Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing lättvinds kite?

• lättvinds kite?

Publicerad av ursuspolaris på 18 juli, 2011 vid 22:54

Hej,

Med tanke på hur vindarna har varit på sistone går jag i allvarliga funderingar på att köpa en riktig lättvindskite. Men vad är bäst? Foil eller vanlig? Vilket märke/modell? Har läst en del gott om North Dyno, men hur jämför den med andra?

_dave svarade 13 år, 7 månader sedan 22 Medlemmar · 55 Svar
  • 55 Svar
  • acemattias

Medlem
    19 juli, 2011 vid 00:49

Bäst är såklart FS Speed3 21m.
    Bland LEI lättvindarna tycker jag Blade Fat Lady verkar mest intressant, dessutom tror jag priset är lägre än på någon annan LEI lättvind.
    http://www.kitesurfwarehouse.com/Blade-fat-lady-light-wind-kitesurfing-kite.html

• skanepaul

Medlem
    19 juli, 2011 vid 07:43

Slingshot Turbine ska snart testas….

• pjoter

Medlem
    19 juli, 2011 vid 07:45

säg till om du vill prova flysurfer speed3 19kvm. Kan nog få fram en 21kvm också för provkörning också.
    Sen bör väl ozone zephyr gå att få provkörning på i lomma.

Vad som är bäst beror ju på hur du tänkt köra och vilken sorts person du är. Ska du köra vågor och drifta downwind är speed3 inget bra alls. Men till allt som har med plattvatten att göra så är den grym! dvs urkrokat, speeda, tyskehoppa osv.
    Sen är det lite annan teknik att starta landa en foil, du bör skaffa bra rutiner för hur du packar ihop den. Då är du på vattnet löjligt snabbt nästa session, ofta innan tubåkarna ens riggat sin kite. Kastar ud däremot ihop allt så kan du tillbringa nån timme med att trassla ut det igen.

Men det bästa är som vanligt att testköra.

/Pjott
    http://www.surfbutik.se
    info@surfbutik.se
    0708-90 20 33

• haze

Medlem
    19 juli, 2011 vid 07:48

Har kört Dyno 18 m ett par dagar i sommar. Bra drag är det i den. Men med den storleken så får man inte förvänta sig att den är snabb i alla fall.

Göra Raileys och ett och annat trick går med dessa monster men inte så mycket mer. Fast den sitter i vindfönstret där den sitter 😉

Men vete fan om jag tycker det är så kul att kite i de dagarna med så lite vind. Fast i och för sig så är det väl bättre än att sitta på stranden.

• danger

Medlem
    19 juli, 2011 vid 14:11

Har en Ozone Zephyr 2010 om du vill testa någon dag. Var lite pessimistisk och drog upp den igår i Lomma. Hade sjukt mycket tryck i den, men ändå kändes den riktigt trygg trots att jag var brutalt överriggad! Skulle säga att den funkar från 5-11 m/s.

• milkman

Medlem
    20 juli, 2011 vid 07:43

Testa en Zephyr. Förvånansvärt snabb för att vara så stor, det märks att det inte är en uppskalad 12:a. Det är några småförändringar i 2011 mot 2010 som främst märks i lättvind, men inget stort så en begad är inte heller en dålig idé.

Finns här: http://surfbussen.nu/shop/ozone-zephyr-2011/

Test i lite mer vind: http://surfbussen.nu/2009/09/zephyr-testad-pa-dalaro/
    Vi sätter fulla loopar urkrokat med den så den är snabb nog, men det får inte vara för mycket vind 🙂

En filmsnutt med Mårten och Zephyr:
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=ls844wXfFmM”]‪Ozone Zephyr lightwindkite in Sweden‬‏ – YouTube[/ame]

Vi ska precis lansera ett lättvindspaket, så ring gärna om du vill ha detaljerna. annars kommer det ut i veckan. Zephyr ingår 🙂

• ursuspolaris

Medlem
    25 juli, 2011 vid 13:29

Hej och tack för alla tips!

