Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing launchning när draken ligger fel.

• launchning när draken ligger fel.

Publicerad av bohm på 11 maj, 2007 vid 17:22

Igår satte jag draken i vattnet och den la sig så att LE var emot mig (i vanliga fall är ju drakens bågform mot mig, nu var bågformen ifrån mig) och sedan flög den upp i luften och inventerade.. inte roligt.

Hur gör man när draken har snurrat ett halvt varv så att LE ligger upp i vind och TE ligger mot lä?
    Och hur gör man om draken flyger upp på det viset och är inverterad?

stellan svarade 17 år, 11 månader sedan 12 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • skotten

Medlem
    11 maj, 2007 vid 17:47

the best I could do when it happened to me was pull on a steering line so that it started to come round halfway, then its easier to get the wind to pull it the rest of the way round…

If the kite has inverted and is lying in the water then just try to get to land and sort the mess out when you get there. dont be pissing around with lines in the water. If Per’s accident can teach us anything, its that we are never safe out there.

• bohm

Medlem
    11 maj, 2007 vid 18:08

Jag kopplade leashen till ena stryrlinan och löste ut, och sedan simmade jag in till stranden. Det tog kanske 10min och undertiden flöt min bräda iland ca 300 meter ifrån mig. Då kom det en 60-årig tant och tog av sig skorna, gick ut några meter i vattnet och plockade upp den och var påväg därifrån med den!! Min flickvän såg det och sprang efter kärringen och frågade vad hon höll på med och hon sa att det man hittar i havet får man behålla…. när min flickvän sa att det skulle va just snyggt och se dej åka på den, sa hon ” nä men min son”

SÅ, Du som har en mor i Trelleborg vars uppfattningen är att allt som flyter iland tillhör upphittaren kan väl upplysa henne om att detta är ren stöld, Skulle det hända att jag ser någon åka på mina försvunna grejjor är jag inte rädd för att först ge dej en smäll på flabben, och sedan sno tillbaka mina grejjor. Jag kommer sedan ta reda på ditt namn och hänga ut det här så du kommer få problem att sälja grejjor eftersom de lika väl kan vara stula.

• jonaish

Medlem
    11 maj, 2007 vid 18:33

Men du fick tbx brädan sen va?

jävla kärring!

• bohm

Medlem
    11 maj, 2007 vid 18:36

ja……..

• gurra_g

Medlem
    11 maj, 2007 vid 18:50

@bohm 382582 wrote:

Jag kopplade leashen till ena stryrlinan och löste ut, och sedan simmade jag in till stranden. Det tog kanske 10min och undertiden flöt min bräda iland ca 300 meter ifrån mig. Då kom det en 60-årig tant och tog av sig skorna, gick ut några meter i vattnet och plockade upp den och var påväg därifrån med den!! Min flickvän såg det och sprang efter kärringen och frågade vad hon höll på med och hon sa att det man hittar i havet får man behålla…. när min flickvän sa att det skulle va just snyggt och se dej åka på den, sa hon ” nä men min son”

SÅ, Du som har en mor i Trelleborg vars uppfattningen är att allt som flyter iland tillhör upphittaren kan väl upplysa henne om att detta är ren stöld, Skulle det hända att jag ser någon åka på mina försvunna grejjor är jag inte rädd för att först ge dej en smäll på flabben, och sedan sno tillbaka mina grejjor. Jag kommer sedan ta reda på ditt namn och hänga ut det här så du kommer få problem att sälja grejjor eftersom de lika väl kan vara stula.

Haha vilken kärring!

Jag har fått för mig att man kan dra i båda linorna på ena sidan om kiten om den ligger i vattnet med lea mot än… till slut kommer vinden komma in rätt i kiten o den lägger sig rätt som ett u mot dig… har bara hänt mig en gång men det fungerarde då. Men det kan säkert vara lite skillnad mellan olika modeller o speciellt vart linorna fäster i kiten, jag gjorde det med en ripper… Kör man med 5 lina ska man nog kolla så att 5-linan inte lägger sig runt kiten o river sönder den, då får man nog lösa ut på en lina o simma in…

• sourra

Medlem
    11 maj, 2007 vid 19:17

Jäklar, det är rena vilda västern där nere i Skåne. Antar att man får ha ett harpungevär på ryggen om man ska åka där nere. Kul detalj att kiten inventerade. Dalby-gänget kan nog ha nytta av den där kiten när det närmar sig bokslut.

@bohm 382572 wrote:

och sedan flög den upp i luften och inventerade..

🙂

• henkeman70

Medlem
    11 maj, 2007 vid 19:17

Havet ger och havet tar.

• nic

Medlem
    11 maj, 2007 vid 19:47

Bra med underhållningsvärde i denna tråden 🙂

Har tyvär ingen bra lösning på ursprungsfrågan, LE mot sig på vattnet i svag vind suger…tur det nästan aldrig händer.

nic

• yann

Medlem
    11 maj, 2007 vid 20:03

I svag vind funkar det fint att dra i ena styrlinan på en Ozone så det borde funka med alla SLE iaf. Har bara hänt mig två gånger men har löst det på det sättet.

• bohm

Medlem
    11 maj, 2007 vid 20:22

@sourra 382600 wrote:

Jäklar, det är rena vilda västern där nere i Skåne. Antar att man får ha ett harpungevär på ryggen om man ska åka där nere. Kul detalj att kiten inventerade. Dalby-gänget kan nog ha nytta av den där kiten när det närmar sig bokslut.

🙂

HEHE…. tog ett tag innan jag fattade

• henkish

Medlem
    11 maj, 2007 vid 22:20

jag ska skicka izo på tanten…

• gh0st

Medlem
    11 maj, 2007 vid 23:11

Bara att åka hem till kärringen, tömma hennes hus, slänga hennes möbler i sjön och sen sälja dom på en loppmarknad.

• stellan

Medlem
    12 maj, 2007 vid 08:59

Som sagt. Dra i ena baklinan. Ha tålamod… det tar ett tag men förr eller senare slår kiten runt.

Skulle kiten invertera är det inga problem att styra den. Lite trögare men linorna är fortfarande kopplade rätt så allt fungerar som normalt. (Fungerar dock inte lika bra på en inverterad fallskärm fick jag bistert erfara då jag fick dra reserven på 600 m…)

Ett tips till er som har svårt att vattenstarta kiten och funderar på self rescue. Innan ni börjar mecket med att ta er fram till kiten mm pröva på följande sätt:

Ligger kiten rätt läge (LE ifrån dig och mot vattnet) är linorna korsade. Drar du i vänster lina kommer kiten efter ett tag att röra sig mot höger sida och dra dig snett in åt höger (mot stranden). Detta har nästan samma effekt om inte bättre effelkt än self rescue (beror på kitemodel) och spar tid och lintrassel.

Ha det

• enlighted

Medlem
    12 maj, 2007 vid 09:18

@sourra 382600 wrote:

🙂

Haha 😀

Men fan sicka jävla männsikor det finns, du skulle slängt i kärringen i vattnet sen plockat upp henne och sålt henne till en rysk kolgruva.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing launchning när draken ligger fel.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.