Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Lära själv?
-
Svar till:
Verkar vara ett hett ämne dethär!
Det var jag som startade tråden, och alla inlägg har resulterat i att jag förmodligen kommer att gå en kurs i vår. Eventuellt kommer jag att ge mig ut på vattnet nån gång innan om jag känner att jag lärt mig behärska kiten bra på land först.
Tror likt många här att man kommer långt med sunt förnuft. Jag tänker inte kitesurfa i en fontän på torget under pågående torgmöte! =)Jag har ju innan lärt mig att åka Wakeboard och slagit mig halvt medvetslös unde lite alltför optimistiska försök till akrobatik, Knäckt handlederna på snowboard, bankat huvudet i masten på windsurfing och slagit ut tänderna på skateboard..
Så lite respekt för saker har mna ju byggt upp under åren!
Men fan va kul det ska bli!
/Robert
[/ QUOTE ]
haha är det där en full tilt wake du kör på bilden fan va ball Johan the man har juh börjat sin kite karriär på en sån stenplanka
-
Jawohl, det är en fulltilt
hehe. ett par år sen bilden togs!, men brädan hänger med forfarande. Tror dock inte jag skall kitesurfa på den!
-
jott!
För din info så skriver jag alltid korkade inlägg… du kanske inte märkt det! Det är mitt trademark.
Som en kär vän från götet alltid sa… tjingeling -
Sunt förnuft? Viste någon vad sunt förnuft var innan de började kita? Fattar någon över huvudtaget hur stark en kite egentligen är? Fattar någon fullt ut att endast dra höger eller vänster på bommen styr hela grejen? Bara för att ni klarade er och kan så behöver ni inte tipsa nybörjare att börja själva. De kanske inte har lika tur som ni. Jag lärde mig själv med hjälp av lite tips och överlevde men jag vill inte önska vissa av mina upplevelser på min värsta fiende.
För er som säger ”kurs /inte kurs det handlar om sunt förnuft” Det är just det man lär sig när man går kite kurs. Man står inte och tjatar om det tekniska utan bara säkerhet och hur vinden fungerar. Att lära sig själva kitandet får man ”discovery time” till (som rambo älskar att påpeka).
Var inte så balla och coola och tro att bara för ni klarade det så gör vem som helst det. Vill vi få sporten förbjuden eller? -
Bara dina resonemang om väjningsregler visar att du inte har koll på farorna kring kiting. Jag vill inte vara taskig men jag kan inte låta bli. Kiteolyckor sker till 95% på land och innan man ens måste tänka på väjningsregler och vett och etikett PÅ VATTNET. Tror du att alla gått seglingsskola? Kan du verkligen tipsa med gott samvete en anonym människa på detta forumet att inte gå kurs? Tänk lite.
-
Oj, jag hann inte komma till slutet av dena remsa av inlägg förrän jag fattat att diskussionen var färdig. Orkar inte klödda.
Vad ni än gör simma lungt mina goda firrar, -
Jag svarade bara på frågan om det gick och lära sej själv.
Och det gör det väll?
Eller?
Sen var det nån som hoppade på dom som inte gått kurs och skrev att han var 100 på att ingen viste reglerna. eller nåt sånnt..
svarade på det. och på nåt sätt så har du fått det till att jag är stark motsägare till kitekurser.vill inte att det ska låta så.
men det går att lära sej själv.
och det var väll det som var frågan? -
Många håra ord ha ha!
Skämt och sido,förstår inte varför alla verkar tro att det är ofarligt bara man står på land och leker med kiten?
Stå på meter djup vatten istället det är åtminstone nästan mjukt.Sedan ”GÅ EN KURS”en kite kan för en nybörjare uppföra sig som en motorcyckel med gas häng.Sedan tycker jag att en kurs för 1500 är billigt då man riskerar sin och andras hälsa och desutom leker med en pryl som kostar många gånger mer.Till sist bara för att man går en kurs så är man inte ofarlig som nybörjare,varken för sig själv och andra men……
Peter -
det går men är jäkligt korkat att försöka när det finns kurser…
Logga in för att svara.