Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Launcha från en båt?

• Launcha från en båt?

Publicerad av jaca på 14 juli, 2009 vid 12:52

Jag undrar hur man launchar kiten från en båt? Släpper man ut linorna allteftersom kiten driver i lä eller lägger man ut linorna innan man släpper ut kiten. Det låter vanskligt men någon har kanske tips?

Förresten hur gör man när man har kitat färdigt och ska plocka ner kiten?

Kjello svarade 15 år, 5 månader sedan 4 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • sourra

Medlem
    14 juli, 2009 vid 13:42

Någon på båten får hålla kiten medan du simmar och rullar ut linorna. Sen launchar du som vanligt. Landning sker tvärt om.

• jaca

Medlem
    14 juli, 2009 vid 13:45

Ja givetvis! Tur att jag postade i rätt kategori 😉

• sourra

Medlem
    15 juli, 2009 vid 07:27

Se till att rigga upp kiten på land först så du ser att alla linor är rätt kopplade, inte korsade etc.

• pjoter

Medlem
    15 juli, 2009 vid 10:56

går att drift-launcha kiten också om man är ensam i båten, dock har jag aldrig gjort det och kommer inte riktigt ihåg hur det är man ska göra, men nån på forumet borde veta.

När du riggar för båt iaf så har jag för mig de enklaste sättet är att koppla upp linorna på land och sedan lägger du ner linorna i en hink med början från kiten om du ska simma ut, och med början från bommen om du släpper ut kiten. Då kommer dom lätt glida ut utan trassel. Kiten kan du tömma LE på för att lättare transportera den.

• jaca

Medlem
    15 juli, 2009 vid 12:21

OK, man funderar lite på vad som händer om vinden tar kiten när man släpper ut den från båten…

Här är en annan variant 😉

[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=D2PCJsKf3Jo”]YouTube – Flysurfer Boat Launch[/ame]

• sourra

Medlem
    15 juli, 2009 vid 16:19

Det där verkar 100% vanskligt. Man vill inte ligga och simma bland sina linor medan kiten driver downwind.

• cortex

Medlem
    15 juli, 2009 vid 20:02

Du kan nog glömma att göra den där launchen om du inte kör FS. 😀
    Jag har gjort den ett par gånger och den funkar helt klart… men det kräver att man har koll på grejerna.
    Jag driftlaunchar en hel del från båt och det är klart lättast om man har någon med sig, men oftast har jag fått ankra upp båten och launcha själv. Ett tips är att när man förbereder kiten på land lindar in linorna på bommen med safetyn dragen. Då kommer inte kiten att starta av sig själv även om du får trassel vid “utdriften”.

Lägg ut en flytande tamp 10 meter bakom båten. Så har du ett lätt sätt att landa kiten när du är klar. Bara att köra precis akter om båten och stanna vid tampen. Sätt fast kitens safety i tampen och lös ut QR’en. Efter det kan du i lugn och ro ta dig upp i båten , lossa draggen och hala in kiten.

/Kaj

• Kjello

Gäst
    24 juli, 2009 vid 08:30

Jättebra Jaca & Cortex.
    äntligen ser jag möjlighet för kite i Rotholmaviken.
    Eller Singöfjärden. ska pröva vid nästa NV – SO läge.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Launcha från en båt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.