Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing LASurf o Slingshot Rev -09, bra paket?

• LASurf o Slingshot Rev -09, bra paket?

Publicerad av kalle57 på 20 augusti, 2008 vid 07:03

Är på väg att köpa min första utrustning efter en kurs. LA Surf verkar ha ett schysst paket med nya grejer för under 10 000 kr. Schysst med nya grejer menar jag.
    http://www.lasurf.se/index.php?cPath=246

Mitt alternativ är att köpa en 1 år begagnad Cabrinha 12 kvm för ca 6500 kr + bräda för x kr.

Summan blir ju då ungefär densamma så min undran är vad jag ska välja?

1. Slingshot Rev -09 13 kvm + bräda?
    2. Slingshot Rev -09 11 kvm + bräda?
    3. Cabrinha Switchblade 3 -07/08 12 kvm?

Tacksam för hjälp.

/Kalle

djevulen svarade 16 år, 2 månader sedan 9 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • tobbekite

Medlem
    20 augusti, 2008 vid 07:18

jag började kita tidigare i somras och köpte samma paket fast 2008 års modell storlek 11. kändes väldigt prisvärt och som du säger schysst med nya grejer.
    Anders som har lasurf är alltid hjälpsam om man har några frågor eller får problem, ett stort plus även det.

jag är ju inte speciellt erfaren men såhär långt är jag supernöjd med draken. brädan som ingår i paketet kan jag inte uttala mig om ännu, har åkt på en bräda jag lånat av Anders till min skulle komma in. men ska hämta min su2 bräda i eftermiddag så kan komma med ett utlåtande då.

som sagt är jag inte speciellt erfaren, men vad jag hört av folk stranden och läst på forum har det bara varit positivt om Reven. och själv är jag helnöjd!

kan tillägga att jag väger 75kg och tycker 11 känns lagom. är sugen på att skaffa en rev 7:a att ha till de blåsigare dagarna.

• hbgkitare

Medlem
    20 augusti, 2008 vid 07:19

Om du skall ha en 13 eller 11 beror lite på vad du väger men väger du -75 så hade jag valt en 11:a.

Nytt är aldrig fel och Reven lär ju vara bra.
    Switchbladen är väl också bra (lite mer bomtryck bara) så vad du köper är väl en smaksak. Vet inget om brädan du får med i paketet mer än att den är väldigt lätt!

• skejtar_henke

Medlem
    20 augusti, 2008 vid 07:24

Lite smak och vad man gillar för märke och drake? Men en nyare drake är ju alltid frächare och det är ju alltid trevligt.

• skye10

Medlem
    20 augusti, 2008 vid 07:39

Är inte Rev en kite anpassad för vågsurfing? Eller är det jag som är ute å flyger? Vill testa en ijallafall, skulle va kul.

Testade en Switchblade III igår, bommens grepp var skönt, men gillade inte bomtrycket samt kitens “sliriga” svängar. Lite fördröjning och sladdar runt, sen skjuter fart…

Men det är ju en smaksak.

Hursomhelst. Om du köper helt nya grejjer (2008) så får du uteslutande riktigt bra grejjer/kvalitet/säkerhetslösningar! Alla gör bra skit.

Sen finns det små skillnader och finesser som gör att du kan få något som passar dig som handen i handsken. Själv gillar jag lagom bomtryck, snabbsvängdhet med drag överallt och gärna en “vass” drake. Bästa är att du testar själv, det är ju du som ska köra grejjerna. Och det ska inte vara några problem om du pratar med återförsäljare för demo.

• magnush

Medlem
    20 augusti, 2008 vid 07:47

Slingshot Rev är en kanon-drake. Snabb, säker, bra lyft och fin bom-lösning. Att den är så bra i vågor beror bara på att den är snabb. Inte att den är speciell för just det. Nytt är överlägset om man har råd.

Är du normal-vikt så ta en 11a.

• larssa

Medlem
    20 augusti, 2008 vid 07:48

@Skye10 492304 wrote:

Är inte Rev en kite anpassad för vågsurfing? Eller är det jag som är ute å flyger? Vill testa en ijallafall, skulle va kul.

Testade en Switchblade III igår, bommens grepp var skönt, men gillade inte bomtrycket samt kitens “sliriga” svängar. Lite fördröjning och sladdar runt, sen skjuter fart…

Men det är ju en smaksak.

Hursomhelst. Om du köper helt nya grejjer (2008) så får du uteslutande riktigt bra grejjer/kvalitet/säkerhetslösningar! Alla gör bra skit.

Sen finns det små skillnader och finesser som gör att du kan få något som passar dig som handen i handsken. Själv gillar jag lagom bomtryck, snabbsvängdhet med drag överallt och gärna en “vass” drake. Bästa är att du testar själv, det är ju du som ska köra grejjerna. Och det ska inte vara några problem om du pratar med återförsäljare för demo.

REV’en e en snabb, stabil drake så det funkar bra till vågsurfing. Funkar även bra till freeride o unhooked(är dock ingen wakedrake). Skall du bara ha en drake och inte väger mer än ca:75-80kg hade jag tagit 11:an. Switchbladen är väl mer lämpad för wake.

• kalle57

Medlem
    20 augusti, 2008 vid 07:54

Jesus – snabba svar! Har ni inga jobb att gå till?

Skoja bara. Nya grejer känns ju lite roligare helt klart. Som många av er så intelligent gissade så väger jag just 75 kg så jag antar att en 11 kvm kite blir rätt då? Funkar det i lätta vindar?

mvh

• tobbekite

Medlem
    20 augusti, 2008 vid 07:59
    kalle57;492312 wrote:
    Jesus – snabba svar! Har ni inga jobb att gå till?

Skoja bara. Nya grejer känns ju lite roligare helt klart. Som många av er så intelligent gissade så väger jag just 75 kg så jag antar att en 11 kvm kite blir rätt då? Funkar det i lätta vindar?

mvh

min lilla erfarenhet från sommaren är att den funkar bra i 7-11m/s typ. kanske 12-13 också om det inte är för byigt (dvs maxvindar uppåt 14-15m/s eller högre)

• johan_rydstrom

Medlem
    20 augusti, 2008 vid 08:01

@Skye10 492304 wrote:

Säg till nästa gång du ser mig på stranden så fixar vi det! /J

• skye10

Medlem
    20 augusti, 2008 vid 09:41

Ja, jag var lite sugen på att “dra den ur händerna” på dig igår, men du såg så kite-kåt ut… 🙂

• djevulen

Medlem
    20 augusti, 2008 vid 14:34

säg bara till om du vill testa reven innan köp,,jag har 9an å 13

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing LASurf o Slingshot Rev -09, bra paket?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.