Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › lättvindsbräda!!?
-
lättvindsbräda!!?
Publicerad av ninoh på 27 september, 2007 vid 20:45hur stor skillnad gör det med en lättvindsbräda typ spleene session? tänkte då till skillnad mot den fanatic jag har nu 130×40,5. väger 75 kg, o kör en 12a sb2. vill ha nåt som gör det åkbart i typ 4-6 ms om det går..? tacksam för svar.
mvh / ninoh
milkman svarade 17 år, 5 månader sedan 13 Medlemmar · 25 Svar -
25 Svar
-
Det göär stor skilland.. Kan tycka det är ok med en stor bräda. Men ändå osäker om det är värt som pengarna för en stor bräda. Om du ör nybörjare så kan du köpa för du kommer du tycka det är kul. Annars så tänk om och prioritera din åkning när det blåser i stället.
Mitt tipps om du vill köra lättvind. Köp en skim-bräda och köra strappless. Det är kul även i sjukt lätt vind.
-
Köp en vågis. Jag kör den här rackaren så snart det finns nog med vind för att hålla kiten (12 kvm SLE) i luften. Kör den strapless i lite vind, med framstrap när det är lite mer vind och med två straps då det pungar på ordentligt.
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=15279&sort=1&cat=10&page=1
-
Nobile 666 EXT!!!
Har provat den och den funkar så jävla bra!
-
Men den kostar myycket mer. Sen är det ingen vågbräda. :smirk:
-
Frågar han efter det då? Absolut ingen poäng med vågbräda om man inte ska köra vågor eller????
-
Han ville ha en lättvindsbräda som funkar i 4-6 m/s och när någon talade om skim så var kopplingen naturlig. Lättvind OCH användbar i andra förhållanden. Men EXT är en fin jävla bräda.
-
actually sourra speaks words of wisdom, riding a waveboard is gonna be something yuo will want to do soon, flatwater gets very boring after a while, just look at the way the habolocals behave, they are sooooo bored, all they can do is post photos of themselfs eating food.
-
Bra förslag. Det där är värt att bestiga… Perfekt, med tanke på att jag inte kör i lättvind. Men varför verkar fotografen fokusera på den där vita brädan?
@sourra 418473 wrote:
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=15279&sort=1&cat=10&page=1
Håller för övrigt med om lättvindbrädvalet. 666EXT är riktigt skön, lite lättvindskänsla försvinner. Helt annan känsla än session som kräver rätt mycket tryck av draken för att funka bra som lättvindare (sån som foilarna faktiskt leverera mycket med i låga vindar). Värt att testa båda. Jag kommer sänka priset på två stycket 2007:or nu när 08 kommer in så det blir nog samma pris som session.
-
Har en ”gammal” vågsurfbräda, funderar på om den går att köra med i lättvind, med ordentligt med vax borde det fungera tycker jag..
-
@ninoh 418465 wrote:
hur stor skillnad gör det med en lättvindsbräda typ spleene session? tänkte då till skillnad mot den fanatic jag har nu 130×40,5. väger 75 kg, o kör en 12a sb2. vill ha nåt som gör det åkbart i typ 4-6 ms om det går..? tacksam för svar.
mvh / ninoh
Just nu 20% rea på Skywalker 135. Roligaste lättvindsbrädan jag testat och kort och lätt att ta med sig.
-
Du kan få köpa en beggad Session 141 -07a av mig för 4500kr. Det är en grym lättvindsbräda (som du säkert redan vet). Kom och prova innan du köper vettja! Vi kör i Habo Ljung för det mesta, så slå en signal!
Good winds!
-
@sourra 418484 wrote:
Han ville ha en lättvindsbräda som funkar i 4-6 m/s och när någon talade om skim så var kopplingen naturlig. Lättvind OCH användbar i andra förhållanden. Men EXT är en fin jävla bräda.
Jo, jag förstår det men sen när blev vågbrädor lättvindsbrädor? Det får jag inte ihop, dem har 3 fenor bak som stoppar upp ganska mycket och är väl inget kul att köra om man inte har några vågor att köra dem i…eller?
Ska han köra freestyle så köp absolut en bräda typ EXT:n, den är gjord för ändamålet så enkelt är det och den funkar vilket jag själv vet. Fick provat den i somras en hel vecka i vindar runt 8-12 knots. Sen behöver det ju inte exakt vara Nobilen finns fler alternativ.
Skim däremot är ju ett mycket bättre alternativ isåfall!
-
@SkånePaul 418589 wrote:
Jo, jag förstår det men sen när blev vågbrädor lättvindsbrädor? Det får jag inte ihop, dem har 3 fenor bak som stoppar upp ganska mycket och är väl inget kul att köra om man inte har några vågor att köra dem i…eller?
Jag tycker de funkar klockrent som lättvindare i och med att de planar så pass tidigt. Man faller av lite i höjd, får upp farten och sen är det bara att gå upwind. Det såklart, pressar man för hårt så stoppar ju fenorna upp men det faktum att brädan har rätt skarpa rails gör att man kan lägga på lagom tryck längs med hela kanten istället för att bara förlita sig på fenorna.
En rent av bra grej med att köra vågis i lättvind är att man får tillfälle att träna på att göra manövrar som är fina att ha i bagaget när det börjar bygga vågor såsom att gyppa, köra toeside, carva från sida till sida och få känslan för hur man ska stå på brädan för att få bra balans. Men vill man mest köra freestyle så är det ju skit. Och lika lekfullt som en skim blir det ju inte heller men just det faktum att brädan kan hänga med oavsett vindstyrka gör den värd att släpa med närhelst man åker till spoten.
-
nej vågbräda är inge lättvindsbräda. Inget kul i alla fall.. Hur kul är det att köra vågbräda när det är platt.. Går ju inte att göra mycket med en sånn prom i plattvatten.
-
@sourra 418597 wrote:
En rent av bra grej med att köra vågis i lättvind är att man får tillfälle att träna på att göra manövrar som är fina att ha i bagaget när det börjar bygga vågor såsom att gyppa, köra toeside, carva från sida till sida och få känslan för hur man ska stå på brädan för att få bra balans. Men vill man mest köra freestyle så är det ju skit. Och lika lekfullt som en skim blir det ju inte heller men just det faktum att brädan kan hänga med oavsett vindstyrka gör den värd att släpa med närhelst man åker till spoten.
Väl sagt!
Man får ju då se till behovet. Vill man fortsätta köra freestyle trick så skaffar man en bräda typ EXt, vill man träna som ovan så kan man köra vågis typ.
Logga in för att svara.