• Publicerad av 11sekmeter på 7 juni, 2004 vid 08:49

Har kört i flera år med en sån där bökig segelbag på taket. Den modell där man sticker in masterna i en separat del och drar spännbanden över dem. Ovanför har man seglena. Jag köpte en sådan för att man slipper ”krossa” seglena, det är ju bra. Böket är ju att spänna fast den på takräcket, det är trångt och tungt. Ibland ville bagen tippa åt sidan och luftmotståndet var stort.
    Därför köpte jag en beg takbox som är ca 40-50 cm bred. Skar bort undre delan av baksidan. Nu är det bara att lägga i masterna och seglen, stänga toppluckan och dra iväg. Inga krossade segel och allt är med och sitter stadigt. Lägre luftmotstånd och ingen risk att bagen tippar åt sidan.
    Jag fick bredda takräcket lite för att få plats med formulan.
    Så i stället för att lägga 1000:- på en segelbag man svär över så köp en beg takbox för 500:-

11sekmeter svarade 20 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • adde

Medlem
    7 juni, 2004 vid 08:58

Vad menar du med att skära bort undre delen av baksidan? sticker grejerna ut i det fria? I så fall missar man ju stöld-poängen med en box.

Har en box som är 15cm för kort för master och ”längsta” seglet funderar på att förlänga bagen medelst glasfiber.

/adde

• mtomas

Medlem
    7 juni, 2004 vid 09:10

Spänner du fast prylarna i boxen, eller hur ligger de kvar om du skurit bort undre delen av baksidan? Har du någon bild på skapelsen?

• bacardi

Medlem
    7 juni, 2004 vid 09:17

Om du inte använder din segelbag längre, vill du sälja den då? smile.gif

• 11sekmeter

Medlem
    7 juni, 2004 vid 09:42

Stöldgrejen har jag inte tänkt på. Har aldrig låst fast något och heller inte blivit av med något under mina 21 år som surfare.

Grejerna kläms milt fast när man stänger luckan så det är ingen risk att de åker ur. Jag har 3 delbara master och tre stora cambersegel i och det är vad som får plats utan risk för skador.

Bagen är till salu för 500:-

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.