Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Lättlastbil lr husbilsreggad?
-
Lättlastbil lr husbilsreggad?
Publicerad av mozzy på 28 april, 2006 vid 09:17Som rubriken lyder….
Vilket är bäst
Nån skillnad i skatt? Har kollat runt lite men inte hittat, lr rättare sagt inte förstått..
Vad krävs för att husbilsregga?Bussen vi har é en MB 307D från -80….
Nån som har lite tips för å komma billigare undan? Fick skatten igår… nästan 3 tkr 🙁
ALLA tips mottages med vördnad för de som verkligen kan detta om surfmobiler 😉
judo-freddan svarade 18 år, 11 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Fordonet är antingen registrerat som bil eller lastbil, men om du har inredning i bilen så att det verkligen inte går att miste på att du tänker sova i den så kan du få en trevlig liten extranotering, ”bostadsinredning”.
Skattemässigt är det samma, men du kan trolla bort skiljeväggen och lite annat gojs.Du kan läsa mer på http://www.typ2-klubben.com/camping/regler.asp men det bästa är att ringa till bilprovningen för att få de senaste reglerna.
Är din buss lastbilsreggad, blir det inte billigare att spendera 1000 baloobas på en omreggning.
-
Skillnaden på försäkring mellan bostadsinredning och inte kan vara ganska ordentlig, varför det kan löna sig med bostadsinredning ändå…
-
Man slipper ju montera upp lastskydd också varje gång man skall besiktiga och bara det kan ju vara värt en del… 😉
För husbilsreggning måste man väl ha både golv och takventil så lite extra meck blir det.
-
Det ska till betydligt mer än bara några ventiler för att få den husbilsreggad. Som Svenne redan påpekat blir skatten densamma. Kanske ytterligare någon krona eftersom totalvikten ökar med inredningen.
Fördelen med att regga om är försäkringen, om man kör på helförsäkring vill säga. Ytterligare fördelar är att man slipper bära ut allting inför varje besiktning. Många tycks tro att det bara är att stoppa in en säng och sedan besiktiga men så är det absolut inte.
Har man för avsikt att ha en buss med bostadsinredning så är det lika bra att regga om, inte bara för försäkringens skull, även för säkerheten. Det finns anledningar till kraven från Sbp.
Om man vill regga om enbart för att komma billigare undan med en oseriös/ inredning typ madrass/tältsäng kan man glömma projektet omedelbart, det kommer aldrig att gå. -
Vad finns det för krav på ventiler?
Jag skulle vilja sätta min golvventil i bakluckan, finns det nått som hindrar det?
Takventilen, den får inte gå att stänga eller hur är det?Jag använder ryggstödet på mittenstolarna som en del av sängen, som jag sedan lägger lite extra skivor på, för att få ut fullsize storlek på sängen (180*60 per säte i själva skåpet är ju kravet). Det borde gå utmärkt?
-
Ok… Man tackar för svaren!
Som det är nu så FANNS två sängar i skåpet (dock inte bredare än 50 cm) som vi slängde ut.
Tänkte lägga ut en stor skiva där bak för å få ”fullbredd” på sängen. Takventil med el-motor
finns, men golv-ventil?!? Har aldrig hört talas om det… Fördelen med fullbredd är att vi kan ha
saker under sängen, så man slipper gå på sina saker…
Så ända fördelen med å regga om den är att vi slipper sätta dit en platta för dörren då alltså…
Den är ju en stor två-rummare 🙂
Om man bara har den trafikförsäkrad kommer det alltså inte att göra ngn skillnad, eller?En annan fråga… Nån som har testat och koppla på ett ”vanligt” oljeelement på kylvattnet?
Fläkten har ju gett upp hoppet, ok så länge man kör då blir det liksom självtryck, men det
hade vart skönt och få igång lite värme när man står still oxå… När man skall byta om tex…
Hade även tänkt å testa en motorrumsfläkt som ”drar” ut värmen ur det befintliga värmesystemet…
Det lär ju bli lite effektivare. -
hehe, har du ingen eberspächer? jag satt på en parkering igår och eldade fullt med min =) för eberspächer är sjukt bra, det drar visserligen ganska mycket el och bensin men oj vad varmt och skönt det blir i bussen =) det finns ju även bacho värmare och webasto oxå. kanske vore något då?
-
Ola_P wrote:Vad finns det för krav på ventiler?
Jag skulle vilja sätta min golvventil i bakluckan, finns det nått som hindrar det?
Takventilen, den får inte gå att stänga eller hur är det?Nu är det ju ett antal år sedan jag reggade ngt för boende men då var det takventil som inte går att stänga som gällde (dem flesta takventiler är spärrade vad jag vet). Jag satte då också en ventil längst ned på en av framdörrarna och det var helt ok. Gller väl bara att man inte täcker för med prylar på insidan. Det skulle även finnas en väl synligt gul varningskylt (dekal) om att man inte får sova i tillslutna utrymmen (köps i välsorterade husbils affärer). Jag satte min dekal på en aluminium plåt som jag popnitade fast väl synligt, då gick det lätt att flytta den om/när man vill bygga om utan att behöva köpa en ny dekal…
-
Ola_P wrote:Vad finns det för krav på ventiler?
Takventilen, den får inte gå att stänga eller hur är det?Jag använder ryggstödet på mittenstolarna som en del av sängen, som jag sedan lägger lite extra skivor på, för att få ut fullsize storlek på sängen (180*60 per säte i själva skåpet är ju kravet). Det borde gå utmärkt?
Total ventilarea bortsett från ej ventilerade takluckor, öppningsbara fönster och dylikt ska uppgå till minst 10 cm2 per m3 boutrymme (utrymme bakom förare och framsätespassagerare).
Minst 50 cm2 ventilarea ska finnas i golvnivå. Denna area får anses ingå i den totala.
Logga in för att svara.