Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Lättvindsbräda?!
-
Lättvindsbräda?!
Publicerad av kiters_se på 12 april, 2008 vid 13:31Går och funderar på vilken lättvindsbräda man skall skaffa?
1 En lite större vågbräda som man kan ha till lättvind och våg.
2 Course bräda lite större?
3 Större tt brädaVilken storlek och vilket alternativ tycker ni?
Väger 80 kgMåste ju kunna spöa Guy i lättvind 😉
Ha det bäst!
Peter
pjoter svarade 17 år sedan 12 Medlemmar · 23 Svar -
23 Svar
-
Skulle säga att det helt beror på vad *du* vill ha den till.
Alla 3 svaren är ju s.a.s ”rätt” till de saker de är bra på.
BTW, storleken på brädan är långt ifrån allt. Om den ska vara bra i lättvind så vill du ha *väldigt* lite rocker och en ganska rak outline (eller till och med en tt-bräda med lite midja).
/Kaj(Tech)
-
Här är mitt bidrag Peter.
1: En bra vågbräda är inte lika bra som en lättvindsbräda (för mycket rocker och outline). Men du kanske spöar Guy med den ändå 🙂
2: Jag vet inte vad det är för skillnad på en sån och en vanlig vågis
3: Större TT bräda är ett bra alternativ men en lättvindsbräda suger. Från Nobile som jag ju kan bäst så: Om du ska åka på en trist bräda så har jag hört att EXT från Nobile ska vara rätt ok ändå. Men annar så skulle jag rekommendera en 666:a från Nobile, i 132cm för din vikt. Det är en vanlig TT, men den har en ”bakvänd” rocker. Alltså helt platt i tipparna och mer rocker i mitten. Dom kallar det Hydrodynamic rockerline… Oavsett namn så planar den sjukt tidigt – men är kul i alla vindar. Du kanske kan sakna att den inte är optimerad för vågorna dock.
Fast jag skulle ju introducera ett alternativ till. 4: Enda lättvindslösningen som jag gillar är Skimbräda, den kommer jag igång med tidigast. Och den är kul på helt annat sätt än en TT så det känns lite bättre att rigga trots fjuttig vind 🙂 -
@kiters_se 457923 wrote:
Går och funderar på vilken lättvindsbräda man skall skaffa?
1 En lite större vågbräda som man kan ha till lättvind och våg.
-Du har ju redan en state of the art bräda!
2 Course bräda lite större?
3 Större tt bräda-Kolla in
https://www.flexifoil.com/products/kiteboards/alpha-kitesurf-boards/detail/167/Vilken storlek och vilket alternativ tycker ni?
Väger 80 kg
-Inte farligt ändå!Måste ju kunna spöa Guy i lättvind 😉
-Det gör du med din nya Flexifoil ION3:a 🙂Ha det bäst!
Peter
Detsamma, syns snart
/Robert -
@Brushanen 457988 wrote:
Detsamma, syns snart
/RobertGött Robert!
De är klart att om man har en ION 3 så löser det mesta sig 😉
Hittade denna länk och bilder där man ser skillnaden mellan vågis och course.
http://www.thehand.com.br/blog/
Det är nog lättvind och course som jag ska ha framöver.
Men det finns ju andra varianter på course brädor så man får söka vidare.
Peter
-
@Milkman 457979 wrote:
Här är mitt bidrag Peter.
1: En bra vågbräda är inte lika bra som en lättvindsbräda (för mycket rocker och outline). Men du kanske spöar Guy med den ändå :):)Njaa… Det är ju skillnad på vågbräda och vågbräda. Vad är ”en bra vågbräda”? Brädor som är gjorda för höga hastigheter (alltså svenska förhållanden där vågorna kommer med starka vindar) har ofta en rakare rocker så påståendet att bra vågbrädor har för mycket rocker stämmer inte vidare bra. Så visst är en vågis ett kul lättvindsalternativ men den lämpar sig ju inte för wakestyle.
-
Kanske ska tillägga att jag menar inte jättelånga kitevågisar
-
@sourra 458000 wrote:
Kanske ska tillägga att jag menar inte jättelånga kitevågisar
Jag trodde Peter menade såna, så det var det jag svarade på.. 🙂
”1 En lite större vågbräda som man kan ha till lättvind och våg.”Annars håller jag med, även ifall en bra lättvinds TT eller skim planar tidigare än alla vågisar jag testat.
-
Ojojoj Hasse, är det inte dags att skaffa ett alkolås med USB-anslutning?
-
Säger bara en sak, SKIM!!!
alternativt en vanlig billig vågbrädasurfingbräda modell lite mindre rocker, naturligtvis ostroppat som alltid på vågbrädor.Vad ska man göra istroppad en gigantisk TT? ok, de kanske finns dörrar som ändå är avsedda att kunna manövreras som en vanlig TT men du har fortfarande inte tillräcklit med tryck i draken
-
Sourra: Nej då men jag skrev fel så jag raderade det istället 😉 Här dricks det inte sprit. Jag har ju tävlat hela helgen. Man är väl en seriös skidåkare. Men ikväll kanske det kan behövas ett alkolås 😉
-
Har själv köpt en hyperlite broadcast wakesurf bräda att leka med som lättvindsalternativ. Kolla in länken: http://skimarine.turnpages.se/
mvh
Anders -
skimboard är det ända rätta för lättvind. det är roligt även om det är för lite vind för att hoppa. Med en 12a kan man köra från att draken får tillräckligt med vind för att flyga.
-
Jupp, skim är sjukt kul. vill man fixa de billigt bygger man en egen i trä, annars finns det endel att köpa.
Själv kör jag på min spleene zone vågbräda. Byter ut dom långa fenorna mot några 1″ så blir den en fin skim som också är riktigt kul att svänga i småvågor med.
Men är också grymt nöjd med min spleene session då den funkar att köra i löjligt lätt vind och ändå smidig att man kan tricka å leka (kommer bli den som går mest på railet skulle jag tro). Sen kan man faktiskt hoppa i väldigt lätt vind, bara man bygger upp bra med fart först och skickar kiten eller kör en kiteloop så får man en helt ok flygtur.
Logga in för att svara.