Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Lättvindsdrake

• Lättvindsdrake

Publicerad av regfellow på 31 augusti, 2010 vid 07:18

Hej,

Vad tror ni om en Naish 2010 Helix 14m2, för att kunna komma igång tidigare? Helix skall väl ha bra drag (skall även fixa större bräda, spleen door eller något).

Har 12a Naish Bolt och 134 Sol bräda och väger nu 88 kg efter sommarens nöjen…

Har väl fått 15h på vattnet (varav 10h var i sommar med för lite vind), och böjar kunna ta höjd i 8 m/s+

Jag vill få mer dagar på vattnet nu innan mörkret kommer och nytt jobb och ansvar hägrar.

Är inte ute efter att göra avancerade konster NU, utan vill bara komma ut i friska luften och träna åka normalt i 5-7 m/s om det nu går.

Det är nu jag är ledig och har tid… =]

/M

pjoter svarade 14 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • regfellow

Medlem
    31 augusti, 2010 vid 07:30

Hittade en Cult 13,5 och en Torch 14 med bra pris oxå om någon av dem är bättre?

/m

• sourra

Medlem
    31 augusti, 2010 vid 09:15

Av de tre du väljer mellan skulle jag nog valt Helixen. Du bör kunna köra den i 6-7 m/s men vill du komma ned ytterligare så bör du komplettera med en skimboard eller något annat lättplanat

• regfellow

Medlem
    31 augusti, 2010 vid 09:58

Tack som fan för all hjälp Sourra!!

• pjoter

Medlem
    31 augusti, 2010 vid 12:33

Vill du köra lättvind finns egentligen bara ett alternativ…. flysurfer speed 3, men det kostar dock.

Vill du komma billigare undan så börja med en doorbräda och du har redan vunnit typ 2m/s med din vanliga kite. Räcker inte det så skaffar du en beg 16-17kvm kite med bra drag.

• regfellow

Medlem
    31 augusti, 2010 vid 14:25

Flysurfer speed 3, ligger inte inom min tjejs ramar om vad jag får lägga mina pengar på! ; )

Tack för tipset! Är det stor skillnad på 159 och 16..något dörren?

• nordqvist

Medlem
    31 augusti, 2010 vid 17:20

Hur mycket kan du tänka dig att lägga? Om du inte redan hittat en kite så har jag en Royal Era 14m 2009 med 5m förlängningslinor som är till salu.
    nordqvist.jonas@gmail.com

• haze

Medlem
    31 augusti, 2010 vid 20:08

Instämmer med Pjoter. Köp en Door eller en courseracing bräda så kommer du igång tidigare. Om du inte vill köpa en Ozone Zephyr eller en FS Speed 3 (har en 1 som är modifierat till en 3,5 av jenselisa till en billig pening annars ;))

• jenselias

Medlem
    31 augusti, 2010 vid 20:20
    Haze;628930 wrote:
    Instämmer med Pjoter. Köp en Door eller en courseracing bräda så kommer du igång tidigare. Om du inte vill köpa en Ozone Zephyr eller en FS Speed 3 (har en 1 som är modifierat till en 3,5 av jenselisa till en billig pening annars ;))

Vill inte vara Besserwisser men rätt ska va rätt, 1.5 ska det vara. :crazy: En Flysurfer Speed 1 som har samma styr/trimsystem som en Speed 2, en väldigt lyckad förbättring.

Hasse: idag kom en låda linor. Så nu vill jag veta om din religion har några knutar? (Tänk att man ska va belastad med sporadiskt fiskminne.)

/Jens

• pjoter

Medlem
    1 september, 2010 vid 06:52

har inte de flesta religioner lite tankeknutar här och där?

• pjoter

Medlem
    1 september, 2010 vid 07:20

Till svaren på dina frågor mm:

1, ett alternativ är att byta ut tjejen, ett annat är att börja med en klart dyrare hobby, då blir hon glad när du sen går tillbaks till endast en billig speed3. 🙂

2, En 164 är igång lite tidigare, framförallt pga bredden. Dock kommer den upplevas klumpigare vilket gör surfingen lite tråkigare. Då du inte väger så jättemkt tror jag inte du kommer uppleva en enorm skillnad mellan hur tidigt du är igång. Dock kommer du känna dig överriggad tidigare med en 164.
    Så valet är ditt, superextrem lättvindsprestanda elller enbart extrem lättvindsprestanda men med en roligare bräda. kan inte ge dig något direkt råd då jag själv står lite i samma fundering, har kört med sessionbräda länge men med speed3 så är det endast obetydlig skillnad på den och min xenonbräda i lättvind.
    Vart bor du nånstans? Kanske kan hitta nån i närheten som har någon av dem.

3, Ett ytterligare sätt att få ut mer prestanda ur din kite är att köra med längre linor. 10m längre gör också en liten skillnad på hur tidigt du är igång. Lättast är att messa Jens här i tråden så kan han bygga ihop ett par perfekta extensions till dina linor. Han är lin-kungen i sverige. 🙂

• sourra

Medlem
    1 september, 2010 vid 11:17

Visst är det så att foilkites kommer igång tidigare men det är som sagts ovan ett annat prisläge. Ifall du inte sett det ingår förlängningar på 4m tillsammans med 12m-Bolten. 14m-kites kommer med förlängningar på 7m.

• pjoter

Medlem
    1 september, 2010 vid 11:42

vad är längderna på naish linorna med/utan extensions?

(sjukt lat för att kolla upp själv) 😉

• sourra

Medlem
    1 september, 2010 vid 13:29

De är 20m som standard

• jenselias

Medlem
    1 september, 2010 vid 20:36
    pjoter;628967 wrote:
    har inte de flesta religioner lite tankeknutar här och där?

Linkungen, jo jag tackar jag. Sorry för lite mer trådkapning/OT.

Annars ska vi inte trassla till det i onödan, för vi snackar ju som vanligt surf och inte religion. Eller hur? Eftersom livstecken (han kanske e ute på en dreamwalk) från Hasse dröjer så kan jag avslöja att vi snackar konkreta och världsliga knutar av typen cook-proof och huruvida dessa alls existerar på en RRD Religion. Kanske någon annan RRD-surfare kan hoppa in med bombsäker info och då vill jag veta om knutarna sitter på styr eller front?

Tack/
    Jens

• pjoter

Medlem
    2 september, 2010 vid 10:38

Då blri dom 24m med extensions och jag låter mitt inlägg med ytterligare 10m i lättvind gälla. 34m + bridle är inte så yberlångt om man vill kräma ur mer lättvind. Eller så skaffar du en uppsättning till på 20m och får 40 / 44 meter vid lättvind. Då börjar dom bli lite långa. 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Lättvindsdrake

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.