-
Lättvindsfreestyle!
Hej soulsurfers!
Eftersom du gillar att lattja ger jag dej här artikeln jag skrev i starboard forum för en tid sedan.
Var så god!
I´ve seen KP and other skilled hi-wind freestylers do sailhandling tricks, looking awful because they were hardly keeping their balance in displacement mode, on their semisinkers in the lulls.
5 Years ago I did my freestyle on 105 litres, -then went for 120 lit. to get more TOW (time on water).
But the revolution came when I started using my FW-board 85cm wide, 62-44cm fins and sails up to 9 sqm for light wind freestyle!
Unlimited TOW! -Planing exits when the 120 lit.-boards didn´t plane at all.
When the wind doesn´t deliver you have to depend on the equipment giving you the power you need.
Once or twice every winter, since the early eighties I´ve been sailing Tenerife, Gran Canaria or Hurghada where 85-95 lit. is the norm for my 85 kilos. But at home I have to buy powerful stuff, to keep my interest and TOW up.
I love racing, but it´s the freestyle that make my soul constantly hungry for more.
I wouldn´t dream of putting my 6,8 on any of my smaller boards, standing totally powerless 90% of the TOW, now when I´ve felt the adrenaline rush of powered up light wind freestyle!
With a floating stable platform you can execute sail handling combos furiously fast! -without stops caused from the balance problems current freestyleequipment gives the likes of KP, -not just you and me.
In light wind,- without the pressure of doing spocks and other aerials, you can concentrate on planing performance in your gear! That´s the base for lightwindaction in freestyle.
In racing everyone is glad that there is full on action in 10 knots of wind, -the same is a reality in freestyle with the right stuff, which gives instant planing and the ability to keep upwind through a eight minute actionpacked freestyleheat in 10 knots of wind.
It would be nice to se the pros develop this segment of freestyle, that has been shown light wind years in the King of the Cape and other events with great success on big equipment.
Here some of the moves I love to perform in light wind:
1) Duck to onehanded backwind jibe, with sail 540 and body 360.
2) Duck with sail 720 and body 360.
3) Sail and body 720.
4) One handed backvind jibe with sail 540 and body 720.
5) Upwind 360 with sail and body 720.
6) Sail 900 and body 720 tack.
And of course all the easy ones:
7) Upwind 360. (That I came up with in the early nineties, long before we could read about them in the mags, -as flip 360´s)
8) Heli tack
9) Board 360.
10) Sail 360.
11) Onehanded backwind jibe.
12) Duck jibe.
13) Nose tack.
14) Fin first jibe.
15) Sail and body 360.
16) Onehanded backwind tack.
And much more. -Try yourselves, instead of sitting frustrated at the beach.
Have fun! -UlfHej Ulf,
klart intresannt detta.Tyvär verkar du vara några divisoner bättre än jag.Men från artikeln ser jag att du planar från typ 5 m/s.Vilket segel har du då.Jag med min AHD free diamaond 77 och 9,0 Transam (no camber)har bekymmer i dessa svaga vindar.Då använder jag hellre långbrädan.Tror du att ett 10,5 med cambers (3st) kan vara lösningen på planingsproblem i 3-5 m/s.AHD 77 är 78 cm bred på 150 l.Jag väger som du.Hej!
Troligen planar ej din AHD 77 lika tidigt som min 85 cm breda bräda. Jag har inga problem att plana i 5 m/s när jag använder PRO RACE 9,0 årsmod -00 förutsatt att jag inte nedhalar lika extremt som när jag kör/tränar racing.
Med lite mindre nedhal får jag betydligt bättre bottendrag. Större än 9,0 använder jag bara vid racing, men visst går det köra lättvindsfreestyle med 9,5 eller som du föreslår 10,5. Personligen tycker jag 9,0 är så pass litet att segelrotationerna blir snabba och det är lätt att utföra manöverkombos som innehåller duckar. (PRO RACE 9,5 mod -00 har också relativt litet underlik, som tillsammans med bom i undre uthalsöljetten, mastfot långt fram -minst 140 cm från häck ger möjlighet till duck-kombinationer, men 9,5 är gränsfall och jag föredrar 9,0)
Jag utvecklar mina tankar om lättvindsfreestyle lite till.
Freestyleproffsen kör landsimulator och/eller en tillräckligt stor bräda för att kunna träna, dagar med lite vind. De kan också lägga månadslånga träningsperioder på G.C. eller har turen att bo vid River Gorge eller annat blåshål.
Men tävlingarna går ej alltid på sådana platser. Årets vinnare av King of the Cape i USA (Matt Pritchard) vann i bra vind.
Mentidigare år har ej alltid vinden varit bra och då har de tävlande förlitat sig på bra prylar istället, tex 160 lit. racebrädor.
Dessa freestyletävligar i lättvind har varit succèer eftersom både tävlande och publik haft kul istället för att stå frustrerade på land.
Dessa dar släpper man alla tankar på att göra spock 540´s och andra aerials, vilket har stora fördelar prestandamässigt:
Man kan köra med djupare/effektivare fena.
Man behöver inga hoppramper/chop utan kan segla på plattvatten/parkett, vilket underlättar när man planar genom och ut ur tex Backvind Jibe.
Underbart skönt/kul att kunna vara ute och köra freestyle även soliga lättvindsdagar på hemmaplan. Visst är det kul att segla när det regnar horisontellt och blåser kuling, men jag tror att sporten kommer att växa lavinartat on vi visar att vi finns på vattnet även de “finaste sommardagarna” med bara 4-5 m/s vind.
Ju mera de tävlande närmar sig “the real world” vad gäller utrustning och vind/vågförhållanden, desto lättare blir det för oinvigda att förstå och nappa på sporten.
Med en större bräda kan du träna tex upwind 360 i prinsip varje dag. och när du satt tricket flera hundra ggr kommer du att upptäcka hur lätt det är att överföra tricket/muskelminnet till en mindre bräda de få gånger det blåser mera vid norrlandskusten och på andra vindfattiga platser.
Du slipper simma när du inte längre står på en semisinker i lättvind.
-I sommar fick jag nästan 2 månader med bara neoshorts och sele, trots intensiv freestyleträning.
-Underbar omväxling till torrdräkt och huva som är norm här uppe.
Ha det så kul! -Uffe
Log in to reply.