Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lättvindskitt

• Lättvindskitt

Publicerad av soulandradical på 20 juni, 2005 vid 07:39

Samma visa varje gång abstinensen blir för stor – man blir sugen på stooora prylar!

Vad ska man ha om man vill ha ett coolt lättvindskitt??
    Jag har dålig koll på freeride/race – har freestyle 6,7 som störst idag och allt över det känns jättestort!

Vill kunna bränna runt i shorts på sommaren. Kittet ska vara snabbt, lättplanat, höjda bra osv.
    Brädan får gärna vara lättseglad men det är inget superkrav. Vill dock inte behöva trimma och strula för mycket.
    Ut och bränna helt enkelt! Väger 85kg

Kan man komma igång rejält vid 5-6 ms? Får så fall många timmar på vattnet.
    Vilka brädor rekommenderas? Vilka årsmodeller är ok? Nytt blir för dyrt.
    Vilka volymer? (minst 130 antar jag)
    Hur stora segel kan man ha utan att de blir alltför tunga, tröga att gippa osv? Runt 8kvm eller större?

Kan formula vara ett alternativ eller ska man satsa på ett freeridekitt? Vill bara ha kul och kommer inte att tävla!

Jag vet att ni speed och racingfreaks är ganska många här på steffo. Ta chansen och hjälp en vilsen våg/freestylelirare! smile.gif
    Tacksam för tips!
    /F

big_jeppe svarade 19 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • stinger

Medlem
    20 juni, 2005 vid 08:02

För att komma igång så tidigt som möjligt är det väl formula som gäller, finns många kompletta kitt för under 10000:-.
    Jag själv tröttnade på prognoser som säger 8 m/s, väl på stranden blåser det knappa 6. Begränsad budget som jag har så köpte jag en gammal stor slalom samt ett 7.4-segel begagnat för summa 1700:-. Eftersom vindgudarna är som de är har jag inte haft möjlighet att prova kittet än men jag tror att jag (68kg) ska gå igång vid ca 6m/s.

• big_jeppe

Medlem
    20 juni, 2005 vid 11:27

Både jag och en polare kör Bic Techno 2 (volym 148 l, bredd 75 cm) tillsammans med segelstorlekarna 7,5 och 9,5 . Jag påstår att vindgränsen för det kittet är 5 m/s. Vi har haft med oss vindmätare några gånger när vi precis har planat.
    När vi har mätt upp 4-5 m/s på stranden så blåser det förmodligen 5-6 m/s ute på vattnet. Då har vi precis planat. Vid 7 m/s har man bra tryck med 9,5 m2. Vid 8 m/s så måste man rigga om till 7,5 m2.
    Jag väger 83 pannor och polarn runt 90.

Jag har varit jättenöjd med min bräda även om jag vet att Bic inte är det mest hypade märket. Ett nypris på 8000 kr tycker jag dock är konkurrenskraftigt.

En del tycker det är tråkigt att segla monsterstora grejor, men det är mycket roligare än att stå och svära på stranden när man inte kan köra med sitt våg-kitt.
    Jag har förbättrat mina gippar ordentligt sedan jag började köra lättvind.

Go BIC or go home!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lättvindskitt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.