Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lättvinds kites

• Lättvinds kites

Publicerad av anonym-anvandare på 20 juni, 2005 vid 18:10

Är det någon som vet hur Contra är jämfört med Machine. Har letat efter reviews etc. men hittar inget vettigt, bara typ reklam.

Hur skiljer de sig i sväng egenskaper. Machine verkar ha bredare ändar, men Contras påstås fungera som en större kite än vad den är(gör detta att den svänger snabbare som lättvindskite)?

Hur jämför de sig i höjdtagning? Funkar Machines inskotnings system?

Har hört en del att Recon inte funkar så bra på stora kites(svårt att vända upp den). Känns relevant att kunna återstarta den då kiten väl har en större tendens att falla ned om man misslyckas med hoppp i svaga vindar. Då man kör i lätta vindar verkar det inte så farligt att Reconen återstartas i power zonen.

Stämmer det att Recon 2 är jobbigt att montera ihop?

Hoppas på inte allt för subjektiva svar (dvs någon som har erfarenheter av båda)

mav svarade 19 år, 4 månader sedan 9 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • biorno

Medlem
    20 juni, 2005 vid 20:17

Min egna bedöming som enbart bygger på vad jag sätt vilket kanske inte är så mycket men… De Contra jag såg på Fuerte blev jag inte imponerad av, verkade som dom hade väldigt svårt att köra med dom tidigare än någon annan drake, kan berott på liten bräda, fet snubbe, dålig teknik och 100 andra saker men det är iaf min absolut egna uppfattning.

Svar till:

Är det någon som vet hur Contra är jämfört med Machine. Har letat efter reviews etc. men hittar inget vettigt, bara typ reklam.

Hur skiljer de sig i sväng egenskaper. Machine verkar ha bredare ändar, men Contras påstås fungera som en större kite än vad den är(gör detta att den svänger snabbare som lättvindskite)?

Hur jämför de sig i höjdtagning? Funkar Machines inskotnings system?

Har hört en del att Recon inte funkar så bra på stora kites(svårt att vända upp den). Känns relevant att kunna återstarta den då kiten väl har en större tendens att falla ned om man misslyckas med hoppp i svaga vindar. Då man kör i lätta vindar verkar det inte så farligt att Reconen återstartas i power zonen.

Stämmer det att Recon 2 är jobbigt att montera ihop?

Hoppas på inte allt för subjektiva svar (dvs någon som har erfarenheter av båda)

[/ QUOTE ]

• lasurf

Medlem
    20 juni, 2005 vid 20:25

Hej det ända rätta är att du provar
    maila eller ring så fixar jag så du kan testa Machine
    mvh Anders
    http://www.slingshot.se

• martent

Medlem
    20 juni, 2005 vid 20:43

Jag kör Contra! Sjukt nöjd med den stabil och ändå hyffsat snabb för att va en så stor kite. Kan hålla den mycket längre än vad jag har kunnat med min tidigare slingshot.

Vet inte om den är mer lättvinds kite än någon annan stor kite känns som det är ett litet försäljnings knep. Men jag skulle absolut rekommendera den.

• mrmille

Medlem
    20 juni, 2005 vid 20:53

Varning, detta inlägg måhända vara tveksamt i sitt innehåll gällande lättvindskiting med lei, objektiviteten är det dock inget fel på.

Problemet är att kitarna väger för mycket vid lätta vindar. Framför allt de som är större. Skaffa ett par stackningsbara kites, typ Peter Lynn Venom, och du kan köra från 2-3 m/s. Nästan all annan lätvindskiting är meningslös.

Ta en kik på
    http://195.165.242.42/~tomi/guerillastack.wmv
    (fet finne i ingen vind alls med en 03a och en 04a stackade)

— edit —
    varning för corny musik och lite väääl långdragna klipp i filmen smile.gif

• martent

Medlem
    20 juni, 2005 vid 21:08

med en kanoten på fötterna så förstår jag att han planar. Annars var det nog den bästa kite filmen på länge!! smile.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    20 juni, 2005 vid 21:36

FAAAAAAN VILKET ÖÖÖÖSSSSSS!!!…killen RIPPPPAR JUH!!

