Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Resor & Transport › Lefkas?
-
Lefkas?
Publicerad av anonym-anvandare på 16 februari, 2004 vid 10:12Jag åkte med Langley till Korsika förra sommaren och provade där på att vindsurfa för första gången i livet. Självklart fick jag blodad tand och är nu på jakt efter nåt lämpligt nybörjarställe att åka till för att utveckla mina färdigheter Min flickvän är ännu inte helt övertygad om vindsurfningens tjusning, så det får gärna finnas annat att göra vid resmålet också…
Är det någon som har varit på Lefkas? Jag hittade följande på nätet:
http://www.hobiecat.nu/utomlands/wildwind.asp
http://www.wildwind.co.uk/Nån som har varit där?
Jag har kollat igenom forumet men inte hittat något inlägg om Lefkas.
Finns det något annat ställe där man kan få all-inclusive i form av boende+utrustning+instruktioner?
kamaaina svarade 20 år, 4 månader sedan 8 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Kolla http://www.clubvass.com ! Var där för snart två år sedan, riktigt bra utrustning och ett riktigt schysst ställe!
-
Var på lefkas för några år sen. Bra med vind varje dag i två veckor! Bo i vassiliki där även clubvass ligger. Ön är inte så stor så man kan dra runt på mororcykel till de flesta ställen på ön relativt snabbt.
-
Jag har varit på Lefkas men inte som vindsurfare. Ön har allt det som man förväntar sig av Grekland (förutom att det kanske mer grek-turister än vanligt). Förutom sol och bad besökte vi ett vattenfall som var ganska imponerande, och de som orkade tog sig upp till kylan i bergen vilket tydligen var en fantastisk upplevelse med tanke på att vi var där i juli.
Att tänka på är att ön har olika sidor. Ostsidan, dvs insidan, vätter mot fastlandet. Vattnet är jämförelsevis grumligt. Det fanns vs-uthyrare men man kunde bara hyra om man reste med någon av de bolag som hade avtal med uthyrningen (vilket inte Apollo hade på den tiden). Västkusten är radikalt annorlunda med stupbranta klippor och några av de läckraste stränder jag sett. Vindsurfarna håller till på sydkusten, Vassiliki hette det bestämt. Boards eller eventuellt Windsurfer hade nyligen en artikel om surfspots och där en sida handlade om Lefkas. De skrev om en speciell vind som rullar ned från bergen klockrent varje eftermiddag (minns inte namnet) och som alla surfare väntade på. De menade också att det var lätt överbefolkat av surfare, och jag tror också att de pekade ut det som ett medelsvårt ställe att segla på. Gissar att ostsidan är bättre om man är lite nybörjare. Men se om du kan leta fram den där artikeln så har du allt du behöver veta.
/johan
-
Var i Vassiliki och kollade in surfet för några år sedan. Verkade grymt bra med plattvatten och bra tryck i vinden. Blir något form av vindfenomen (vinden kallas för Eric lokalt), bra nybörjarläge mellan kl 10-13 sen ökar vinden till stadig 15 m/s mellan 14-framåt kvällen.
I övrigt är ön superskön, massor av stora öde stränder. Moppe eller bil är dock ett måste.
Go for it!
viggosurfer@hotmail.com -
Som parantes kan jag själv då säga att när jag var på Lefkas, så verkade Vass helt kasst, jag var där i Juli och vindarna under de 2 veckor jag var där kom från Nordväst dvs helt fel för Vass som ligger i söder…men inte deppa, det finns en trevlig tysk på öns nordsida, dvs i staden Lefkas…Hora på grekiska…ja jag vet vad du tänker. Så jag seglade där, svinbra tyckte jag det var, lite bump n jump förhållanden, men centret var bra osv. Du kan inte missa det, det ligger på sandbankarna utanför Lefkas stad, som för övrigt är en jävligt trevlig stad, osm jag personligen hellre hade bott i än Vass
-
Where’s good for you and your girlfriend, club vass would be ok, not a great deal to do for your girlfriend though alot of guys windsurfing, but there is some beautifull scenery…
you have alot more alternatives though!
think of your girl, she’ll want to have some great places to eat, good sunbathing (out of the wind!) and most importantly for the girls is a good qaulity hotel.You should consider Dahab and Karpathos.
