Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Lättvidsalternativ
-
ollefax wrote:köp en formula istället, lättvindskiting är inte roligare än lättvinds vindsurfing
Bär mig emot att säga emot en clanbroder men visst fan är det roligare att kita än att vindsurfa i lättvind!
Det var så jag började. Problemet är bara att risken är mycket stor att dina vindsurfingprylar blir liggande under ett tjockt dammtäcke och du blir ruinerad på att köpa mer och mer kiteprylar (om du inte kör Monkeykites 😉Ric: har sänt ett PM till dig.
-
Zilversurfarn wrote:ollefax wrote:köp en formula istället, lättvindskiting är inte roligare än lättvinds vindsurfing
Bär mig emot att säga emot en clanbroder men visst fan är det roligare att kita än att vindsurfa i lättvind!
Det var så jag började. Problemet är bara att risken är mycket stor att dina vindsurfingprylar blir liggande under ett tjockt dammtäcke och du blir ruinerad på att köpa mer och mer kiteprylar (om du inte kör Monkeykites 😉Ric: har sänt ett PM till dig.
Den enda ”lättvindsdrake” jag har haft (tar emot att säga) var en PS2 17. Ni kan ju tänka er hur kul jag hade…Det tog kålen på lättvindsbegäret. Så illa att jag tyckte formula killarna hade roligare…
men det är sant, jag såg JBI åka runt på sin nya 18 -06 (LEI 🙂 )och det verkar ju som de nya ”stora” drakarna fått lite liv.
-
anders:. wrote:Tänkte inhandla en kite nu till sommarens brisdagar, väger 75kg. Just nu vindsurfar jag bara och min största segel är ett 6.5 expression med en 105 lit freestyle bräda.
Nu undrar jag vilken storlek man bör skaffa sig för att kunna köra i en 5-8ms då det är mindre kul att vindsurfa!
Jag har hört att det är lättare att köra med en ”mindre” drake om vinden inte är stark nog alltså att de riktigt stora drakarna är segare och tygnreJag har funderat på en drake mellan 14-16 som är kanske en 04 eller 05:a någon som vet när 06 orna bröjar komma ut på beg marknaden?
Som alla andra vill jag utöka mina segeldagar på stranden och tycker kiting värkar vara ett bra alt. jag har testat att segla några gånger med en co2 16m2 -02:a men inser ju att de nya launching systemen är att föredra!
Några som kan ge några konkreta tips, vilka drakar man kan ha kul med 2 år framöver. Är inte intresserad av att höra vilka ni har att sälja mer vilka saker som kan vara bra.
Mvh anders
Hej!
När det blåser lite så spelar draken mindre roll än brädan. Dvs du tjänar mera på att gå upp i brädstorlek än i drakstorlek.
Bästa lättvindsbrädan som jag har testat är flysurfers flydoor… gör det möjligt att åka ifrån cirka 4ms för lättviktare… oavsett drake som är över cirka 14m2😉
-
ollefax wrote:Zilversurfarn wrote:ollefax wrote:köp en formula istället, lättvindskiting är inte roligare än lättvinds vindsurfing
Den enda ”lättvindsdrake” jag har haft (tar emot att säga) var en PS2 17. Ni kan ju tänka er hur kul jag hade…Det tog kålen på lättvindsbegäret. Så illa att jag tyckte formula killarna hade roligare…
men det är sant, jag såg JBI åka runt på sin nya 18 -06 (LEI 🙂 )och det
verkar ju som de nya ”stora” drakarna fått lite liv.Du får komma hem till Mariestad & testa min ombyggda RRD Bidi-130 före detta 180lång
Så kanske du får lite andra perspektiv på lättvindskiting
Jag kan säga att den & min 16kvm. Rockar i lättvind.**** Bronco rider ****
– The Vänern keatöörs – -
spännande bygge..
men måste du ha dom feta fenorna? blir ju rätt mkt motstånd.
-
En redig feting du!
Jo den där ska nog testas.
Funderar föresten på att åka hem i helgen.
Ledig då?
-
Har en Rhino 18m 03 som drar som ett as kan bli din eller non annans för en tusing
-
pjoter wrote:spännande bygge..
men måste du ha dom feta fenorna? blir ju rätt mkt motstånd.
Det är hyfsat stor yta på fenorna, men därför som dom är formgjutna kopior på nedre delen av en snabb windsurfingfena så är profilen i alla fall inte fet, utan jag skulle snarare tro att det blir mindre motstånd än vanliga kitefenor, men bättre grepp vilket gör att man inte behöver kanta brädan för att ta höjd & där med så kommer man ju tidigare upp i planing.:smile:
-
Roland wrote:Har en Rhino 18m 03 som drar som ett as kan bli din eller non annans för en tusing
Större drake än 16 tror jag bara skulle bli till det sämre med denna bräda, men med min andra bräda som är smalare + mer rocker & därför kräver mer drag, så stämmer det nog att det kunde löna sig med ännu större kite.
-
Olle.
Jag sticker nog ut imorgon efter jobbet & ev på lördag så om vädret blir som det är sagt så skall det bli åka av.
Vi hörs!**** Bronco rider ****
– The Vänern keatöörs – -
Tja!
Dom stora kites man planar tidigast med är North Rhino (2006 alt 2005). För att dom e dom lätt snabbaste och mest lättmanövrerade kitesen för sin storlek, vilket gör att man kan jobba dom/hålla dom i rörelse/svänga lätt trots att det är en 16, 18 eller tom 20 m2. Har verkligen försökt hitta ett bra lättvindsalternativ som är kul att köra med – North var det enda som höll måttet.
Säkert nån som ska sätta sig på tvären utan att ha provat en rhino 06 för det är det alltid här – but this is nothing but the truth -
Folk har väldigt olika uppfattning om vad lättvind är. Bor man i Skåne är allt under 9 m/s lättvind. Vi som bor på mer vindfattiga ställen tycker väl mer att lättvind är allt under 6 m/s.
Jag tänker inte gå in på hur kul det är att köra i superlätt vind vs. 14 m/s med schyssta vågor. Det går liksom inte att jämföra ändå.
Kan väl bara säga att en mysig solnedgångs-session i kvällsbrisen för att varva ner från dagens hårdvindssession är ju inte helt fel… gör gott för själen.Håller också med om att brädan spelar stor roll.
Nåja, detta sagt så finns det ingen serietillverkad kite på marknaden som slår FS Speed Silverarrow i ultra-lättvind. Dessutom är depowern så pass saftig att man kan hålla ner den även om vinden ökar duktigt.
Bor man i skåne är den nog å andra sidan en ganska onödig investering… såvida man inte har extremt gott om pengar eller väger 150 kilo. 🙂
För mer ”normala” lättvindsförållanden (och åkare i 75 kilosklassen) rekommenderar jag (helt oväntat ;-)) Speed 10 eller 13. Med en Session 141 och Speed 10 kan jag köra ganska obehindrat från ca 5 m/s (dvs ta höjd, små hopp etc) på plattvatten.
Fast, skit samma. Kör på vad ni trivs med. Se bara till att ha kul.
/Kaj(Tech)
Logga in för att svara.