Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Lättvindsbräda?
-
Fetaste brädan jag sett på länge 😉
Klart coolt att det funkar så bra som det verkar göra. -
Skit i bindningarna! Det gör att det blir lite utmaning även i lättvind! Jag är sugen på en sån här…
[img]http://www.ukkiting.com/shop/catalog/images/nobile%20skimboard.JPG[/img] -
Billig också! 3299:- på Fahlén. http://www.fahlensurf.se/v2/articles/kitesurf/Kitesurf-Brador-NobileSkimDeck.shtml
-
Yann wrote:Skit i bindningarna! Det gör att det blir lite utmaning även i lättvind! Jag är sugen på en sån här…
[img]http://www.ukkiting.com/shop/catalog/images/nobile%20skimboard.JPG[/img]
Skimboard? -
Ja, fast anpassad för kite och med frivilliga fenor så att den inte blir lika sk8tig. Själv hade jag nog bara satt på fenorna där bak. Och när vinden dör helt har man ju nåt att göra i strandbrynet utan fenor!
-
Martin wrote:Innan du köper något dyrt kan du testa med en bräda i plywood…
En sån har jag planer på att göra. Hur tunn plywood kan man ha till en med dina mått tro? Man vill ju inte att den ska flexa alldeles för mycket.
Köra utan fenor är skönt, det gör jag även på min lilla bräda. Nu när jag har vant mig kommer jag nog aldrig mer köra med fenor. Här kan läsa om fördelarna:
http://www.kitesurfingschool.org/finless.htmÄr det någon som har bra förslag på ”grip tape” om man vill köra utan stroppar? Halkskydd för badkar kanske..
-
Om du vill pimpa din planka lite kan du ju köpa en grip till vågsurfbrädor. Då får du en skön känsla med en liten kick på tailen. Fast de passar ju bara på directionalbrädor, annars får du ha en i varje ända. Sen kör du surf wax på resten. Fast billigast är ju att bara köra surf wax på hela.
-
…eller kör i sockeplast 🙂 Finns väl t.o.m. några som var till för strandaktiviteter!
-
Pixo wrote:En sån har jag planer på att göra. Hur tunn plywood kan man ha till en med dina mått tro? Man vill ju inte att den ska flexa alldeles för mycket.
Jag har 12mm i min och den är rätt mjuk i flexet, vilket faktiskt inte gör något direkt. Det är snarare lite av automatiskt rockertrim när vinden ökar. Ju mer tryck man har i draken, desto mer rocker blir det på brädan och den blir då lättare att hantera. Nackdelen är att den lätt viker sig i landningar om man sätter ner aktern lite hårt tex. Jag har knäckt den lite lätt i ena änden numera, men det verkar inte påverka egenskaperna nämnvärt.
Materialet i min bräda är riktigt billig plywood, sk ”byggplywood” eller vad det heter. Det är iaf bara fyra lager, varav dom två i mitten är av lägre kvalitet än dom yttre. Kvalitetsplywood med många lager trä blir säkerligen klart tyngre. Lönnplywood kanske är ett alternativ. Det har jag i en mindre bräda (130×41) och den är relativt lätt och styv. Nästa stora bräda ska jag nog göra i lite tunnare plywood som sen förstärks med ett lager glasfiber/polyester för att få lite bättre formminne. Som det är nu kan brädan vara rejält skev om den har legat i en varm bil över natten exempelvis. Det konstiga är att det ändå inte verkar spela någon roll om den är lite sned. Den känns ändå likadan på vattnet.
-
Martin wrote:Innan du köper något dyrt kan du testa med en bräda i plywood. Det kostar en hundring max i material och min går iaf grymt bra i lättvind. Första gången jag testade den trodde jag knappt att det var sant när man märkte hur tidigt den planar och än värre är det med höjdtagningen. Det går att fesplana med riktigt lite tryck i kiten och plocka höjd. Inte för att det är jättekul, men om abstinsen är svår efter dagar utan vind är det klart bättre än att gå och tjura.
Brädan på bilden är 150cm lång, 43cm bred på mitten och 45cm i ändarna och är helt platt. Urfräsningarna i tipparna är enbart för att spara vikt. Materialet är nån billig skit-plywood som jag hittade bakom en container och stropparna plockades från en gammal vindsurfbräda. Ta en plywoodbit, såga ut önskad form och lacka med polyester eller klarlack för vattentålighet. Enkelt så att det förslår.
Fenor är enbart till nackdel på lättvindsbrädor tycker jag. Den här brädan planar tydligt tidigare utan fenor.
Ha ha.. den liknar en deluxe variant av pjotters lättvindsbräda vilken funkar förvånansvärt bra.
-
Session 141 är riktigt skön. Känns inte så klumpig som stora brädor kan göra. Den håller man dessutom ner kanten på utan problem om det / när det börjar bralla på.
Om man ska experimentera själv och vill coctailåka när abstinensen kommer, så gör det så enkelt som möjligt. Inga fenor. Inga stroppar. Rak planka. Wax eller slip-stop tejp.
-
walle wrote:
Crazyfly har också en bra lättvindare, görs i två storlekar, 140×41 och 154×41, tror dessutom att dom har det bästa priset!
Dom har ”sharkskin” botten för bästa glid och väger endast 2,8kg (140×41) och 3,3kg(154×41)
gud vilken snygg bräda….
Logga in för att svara.