Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Kitesurfing 4 dummies › Leash?
-
Leash?
Publicerad av johanmc på 10 augusti, 2008 vid 17:19Tjena, Vad har ni för erfarenhet av att köra med leash? Är det enbart av säkerhetsskäl man undviker det eller finns det andra anledningar? Att hämta brädan kan ju bli lite tröttsamt i stark vind så jag funderar på att skaffa en leash. Tips och kommentarer? /J
haze svarade 16 år, 4 månader sedan 8 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
jag har bara hört att folk tycker de är ivägen när man ska tricka osv .
-
normalt sätt när jag tappat brädan brukar jag bodydraga till den. funkat fint för mig . men klart leach hade vatt kanon , men tror att den är ivägen om man ska börja tricka
-
@johanmc 488804 wrote:
Tjena, Vad har ni för erfarenhet av att köra med leash? Är det enbart av säkerhetsskäl man undviker det eller finns det andra anledningar? Att hämta brädan kan ju bli lite tröttsamt i stark vind så jag funderar på att skaffa en leash. Tips och kommentarer? /J
Livsfarligt har sett alldeles för många som fått brädan i huvudet som en projektil finns speciella realleashes gjorda för kite som ett rullande hundkoppel
har dock aldrig blivit någon större succe var väldigt längesedan jag såg någon med en sådan på sig.Lär man sig att bodydragga på rätt sätt så kommer brädan och du att mötas efter ett tag.
Känns konstigt att köra ifrån brädan så att du inte ser den men när du kommer tillbaka efter ett par, oftast bara en sväng så finns brädan hos dig. -
Ifall du inte kan bodydragga så kan du lägga ner kitingen. Leash gör mer skada än nytta.
-
http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?t=2349521&p=534726
http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?f=1&t=11295&st=0&sk=t&sd=ahttp://www.kiteforum.com/viewtopic.php?f=1&t=2348931&st=0&sk=t&sd=a
Just ja kolla bilden lite längre nerFattar inte att skolor eller instruktörer kan köra med boardleash längre.
Det tar 10sek max at hämta bräd(f)an när du lärt dig eller så skaffar du ett par boots och snörar åt rejält så slipper du problemet =) -
Tjenare,
använder reelleash och det är väldigt bekvämt att slippa hålla koll
på alla grejer som den nybörjare man ändå är.
De bilderna i forumen ovan skrämmer mig dock men det verkar som om
det är folk som börjat att hoppa som råkar ut för olyckor. Kanske är det då läge att överge reelleashen.
Jag kan bara tillägga att hade jag inte haft reelleashen i Karibien så hade jag varit en bräda fattigare och haft ett blåmärke mindre. Bodydragging hade inte hjälpt med min inverterade kite.Det är också jobbigt nog att vara nybörjare utan att behöva simma efter brädan också.
-
hellre blir jag av med en bräda med livet i behåll än o trilla i någon våg o sen få brädan i skallen bli medvetslös o drukna . som trumpeten sa skaffa isf boots istället
-
Jo men nybörjare kan ju av misstag loopa kiten och få sig en flygtur (men det händer inte en själv)
Om skolor ska använda leash borde dom ge väldigt tydliga instruktioner om vad som kan hända, visa nån bild på nån det gått illa för och så.
För en nybörjare fattar ju noll vad det kan innebära att ha en bräda attached till sig själv.Jag hämtar alltid in brädor till folk om det inte är on shore. Bara att skrika på nån som är i närheten att de ska ta in din bräda ifall din kite är inverterad.
-
Har hört nåt om att IKO numera bestämt avråder från bruk av brädleash.
Logga in för att svara.