At dahab you have the hilton hotel and swiss in right on the beach, great hotels with loads to do and a reasonable nightlife with plenty of culture to add.Karpathos is great for you both also, look into it but as you have your girlfriend you should stay in the town and hire a car to get to the windsurf center ( 15 mins drive).
Both these destinaions are superb for beginner and girlfriends!
For more info on these you look at http://www.northwaves.com
-
kom just hem från Lefkas o Vassiliki efter en vecka med rätt kallt väder, kass vind för det mesta o en jävla massa engelsmän som låg ivägen o plaskade. Bra ställe, club Vass, men svindyrt att hyra prylar…
ca 600 spänn för en halv dag, iofs fullt kit med grymma prylar.
Västkusten e enda surfbara kusten på Lefkas o där ligger nästan inga hotell, så det blir att hyra vespa (som jag gjorde, kul som fan på bergsvägarna.)
Fick inte surfat så mycket som jag skulle ha velat pga vindfattigt o soltokig flickvän med en järnvilja… (toffel)Jaja, Lefkas i övrigt va 7sst, men vinden uteblev mest…
Man surfar rätt bra på Lefkas i agias Ioannis o däromkring, vid Lefkada town, men säsongen var inte riktigt igång där än. Kan även kita där. Om man skulle vilja det.
/ MArtin
-
skrapade ihop lite bilder från förra veckan…
ingen action, ingen fotograf med mig ut hehe och ingen hemmabyggd hjälmkamera, men va fan…jaja, bäst va att få lite surf om än på min noob-nivå, plaskade så mycket att förra sommaren känndes igen.
jaja, efter de få ggr jag fått på bräda så var det gutt att känna var fotstropparna satt tillslut, ett par goa kastfall senare
Håll till godo med lite slappa Lefkas-bilder /M -
Du var inte uppe is staden lefkas o kollade in surfingen på nordvästra sidan eller? Blåste kanske inte….fan jag längtar tillbaka till Lefkas, kul som fan att åka vespa på vägarna där…
/F -
Tjena!
Vasiliki på Lefkas är riktigt bra! 4,5 – 5,0 m2 i stort sett varje dag från 14.00 till 18.00!
-
Har också varit där i 2 + 2 veckor. Första gången kunde jag inte surfa p g a skada. Andra veckan blev det 3-4 dagar med två kanondagar. Handskar rekommenderas dock då man snabbt blir skinnflådd i det salta vattnet och varma vädret. Ni vet hur det är när man fått ett sår och det inte vill läka….
Lefkas är dock som helhet en kanon-ö! Vid första tillfället hade vi knallblå himmel och ca 40 grader varje dag i två veckor… varje dag! Vid andra tillfället regnade det ett antal dagar, men just regnet gör att ön är ganska grön och trevlig. Moppe i 70 knyck på slingriga bergsvägar med grönska runt i kring är en upplevelse i sig.
Surfmässigt är det helt ok. Har enbart surfat i Vassiliki som är ett mecka för freestyle. Inte helt givet att det skall blåsa varje dag, men som på andra ställen där det finns speciella geografiska förhållanden så kräver det väl oftast fint väder vad jag förstått. När det väl sätter igång så blåser det på bra.
De flesta av vindsurfing-uthyrnings-ställena längs vattnet är engelska eller tyska som har paketpriser för sina gäster. Således håller de ganska höga priser om man bara vill hyra någon dag eftersom de flesta gästerna hyr en vecka tillsammans med hotellet.
Det är hyfsat lång grunt, ligger i en stor bukt och det faktum att det alltid när det blåser bra blåser det snett in mot stranden i Vassiliki gör det till ett helt ok ställe för de flesta kunskapsnivåer. Som skrivet ovan så är förmiddagen för nybörjare och de som vill “segel-tricka” på stor bräda. På eftermiidagen när det blåser upp är det blasting eller freestyle som gäller beroende på preferens.
-
glöm inte att man dessutom faktiskt kan dricka kranvattnet på lefkas.
Logga in för att svara.