Sån Jävla SPEEEEED killen har

• anonym-anvandare

Medlem
    21 juni, 2005 vid 07:17

min erfarenhet är att det måste blåsa.
    visst det går att åka i vindar under 5ms … men är det kul?
    Inte enligt min mening … bättre att sola på stranden och läsa en bra bok / tidning… oavsett hur pass superduper bra drake du har för lättvind så är risken stor att du tappar den i vattnet när vinden är så pass svag = lintrassel, en våt drake med sand och alger på som ska torkas innan den kan flyga igen…
    Över 5ms så funkar i princip alla drakar bra…

• fredrik-no1

Medlem
    21 juni, 2005 vid 09:45

Jag har inte testat Contran. Machine (17,5 är den storlek jag testat) är hur som helst en riktig lättvindskite (inte bara stor alltså). Inskotningssytemet gör att man tar märkbart bättre höjd (jag jämför då med Fuel 17 och andra som har kört med stora drakar samtidigt).

Jag har ett demoex av Machine 17,5 så om någon vill testa så bara hör av er till mig.

/Freddan

• ollefax

Medlem
    21 juni, 2005 vid 09:45

Börjar också ge upp det där med lättvinds kiting. Ska försöka dra lite fysiskt mumbo jumbo nu, så håll i er!

Visst kan du ha en jätte jumbo drake i lägre vindar å få bra tryck i 3 m/s. Men så fort du börja åka och ökar din egen fart, så kommer den relativa vindriktningen vridas snabbt och draken åker ner i vindfönstret. Vilket resulterar i att du åker mycket downwind. Så vill du åka med fart kan du glömma det tror jag. Men visst kan man ha stor bräda och cruisa fram. Det funkar, så länge du inte får upp farten.

Jag kan ha fel, försöker för tillfället undersöka det mer praktiskt, återkomer om jag kommer på något revolutionerande…

• cortex

Medlem
    21 juni, 2005 vid 10:10

Det finns just nu 3-4 trådar på kiteforum.com om detta för tillfället. Mycket BS men en del info.

Jag kitar mycket i lättvind eftersom det är vad vi har 90% av tiden i Mälardalen. Det är en annan slags utmaning än att kite’a i normala vindar. Det är väldigt mycket teknik att köra i mycket lätta vindar… fast man får ju rätt mycket träning med tanke på att det blåser så j-a lite. smirk.gif
    Och om jag istället för att sticka ut och åka hade tagit mig en bärs varje gång hade jag varit kronalkis vid det här laget.

Sedan (å så drar vi gång den vanliga pajkastningen) är moderna foils det som funkar bäst i lättvind, både när det gäller vikten, att ta höjd, åka snabbt och relaunch. Även brädan är mycket viktig om du ska nå ner i verkligt låga vindstyrkor. Detta eftersom vid varje fördubbling av vindstyrka så fyrdubblas kraften som kiten kan utveckla. Därför är det *väldig* skillnad på att kitesurfa i 3 m/s och 4 m/s.
    En sak till är din vikt. Om du väger lite så kommer du att kunna köra i betydligt mindre vind än andra.

Enligt min mening så är Flysurfer Psycho 2 21 och 26 väldigt bra lättvindskites om man vill ha “grunt”. Den ultimata lättvindskiten om man vill åka fort är annars Speed 17. Det är bl.a med den som Flysurfer har utmanat Best’s påstånde om att deras Hellfish skulle vara världens bästa lättvindskite.
    Ska bli intressant att se vad resultatet blir av den utmaningen. Dessutom kommer det att bli ett “riktigt” lättvindstest under juli med alla stora märken på plats i Californien. Resultaten kommer att lägga ut på Kiteforum och i en hög med kite-tidningar. Så invänta det testet om du vill ha lite mer oberoende information.

BTW, eftersom en stor del av kraften du använder vid lättvindsåkning är apparent wind (= fartvinden) så vill du ha en kite som pentrerar verkligt långt fram i vindfönsterkanten när du åker eftersom du annars bara dras downwind… dvs oftast har dessa kites högt AR.

/Kaj(Tech)

• mav

Medlem
    21 juni, 2005 vid 10:11

kolla in hellfish VS FS Speed kriget som utkämpats på kiteforum.com .

http://www.kiteforum.com/phpbb/viewtopic.php?t=2316747&highlight=bet

för er som missat vadet om den bästa lättvinds-kiten så verkar Speed vara den kite man ska ha. En jämförande artikel kommer skrivas om alla lättvindskites i nån kitetidning… kommer inte ihåg vilken dock, finns info på kiteforum.com

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lättvinds kites

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.