Jag är lite rädd för foil kites efter att jag hjälpe till med en som drunknat och förvandlat sig själv till spagetti nere i Falsterbo 🙂

Jag är egentligen inte en trick fantast utan ganska mycket nybörjare och kan jag bara komma upp i vind och få lite hängtid i hoppen så är jag nöjd! Vad jag vill egentligen är att få chansen att komma ut lite oftare eftersom jag är familjefar och inte har så lätt att bara dra ut när vinden ligger på utan måste planera några dagar i förväg och då är det bra att förberedd på alla eventualiteter…

Ozonen låter ju minst sagt intressant, men gräver ett ganska rejält hål i plånboken… Ganska låg WAF på denna…

Finns det någon svensk återförsäljare på Blade?

• milkman

Medlem
    25 juli, 2011 vid 14:36

Vae WAF?

Äh, du kan alltid hävda att du är medlem i nån klubb så får du 100kr rabatt per kvm hos oss. det blir 1700 på Zephyren.
    (Jag trodde aldrig vi skulle ha en 17kvm kite när jag gjorde den rabattstrukturen, blev lite väl bra)

Tänk på att vi dessutom har alla reservdelar och grym koll på prylarna, i Sverige, hela tiden. 🙂

Just ja, lättvindspaketet är Zephyr och Nobile skimboard för 14990. Måste få upp det på nätet bara.

/Jens

• danger

Medlem
    25 juli, 2011 vid 15:15
  • danger

Medlem
    25 juli, 2011 vid 16:25

En Zephyrrulle med lite mer action:
    [ame=”http://vimeo.com/17896057″]http://vimeo.com/17896057[/ame]

• haze

Medlem
    25 juli, 2011 vid 16:27

Du har ju även Switchkites som har en 16 kvm för en billig penning. Tror inte någon i Sverige mäter sig med det priset. Annars så är Zephyren en riktigt trevlig kite. Och som jag skrev tidigare Dynon är riktigt rolig…

• regfellow

Medlem
    25 juli, 2011 vid 16:37

Som du ser i filmen så har du en Zephyr så kan du hoppa 5-8 m högt i marginell vind med spegelblankt vatten!!!

• pjoter

Medlem
    25 juli, 2011 vid 20:40

hade ytterligare en session idag med speed3 19 mot zephyr 17…
    Lite skillnad i tryck är det ju. den ena går att leka urkrokat med medans den andra får jobbas lite för att hålla höjden.

Att en foil drunknar kan hända. fast jag har sett det hända ett antal ggr med tubar också. mosa LE rätt mot en brytande våg så har du även där en drivande påse ibland. nackdelen är att den påsen oftast är trasig.
    Har kört ett antal lektioner med både foils och tubar och upplever helt klart att eleverna har betydligt svårare att få upp en LEI än en foil. Problemet med en foil kan inträffa om du låter den ligga med LE nerå i typ 5-10 min. Då kommer den suga in vatten till skillnad från en tub. Men varför man ska göra så vet jag inte? 🙂

• skanepaul

Medlem
    25 juli, 2011 vid 20:50
    Danger;663401 wrote:
    En Zephyrrulle med lite mer action:
    http://vimeo.com/17896057

Smart att filma en ”lättvinds” film på en offshore spot!!! Men dem avslöjas lite vid 0.37.

haha för helvete det där var att luras!

Iofs så hävdade dem ingenstans i filmen vad kiten är gjord för….inte den minuten jag såg varjefall.

OBS! Jag har kört Zephyr 2010 och var impad! 🙂

• milkman

Medlem
    25 juli, 2011 vid 22:01

Haha.. Grym film, hade faktiskt missat den helt! Snyggt med de synkade åkningen också.
    Det blåste troligen ca 6 m/s om dom får till dom där, så knappast riktig lättvind på filmen 🙂 Vi kör den med elever från 4 m/s, men då är den faktiskt lite bökig att återstarta. Så jag brukar säga 4,5 som start för den som väger under 80kg och har en bräda som funkar i lätt. Vid 10 m/s så är det dags att byta ner den.
    Zephyr är räddningen för 95kg+ kitarna också, rangen är stor nog för att de ska ha nån kite som både är rolig och funkar från 6m/s.

Personligen är det jag älskar med kiten enkelheten. Det jag hatar är lättvind, rent generellt.

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing lättvinds kite?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.