-
Lattor
Jag har under den senaste tiden brottats med en av mina lattor. Den sitter på ett Simmer Zero Seven 7.5. När seglet är riggat så ligger de tre nedersta lattorna lite vid sidan om seglet, så som jag förstått att de ska. Problemet uppstår när jag byter bog, speciellt i lättare vindar. Latta nummer två nedifrån (precis under bommen) fastnar på fel sida och det krävs ett rejält ryck för att få den att komma runt masten. Frågan är nu hur rejält ryck som ska behövas. Som läget är nu finns det inte en chans att få lattan att hoppa över vid en vattenstart (det går förstås bra när jag står på brädan). Jag har provat att öka både ut- och nedhal. Senast drog jag 5 cm mer nedhal än rekomenderat med problemet kvarstod. Som jag ser det finns det fyra diagnoser:
1. Seglet ska fungera så och det är bara att gilla läget.
2. Masten passar inte seglet. Trist i så fall för någon ny mast har jag inte råd med.
3. För lite nedhal/uthal. Seglet har några år på nacken och jag har förstått att de töjer sig.
4. Felaktig spänning på själva lattan.
Jag vet inte om det går att säga något utan att se seglet, men vad tror expertisen? Ska jag experimentera med ännu mera nedhal eller ska jag mecka med lattan? Om det är det sista alternativet hur gör man, eller snarare hur ska det se ut?
/Johan
Logga in för att svara.