Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Lastbilsregistrering.
-
En husbil behöver inte ha last galler det måste däremot en Lastbil.
-
Har ni tips om var man får tag i godkänt lastbilsgaller till Audi a4 / Volvo V70 .
-
Skatten blir inte lägre om man reggar sin surfbuss som husbil istället för lätt lastbil – däremot skall ni kolla med FÖRSÄKRINGSBOLAGET!!! Jag sparar 3000kr/år på att regga om den (vilket kostar 2000kr). Jag har Salus Ansvar som försäkringsbolag.
/Staffan
-
så hur blir det då jag som har en passat tdi sedan.. vart sa jag sätta nät och allt det? blir det då så jag måste slita ut passagerar sätet bak? nån som vet vad det kostar att åka dit om man reggat bilen som lb men inte har alla sakerna md sig…
-
Jag hade en Ford Econoliner förrut (typ cheva) den var lastbilsreggad och kostade runt 1500:- att skatta. Nu har jag en husbilsreggad Dodge och den kostar bara strax över 800:- att skatta. Så en husbil är billigare i skatt än en lastbil.
-
Utdrag ur bestämmelserna på bilprovningen.se:
För att en bil vid registreringsbesiktning ska kunna betraktas som husbil d v s erhålla karosserikoden ”skåpbostadsinredning”, ska det mobila boendet kunna ses som det primära syftet med byggnationen. Därför krävs följande:
*Att det finns möjligheter till övernattning i säng eller motsvarande.
Att ytterligare typisk bostadsutrustning finns i skåpet. Utrustningen ska t ex ge möjlighet till disk, matlagning och förvaring av husgeråd, kläder mm.*Att denna utrustning upptar väsentlig del av skåpet.
*Att utrustningen är fast monterad och kan utnyttjas inifrån skåpet.
*Att det klart framgår av inredningen att det är fråga om ett bostadsutrymme.
Du hittar de här reglerna på http://www.bilprovningen.se om du skriver ”husbil” i sökrutan.
När jag registreringsbesiktigade min buss verkade det enda kravet vara plats för övernattning. Det du kan behöva känna till i övrigt är att du inte får någon fast monterad förbränningsutrustning som gasolkök eller värmare godkänd utan att du kan visa upp godkännande av installationen från MTC tror jag de hette (ligger i Haninge.) Ett sådant kostar närmare tio än 5 tusenlappar vad jag har förstått så för mig var det inte att tänka på.
Good luck!
-
hade du ngt annat än säng i bussen? skall man uppfylla alla kraven så kan det j bli lite jobbigt å dyrt..
-
Under vänster sängplats står tre brädor på högkant. Gång i mitten där man kan fälla ut en skiva så det blir sovplats hela bussens bredd. Höger bänk är bara 50cm och rymmer alla segel och bommar + fyra batterier. Ett takskåp ovanför höger bänk. Mellan köket (längst fram vä sida) och vänster säng har jag byggt ett 20 cm djupt skåp (djupt = i bussens längdriktning). Har gasol/220v/12v-kyl under gasolkök/diskbänken med rinnande vatten och avloppstank är på g. På höger sida längst fram har jag ett stående skåp ca 60cm djupt med 5 hyllor. När jag tog bort lastskyddet som var skålat för att ge plats åt ryggstöden på sätena så byggde jag en mellanvägg av två stående skivor placerade något längre bak än vad skyddet satt. En dragspelsdörr i mitten så man kan gå ledigt mellan förarutrymmet och skåpet. Utrymmet ovanför förarutrymmet blev då lite längre och jag har jag byggt en front till det med lucka så det sväljer täcken, kuddar och i nödfall Babben Larsson..
I övrigt är båtvärmare mod fotogen införskaffad och jag klurar nu på bästa placeringen. Något mer du undrade om?
Din inredning kan nog vara i princip hur enkel som helst. Bygg en fast säng av en skiva och fyra ben. Den kan du ha en del av surfkittet under. That´s it! Skåp, kök och annat verkade de inte bry sig det minsta om vid besiktningen.
Good luck!
-
Svar till:
Din inredning kan nog vara i princip hur enkel som helst. Bygg en fast säng av en skiva och fyra ben. Den kan du ha en del av surfkittet under. That´s it! Skåp, kök och annat verkade de inte bry sig det minsta om vid besiktningen.
[/ QUOTE ]
Ja det var ju ungefär nåt sånt jag hade tänkt mej. Din inredning lät ju iof ganksa schysst
fast jag tror det blir trångt i min (blivande) VW T4 (korta) Vad har du för buss då?
-
Trångt betyder aldrig omöjligt, det betyder bara att det ställs högre krav på kreativitet och flexibilitet. Den här inredningen som en kompis såg på Haga i somras kanske kan vara till inspiration för dig även om jag tror att den är lång. Hoppas ägaren tycker att det är ok att jag bifogar bilden bara men den stod ju öppen så.. Jag har en Puguot Boxer 2.5TDI med högtak och 3,20 * 1,80 lastutrymme. Kolla min kompis hemsida för lite bilder: http://www.surflife.se/foto/200410_gotland/index.html
Mest bilder utifrån men på nån kan man väl se lite av inredningen (som inte är helt klar än bör tilläggas) -
Ja, lång T4a och f2/arrows… Samma inredning som Staffan, kan vi misstänka att det är staffans buss?!
-
Det kanske det är. I så fall kan ni ju säga till Staffan att min polare Peter dyrkar hans inredning och tänker bygga en likadan i sin T4..
-
Staffan, om det nu är du som äger bussen, har du mer bilder på skönheten? Behöver lite inspiration i höstmörkret för en eventuell byggnation i vår!
Logga in för att svara.