Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Lättvindskitt

Taggad: 

• Lättvindskitt

Publicerad av soulandradical på 20 juni, 2005 vid 07:40

Samma visa varje gång abstinensen blir för stor – man blir sugen på stooora prylar!

Vad ska man ha om man vill ha ett coolt lättvindskitt??
    Jag har dålig koll på freeride/race – har freestyle 6,7 som störst idag och allt över det känns jättestort!

Vill kunna bränna runt i shorts på sommaren. Kittet ska vara snabbt, lättplanat, höjda bra osv.
    Brädan får gärna vara lättseglad men det är inget superkrav. Vill dock inte behöva trimma och strula för mycket.
    Ut och bränna helt enkelt! Väger 85kg

Kan man komma igång rejält vid 5-6 ms så får man många timmar på vattnet.
    Vilka brädor rekommenderas? Vilka årsmodeller är ok? Nytt blir för dyrt.
    Vilka volymer? (minst 130 antar jag)
    Hur stora segel kan man ha utan att de blir alltför tunga, jättesvåra att gippa osv? Runt 8kvm eller större?

Kan formula vara ett alternativ eller ska man satsa på ett freeridekitt? Vill bara ha kul och kommer inte att tävla!

Jag vet att ni speed och racingfreaks är ganska många här på steffo. Ta chansen och hjälp en vilsen våg/freestylelirare!
    Tacksam för tips!
    /F

stang svarade 19 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • jesper_b

Medlem
    20 juni, 2005 vid 08:38

Formula defintivt ett alternativ. För drygt två år sedan hade jag aldrig seglat större än 6.3 (för stort i vågor tycker jag fortfarande) och stor vågbräda. Gick upp till Formula och en 10.3. Kändes groteskt stort ett par gånger, åtminstone att rigga och kånka på land (känns fortfarande stort på land). På vattnet vande man sig dock snabbt. Väl med någorlunda teknik på vatnet känns allt lätt och smidigt. Planar enkelt från ca 4 s/m. I 5-6 är det fulltryck. Sedan dess har tävlingdjävulen tagit tag i mig och nu har jag både 12.4 och 11.6. Tycker dock att Formulaseglare generellt är lite för tävlingsinriktade. Inget fel på tävling men att cruisa omkring i 17 knop i 4-5 sekundmeter en solig sommardag i shorts är inte fy skam. Sedan jag kompletterade surf och vågseglingsprylarna med formula känns det som man kan ha kul på vatttnet mycket oftare än man har tid – även helt kulingfria vårar och sommrar.

Tjacka beggat formulakit. Går hitta grymt billigt om de har ett par år på nacken (flertalet formulaseglare uppgraderar till det senaste varje år). Starboard och fanatic är två brädor som det finns gott om här hemma, men det finns säkert fler märken. Se till att få med en hyfsad 70cm fena. Om du väger typ över 80 är det lika bra att gå på en 11 eller uppåt. Är du en lättviktare räcker kanske en 9.8.. hellre 11 tror jag?

/Jesper B

• soulandradical

Medlem
    20 juni, 2005 vid 08:45

coolt – att kunna vara ute på vattnet mer än man har tid – det är inte dåligt det och knappast något man är bortskämd med.

men har du lite förslag på vilka brädor man ska köpa? Hur mkt volym ska man ha (85kg)

Ska man även köpa formulasegel eller man kanske ska köpa “vanliga” race/freeride segel?

Seglar ju i Skåne så sjögräs är ett problem! Finns det så pass stora sjögräsfenor?

• stang

Medlem
    20 juni, 2005 vid 09:00

Tja!

Vad sägs om någon av dessa:
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=3532&sort=1&cat=12&page=1

http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=3594&sort=1&cat=12&page=1

Personligen skulle jag valt det första kittet, NP riggarna är riktigt nice att segla med.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Lättvindskitt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.