Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Lärande mastbrott med lyckligt slut :)
-
Lärande mastbrott med lyckligt slut :)
kinetic svarade 11 år, 2 månader sedan 10 Medlemmar · 19 Svar
-
Precis…O om en 20 år gammal kolförlängare som använts massor pallar med nedhalet från moderna segel (nåja…) utan att gå av, så borde en nyare (?) mast definitivt inte snappa. Mitt kolrör väger typ “ingenting”, tunna väggar som sören, men den går inte av iaf:).
-
Hej igen alla surfare på forumet!
Roligt med så stor respons på mina funderingar, verkligen intressant att ta del av alla era funderingar och teorier 🙂
Till er som ev. inte uppfattat det redan, så är bilderna som EMMHMMS lagt upp ovan tagna från det aktuella mastbrottet som jag råkade ut för.citat dr Masse:
“men masten borde vara förstärkt och ha rätt diameter även för såpass långa förlängare”Det kan vara så att den mastfoten jag använde är extremt lång. När jag kollade noga så är masten markant tjockare längst ner, än den är vid mastbrottet. Med mina egna observationer som är svåra att se på bilderna, så slutar den här tjockare biten av masten ca 5 cm under brottet, så masten är markant tunnare vid brottet. Kolla noga vid pilen på bilden som “EMMHMMS” lagt upp ( http://imgur.com/a/G7iha ) så ser ni ganska tydligt där den tjockare delen av masten slutar, ca 5cm under brottet.
Jag fick med mastfoten och ett cambersegel “på köpet” när jag köpte en Mistral Syncro 115 förra året, och mastfoten är säkert minst 10-15 år gammal, så den kanske är gjord för en annan tidsera med en annan typ av master, har personligen ingen aning eftersom jag är nybliven återfallssurfare från förra seklet med noll koll på materialet genom tiderna.
Tror ändå mest på “Jesters” teori att kombinationen med den här extremt långa förlängaren på en relativt kort mast skapat en brottyta pga att flexet på masten blivit för stort över den stela förlängarens avslutning. Kan även ha påverkats av något slags materialfel på masten som gjorde den skörare än normalt.
-
Rent allmänt tycker jag att det är lite bedrägligt att det säljs så långa förlängare med möjlighet att använda jättekort förlängning.
-
50cm är inte en “extremt lång förlängare”. Normalt ligger de längsta förlängare mellan 46-48cm förlängning som mest, så 2 cm till är inget att orda om. Biten som går in i masten om man förlänger max ser inte heller “extremt lång ut” utan lika lång som hos de flesta märken. En extremt lång förlängare är en som kan förlänga 70cm som mest, tex som min gamla ART förlängare från -93/94. Är faktiskt den enda förlängare jag hört talas om så kan förlänga så mycket, minsta möjliga förlängning med den förlängaren är 10-12cm.
Logga in för att svara.