Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Kitesurfing 4 dummies › "launcha" själv
-
För leashdiskussion – se här:
[ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=73520″]Vad är det för fel på leashen? – http://www.Surfzone.se[/ame%5DQuickreleasen på både chicken loop och och leash vill man ha som push-away och i stort sätt alla märken på marknaden har numera den typen av mekanism.
-
Lancce: Försökte citera, men det gick inte så bra…
Jag hittade hundkrok på Biltema:
http://biltema.se/Hem/Husdjur-tillbehor/Hund/Markspiral/
Svindyrt 😉
-
Självlandningstekniken med att ta ner kiten och sen dra i en framlina funkar inte på alla kites, vissa bara studsar (du kommer ihåg när jag stod å studsade kiten i marken i mellbystrand va tony? 🙂 ) och vill starta igen Något som är sjukt bra när man är ute å surfar men lite störigt när man vill självlanda. 🙂
Det klart bästa är en hundkrok/landrover som du fäster kiten i, funkar dock inget vidare på FS foils. Fördelen med en sån är att du när som helst kan gå upp å landa/ starta kiten på egen hand utan problem eller trassel. Gör att man kan gå upp å värma sig eller ta en giffel å sen ge sig ut igen utan å lägga massa tid på att förbereda och släpa kiten ut å in.
Och självklart ska du testa och lära dig flera tekniker i lättvind. Är du en mästare på hundkrokslandning kan nån ha snott din hundkrok när du kommer upp eller en nudistgubbe lagt sig å sola downwind om den. Då får du kunna fixa det på annat sätt.
-
testade hundkroken igår och det funkade prima så det får bli det i fortsättningen. väldigt positivt överraskad av hur lätt det är faktiskt, känns nästan som bättre än att få hjälp i vissa lägen eftersom man kan göra det lugnt o metodiskt utan hjälp från nån stressad snubbe som bara vill ut i vattnet så fort som möjligt.
-
om jag förstår er rätt så är dom flesta nya leashar idag bra t.ex. mystics och det har blivit lite branschstandard med att man löser ut genom att dra ifrån sig.
Men på den här Mystic HP-leashen så tycker jag mig se en liten pil som går till höger alltså mot selen, plus att den också verkar va formad för att dra ditåt, eller???
http://www.ontopsports.com/catalog_2/product_info.php?products_id=636&osCsid=1cfc4b48b076a1be88ba40024b6858fe -
Alldeles riktigt, de flesta är bra, det som kan skilja är hur man fäster de i sele och bom. Jag föredrar en hake, åtminstone i den ändan som fästes i bommen.
Det stämmer att push away release är på väg att bli en industristandard, både på leash men framförallt på drakens säkerhetssystem. Därför finner jag det lite lustigt att alla Mystics leasher verkar ha en pull in release. Den enda förklaringen jag kan finna till det är att det jag nämnde innan, att folk har råkat lösa ut den av misstag när de skickar gör handle passes. -
Kjello
Gäst27 maj, 2010 vid 05:37pjoter;613699 wrote:Självlandningstekniken
Det klart bästa är en hundkrok/landrover som du fäster kiten i, funkar dock inget vidare på FS foils. .Förstår inte va det farligt i Indien, när jag alltid självlandade FS P III 10an med dom båda handtagen som backade ner kiten till stranden, sen hakade jag fast båda handtagen i en krok fäst runt ett par stockar, kiten studsade lite på bakändan, men jag kopplar bara loss mej (när leechen va kopplad dit med, men chicken lös okopplad gled lite mot kiten) och går bara med ena armen uppsträckt som säkerhet mot ev, lina vid halsen fram och drar ena snibben upvind tills det låg platt med sand över upvindsnibben. sen rullade jag ihop den från downwindsnibben.
