• tsss

    Medlem
    8 maj, 2011 vid 11:24
    Borje;654607 wrote:
    Har knäckt en latta i mitt segel och när jag drog ut den sitter sista biten (mot masten) kvar och verkar omöjlig att få ut.
    Tips tack.

    hej

    Efterlyser också bra förslag på detta problem.
    Min lösning blev att sprätta mastfickan en liten bit så att jag kom åt lattfickans främre del. Denna fick jag sen sprätta upp, den bestod av ett lager monofilm och ett lager dacronduk som vikts en gång och där kanterna sytts. När lattresterna var borta så sydde jag igen med segelsömmarnål, dito tråd samt sk segelmakarhandske. Bra grejor att ha i framtiden om man ännu inte köpt dom. Köp även vax om tråden är ovaxad. Ingen stor investering någondera. Slutligen sydde jag i dom uppsprättade stygnen i mastfickan. Ca 1 timmes jobb per lattficka. Lätt att göra sig illa, så var försiktig.
    Eller gå till seglemakaren, dom gör nog jobbet på en halvtimme.

  • seve1000

    Medlem
    8 maj, 2011 vid 20:22

    Ta ut en hel latta tex den under och kör in den i den brutna delen och dra sedan försiktigt ut allt. Funkar på NPs kolrörlattor i alla fall. Dom blir till platt glasfiber i ändan.

  • imported_borje

    Medlem
    9 maj, 2011 vid 05:22

    Tack för tipsen

  • styret

    Medlem
    9 maj, 2011 vid 05:26

    Hade samma problem i veckan.
    Jag skar ett snitt i lattfickan precis framför den lilla lattbiten. Sen in med en Radiotång och drog ut den lille biten. Det är inget som påverkar seglet så…

  • jesper-b

    Medlem
    9 maj, 2011 vid 10:30

    Kär finns många knep att ta till:

    1) För att få bak den trasiga lattstumpen ett par första cm ställer man sig på seglet som ligger platt på ett golv. En fot på var sida om lattfickan ett par dm från maststrumpan. Eller sitt med knäna på var sida om lattfickan. Sedan trycker man ihop seglet genom att pressa bakåt med händerna på lattans framkant. Man ska stäva efter att vecka ihop lattfickan så mycket som möjligt. Enkelt med dacron och X-ply, trist med monofilm (men går). När man veckat ihop lattfickan tar man ena tummen och trycker hårt som fasen längst bak på den avbrutna lattbiten ner mot golvet, samtidigt som man försiktigt veckar ut lattfickan genom att dra fram i maststrumpan framför lattan. Nu bör den avbrutna biten stanna en bit längre bak i fickan. Detta kan man upprepa i princip hela vägen, men det finns då bättre knep!

    2) Ta en hård men rundad plastpryl, t ex bakkanten på lattspännarverktyget som följer med seglet. Seglet som tidigare på golvet. Sitt med ansiktet nu vänt mot akterliket och ett knä på var sida om lattan. Tryck ner plastkanten precis framför lattan. Tryck hårt ner och pressa lattan bakåt. Om lattan är full av glasfiberflis som vill fastna i sömmarna så kan det underlätta om man trycker in en latta bakifrån, har man dessutom en lite grövre latta än den som gick av, t ex en gammal rörlatta eller liknande så underlättat det än mer.

    3) Sen blir det knepigare för att flertalet segelmärken har en massa dubbla dukar och fastsydda rep mm i bakändan av lattfickan. Det är extremt lätt att trasig lattända med en massa glasflis fastnar där. Knepet är att köra lite fram och tillbaka med annan latta/rör och trycka bak med plastpryl. Ibland kan man liksom vika seglet åt ena hållet eller åt det andra för att få den trasiga lattan att går rätt. En mer desparat väg är att helt enkelt pressa sönder lattbiten tills det sticker ut tillräckligt med lattmaterial och dra ut med en platttång. 25 års north shore vintersegling med dålig koll har fått mig att göra det här några gånger. Det går nästan alltid om man tar det lungt och metodiskt. Om inte pressar man bara ut skiten med kraft och skrik!

    4) Om inget av ovan funkar är det busenkelt att sprätta någon dryg dm utmed lattfickans ena sida. Har man ingen maskin som klarar att sy igen fickan går det rätt enkelt att sy för hand. Vettigt att sy i de gamla hålen mer grov tråd. Syns inget alls efteråt. Skär för fasen inte sönder någon duk eller lattfickematerial. Det är helt onödigt.

    In med en ny latta (jag har i lager) och så ut i tunga dumpande vågor igen!

    Ses där ute!!!

    /JB

  • maglu

    Medlem
    9 maj, 2011 vid 10:56

    Rörlattor: Jag tejpade en borr i änden på latta-biten jag fick ut, med diameter något större än hål-diametern. Tryckte in, vred runt nåt halvvarv och drog försigktigt ut.

  • imported_borje

    Medlem
    12 maj, 2011 vid 05:27

    Kanontips. Tyvärr är det Smacket som har gått sönder, vore lättare med superfreak, men jag ska testa.

  • bananen

    Medlem
    12 maj, 2011 vid 13:26

    Börje, samma visa hände med mitt smack. Tog en rund pinne ca cm dm och trädde in. Lade seglet på slätt golv och arbetare ut allt med ett kvastskaft (rund topptopp). Efter en del svordomar kom sliten ut. Löcka till.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.