav du kan väl skriva ner dom mest grundläggande väjningsreglerna så att vi som inte kan ett skit lär oss då…

MVH Tompa

[/ QUOTE ]
    håller med dej tompa!
    gustav kan ju skriva ner dom mest nödvändiga reglerna som man bahöver kunna.. Så slipper man slänga ut 1500 på att bara lära sej några regler..
    nä.. tycker att det är helt rätt att man ska gå kurs om man är osäker på va man gör..
    har man ALLDRIG hållit på med någon vindbaserad sport så kan det nog vara små smart..

men att dra alla över en kant och på stå att alla nybörjare är idioter, DET ÄR SÅ JÄVLA FEL SÅ DET KAN BLI!

• ceasar

Medlem
    9 november, 2003 vid 02:25

…. jag tog bara en öl sen körde jag järnet? ta lärdom av en erfaren sen äre ba och köra, *puss*/jh

• hengo

Medlem
    9 november, 2003 vid 03:06

Svar till:

…. jag tog bara en öl sen körde jag järnet? ta lärdom av en erfaren sen äre ba och köra, *puss*/jh

[/ QUOTE ]
    hahahha, jag med.. ungefär grin.gif
    fast jag hade nog gått kurs först om det fanns nån som höll i kurser i umeå ”på den tiden”

• kitelife

Medlem
    9 november, 2003 vid 16:33

vill igentligen inte ge mig in i den här diskusionen för den är totalt enkelriktad och det spelar ingen roll vad jag säger så kommer ni säga emot…

MEN, du ”virre” seglar instruktör? ärligt kan jag inte greppa din inställning? om du är utbildad seglarinstruktör som du säger borde du veta bättre !! fråga: skulle du låta någon gå ut i en av era jollar om du visste att han inte kunde segla? trotts att det inte är någon risk för 3:e part skador utan bara skador på utrustning samt egen kropp…

Det är väl klart att man kan lära sig kite’a själv om man är någolunda intelligen och försiktig! men om man tar en kurs får man massor med bra tipps på smågrejor och man spar sig själv och framförallt sin utrustning, sen kommer manigång på ett par dar istället för ett par månader! den svenska sessongen är för kort utan sånn skit! och träffar andra trevliga (?) kite’are på köpet, samt blir visad iaf en lämplig spott ; )

//Pan

• virre_bu

Medlem
    9 november, 2003 vid 17:16

Till Pan:

Har faktist låtit folk prova själv helt utan förkundskaper!
    Har även det fungerat bra.

Har där märkt en stor skillnad i mognad på eleverna.
    Vissa har lärt sej segla helt på egenhand efter redan 5 min.
    Måste dom segla så gör dom det, dom lär sej snabbt.

Dock är det helt andra krafter i kite.
    Det kan jag erkänna, kanske fel uttalande av mej.
    Men jag tycker inte att kurs är 100 % növändigt.
    Men jag kanske ska hålla den åsikten för mej själv?
    Fast om man har hållit på men vindbaserade sporter förut så bör man inte ha lika stora problem att förstå hur kiten ska reagera.

Men är ju också en fråga om personlig mognad!
    Mogna personer förstår sina begränsningar,
    dom försöker inte hoppa efter dom hållit i kiten i 5 min!

• rambo_johnson

Medlem
    9 november, 2003 vid 19:45

skit i kurs för fan, använd huvvet sär ja ju, är man så korkad att man tar en kurs så ska man itne hålla på med den här sporten in the first place. man måste kunna ta lite stryk…

• rambo_johnson

Medlem
    9 november, 2003 vid 20:13

lär dig inte i närheten av mig bara… eller nått annat hårt

• gugge

Medlem
    10 november, 2003 vid 09:36

Jaha, nu är vi ju där igen. Lång tråd med uppfostrande regler och så vidare.

jag håller med, alla kan väl få göra vad som dom vill. Frågan var ju om det går att lära sig själv. Svaret är ja!
    Att sedan de flesta rekommenderar en kurs är väl helt ok. Har man inte stålars till det så gå inte då.
    Det går ju för fan inte att tvinga någon att gå kurs, man ska inte heller idiot förklara någon som inte vill eller inte har gått kurs. Jag känner ingen som gått kurs mer än jag själv. Men de flesta säger att man tjänar nog in en säsong eller så på att faktiskt gå en kurs.

Betongpelare och stenar, jamen för fan, kör där då, jag tror inte det spelar någon roll om man gått en 8 timmars kurs eller inte, när det är dags drar man in i de där objekten ändå.

Mitt råd är, gå kurs om du vill spara en massa tid och få en hel jävla massa bra tips.

Tror du att du grejear det själv, testa då, ta den hjälp du kan få, men det tar alltid lite längre tid att komma igång.

/Henrik

• gugge

Medlem
    10 november, 2003 vid 09:38

Jo, en sak till, Robert, du skulle ju inte fråga om du redan fattar allt om kiting. Ta du och gå en kurs, det lönar sig.

• psychonauten

Medlem
    10 november, 2003 vid 10:07

Verkar vara ett hett ämne dethär!
    Det var jag som startade tråden, och alla inlägg har resulterat i att jag förmodligen kommer att gå en kurs i vår. Eventuellt kommer jag att ge mig ut på vattnet nån gång innan om jag känner att jag lärt mig behärska kiten bra på land först.
    Tror likt många här att man kommer långt med sunt förnuft. Jag tänker inte kitesurfa i en fontän på torget under pågående torgmöte! =)

Jag har ju innan lärt mig att åka Wakeboard och slagit mig halvt medvetslös unde lite alltför optimistiska försök till akrobatik, Knäckt handlederna på snowboard, bankat huvudet i masten på windsurfing och slagit ut tänderna på skateboard..

Så lite respekt för saker har mna ju byggt upp under åren! smile.gif

Men fan va kul det ska bli! smile.gif

/Robert

• stebe

Medlem
    10 november, 2003 vid 11:09

Börja testa på snö, det är lättare och du behöver inte lika mycket drag i kiten. Mindre drag-mindre farligt

• gugge

Medlem
    10 november, 2003 vid 12:36

Robban,

hör av dig när du vill testa. Jag bor i Växjö och har sjön rakt framför huset. Så när isen ligger….

henrik.kjellberg@openwave.com skicka ett mail så får du mitt nummer

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lära själv?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.