Det kändes helsäkert där den studsade . och helt lugnt att gå närmare för att ta tag i ena snibben, men landningen att backa den rakt ner igenom powerzone va läskigt, men jag drog hårt och bestämt, det funkade utan problem alla ggr,. några gånger med sånt drag i vinden när jag tränade kitehandling, så jag lyfte och flög många m, när jag styrde omkring.Jag startade med chicken och leechen kopplad i stockarna, och rullade ut kiten med fronten mot stockarna, fixade sen linorna sträckta (cool gå omkring kolla bridles mm lugnt), kiten upp och ner baken upp, sen när jag kopplat in mej vände jag kiten till sidoläge bort / upp med några extra ryck i ena styrlinan, medans jag gick mot 45grader andra hållet.
Enda raka i Mamallipuram, ingen hade sett kite förr, jag vågade inte lita på någon hjälp, även om dom ville, ur vägen alla (jag vinkade bort alla, in bakom mej) nu gör jag allt helt själv. Men glöm ut på vattnet där fanns massor av fiskenät överallt dygnet runt, fastna i sånt ensam !.
Dom kallar mej Masterman. -
Nej du har helt rätt Kjello. Det funkar kanon att landa en FS på det sättet, precis så jag själv gör.
Däremot att landa den på samma sätt som en inflato, dvs styra ner kiten i fönsterkanten och sedan låta den stå där mot marken fäst i hundkrok medans man går fram funkar inte. Då jag testat har den studsat några ggr och sedan åkt upp mot zenit, ena gången gick började den gå ner på andra sidan när jag var halvvägs till kiten, blev att springa lite. 🙂 -
Kjello
Gäst27 maj, 2010 vid 06:48Tack Pjoter, du tipsade mej, metoden jag beskrev, otroligt jättelugnt. Nu måste jag upp på min Nobile shinn -09 132 snart, bara lite frusen efter 5 mån, hetta i Indien.
-
hundkrok är ett jävla gissel och fan helt livsfarligt!
skruva upp den efter det att du startat så riskerar du inte att du själv eller andra skadar sig på den.
-
förespråkar heltklart metoden då chikenloopen fästes i någonting och du assist launchar/landar digsjälv.
en variant till hundkrok är att gå in på claes ohlsson och köpa en fot till en torkställning. det är en 40cm lång skruv diamter om ca 4cm sedan övergår den till ett rör (som eventuell torkställningen står ned i) där finns en fet öggla att fästa repet med karbinen i. väger skanske 1.5kg och jag lovar – skruvar du ner den jäkeln i sanden eller vad fan som så sitter den Satan!! är någon ruggigt nyfiken kan jag fixa bild på min. -
Ric;616140 wrote:förespråkar heltklart metoden då chikenloopen fästes i någonting och du assist launchar/landar digsjälv.
en variant till hundkrok är att gå in på claes ohlsson och köpa en fot till en torkställning. det är en 40cm lång skruv diamter om ca 4cm sedan övergår den till ett rör (som eventuell torkställningen står ned i) där finns en fet öggla att fästa repet med karbinen i. väger skanske 1.5kg och jag lovar – skruvar du ner den jäkeln i sanden eller vad fan som så sitter den Satan!! är någon ruggigt nyfiken kan jag fixa bild på min.ja den verkar rätt köttig..ser helt klart stadigare ut än en hundkrok men kanske lite segt att den är så tung man har ju redan tillräckligt att släpa på =)
Är den inte tung att skruva ner med tanke på diametern?
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134859471 -
Har man bra sand kan man också gräva ner en planka på tvären med ett leash på mitten eller repstump med ögla. det blir som ett ankare och funkar även på snö.
Sjukt billigt, inget kan slå sig på den.
SJ -
Grymt bra tips jmaster, det ska jag nyttja om jag behöver självstarta någon gång.
-
lancce . nej den går ner som en varm kniv i smör. det medföljer en pinne som träs igenom två hål på toppen det blir som att skruva i en vinöppnare.
men jmasters tips verkar smidigare och smartare, slipper man ju en metallbit som sticker upp på stranden också. en sak mindre att ev skada sig på
Logga in för att svara.