Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing lättvindsprylar – hjälp!

• lättvindsprylar – hjälp!

Publicerad av anonym-anvandare på 28 januari, 2001 vid 17:47

Inför säsongen så tänker jag spendera “hyfsat mycket” pengar på att maximera surftiden, dvs jag är ute efter något som planar tidigt. Eftersom jag gillar att ‘kunna ta mig nånstans’ när jag surfar så är det också viktigt att ta bra höjd.

Sannolikt något mot Formula-hållet alltså, men vad väljer man av detta ? Jag ska inte tävla, utan tar hellre lite högre hållbarhet än att spara 100 gram…

Så vad ska jag satsa på – Starboard? AHD-fetton? FV-1? eller vad??

Segel – jag har ett 8.5 som störst nu, hur mycket ska jag dra till med på segelsidan för att inte det? (Har alltid mindre lust att lägga pengar på segel av någon anledning – hårda vs. mjuka paket??)

Till saken hör att jag har tillräckligt med prylar i garaget för andra (bättre!) väderförhållanden, så det är enbart lättvindsoptimering som gäller nu!

/j

face svarade 23 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • grinchen

Medlem
    28 januari, 2001 vid 18:59

Köp en Star Formula175 och ett segel på ca 11kvm. Det är inga problem att gå från 11 till 8.5.
    Brädorna känns som freeride brädor, hur lättseglade som helst.
    Men när du köper så stort segel så får du köpa ny mast och bom också.
    Det svider lite i pungen…

• swe876

Medlem
    29 januari, 2001 vid 08:22

Om man vill vara säker på att inte göra bort sig genom att köpa fel bräda bör man satsa på Starboard i år. Både 175an och 155an rockar. Titta gärna på resultaten från VM i Thailand. Efter VM har det visserligen kommit ytterligare brädor som kan vara intressanta, tex AHD, Lorch, men dom är mig veterligen inte testade i kappsegling än.

De segelmakare som satsar stort på Formula just nu är Gaastra, NeilPryde och Yes.

Grinchen har rätt när han pratar om ny mast. Det är VIKTIGT! Något som många också glömmer är bommen. Ska man ha ett stort segel är det kolbom som gäller, allt annat är för mjukt.

Jona – SWE876

• anonym-anvandare

Medlem
    29 januari, 2001 vid 12:14

Tack – men nu var det ju så att det INTE var kappsegling som mitt pryl-val skulle anpassas till… förändrar det något ? Har hört om några Starboard med kvalitetsproblem, om detta är sant (?) så tar jag hellre en bräda som håller och ev planar 0.1 m/s senare.
    /J

• grinchen

Medlem
    29 januari, 2001 vid 12:56

Nej det förändar inte ditt val. Du ville plana tidigt och få en lättkörd bräda.
    Då är det en Formula race bräda som gäller.

• swe876

Medlem
    29 januari, 2001 vid 16:07

Om du nu inte har behov att vara snabbast i viken tycker jag du ska köpa den Formula Race bräda som du får bäst pris på. Fjolårets race brädor kan man ofta köpa av kappseglare till bra priser. Av mig kan du tyvärr bara få köpa förrförrårets… 🙂

Lycka till!
    Jona – SWE876

• dude

Medlem
    29 januari, 2001 vid 23:32

jag är lite nyfiken på om det är camrade eller ocamrade segel som gäller i 11-kvm-storleken

• udoo

Medlem
    30 januari, 2001 vid 00:30

Jag tycker Starboards brädor verkar hålla jäkligt hög kvalite, jag har tex inte sett delamineringar på några år…..visst hade de kvalitetsproblem när de startade för några år sedan , typ 95-96, men mycket har hänt sedan dess! De varkar vara rätt slagtåliga oxå jämfört med tex RRD som är rätt sköra…

• grinchen

Medlem
    30 januari, 2001 vid 06:43

Helt klart cambrade!!!!

• anonym-anvandare

Medlem
    30 januari, 2001 vid 07:16

Alla tillverkare har Måndags exemplar, det är bara det att vissa
    verkar ha Måndag fler dagar i veckan än andra.

Eller!??

• face

Medlem
    30 januari, 2001 vid 10:40

Bic techno 293 har ju centerbords-fena och den är lätt att segla.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing lättvindsprylar – hjälp!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.