Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lejet eller Apel på SV

• gurra1978

Member
    12 augusti, 2008 at 13:13

Jag seglade inte men jag var runt och filmade i både Apelviken och Lejet i söndags + några andra ställen. Vad som är bäst kan man inte svara på när det är SV. Det beror på vad man gillar. Eftersom SV är rätt kasst utgångsläge ska man inte förvänta sig så mycket men så här ligger det till enligt mig.

Lejet har renare vågor och plattare mellan vågorna. De är dock inget tryck i dem så vågridningen blir egentligen bara skit (vilket seglarna i min film visade : )

Apelviken har kanske lite choppigare vatten och inte lika rena vågor. Dessutom verkar det inte rulla i vågor på exakt samma ställe hela tiden (som i Lejet). Men Apelviken har brantare vågor som erbjuder roligare hopp, typ pushloop och bakåt och höga framåtar. Man får bättre avstamp än Lejets rullade mesvågor.

Så du kan fråga dig själv vilken typ av seglare du är och sen välja vik. Jag ska snart släppa en film som visar förhållandena i bägge vikarna så du får jämföra sen. Filmat på plats och från högre platser på avstånd som visar lite mer.

Personligen tyckte jag Apelviken såg roligare ut i söndags men det beror som sagt på vad man är för seglartyp.

Det bästa är väl ändå att åka ner till Halmstad och segla Dogge på SV. Jag har för mig att det är bra mycket roligare och bättre.

• kvabbso

Member
    12 augusti, 2008 at 13:47

1. det heter läjet och funkar utmärkt på sv
    2. Apelviken är bäst på vsv – vnv

• andreas-h

Member
    12 augusti, 2008 at 15:26

Nu går spørgsmålet på Läjet vs Apelviken -men vil da også forslå en tur til Vilshärad.
    I søndags kom imellem fine store bølger ind nede i bugten. Stedet er jo bedst i SSV men det gik alligevel. Alt i alt en fin søndag…

• blabussen

Member
    12 augusti, 2008 at 17:32

jag körde apelviken i lördags förmiddag på väst nordväst, jag fick in tre 8:or på en våg men det är ju inget direkt drag i vågorna.. fel hopphåll för mig dessutom. På eftermiddagen körde jag läjet, det var skitkul på västligt! Långa rena vågor och bra vinkel för hopp på vägen ut.

I söndags körde jag läjet s-sv, men vågorna var inte lika rena som på västligt det var rätt sjysta hopp ramper men inte så mycket att rida vågor på..

Nästa gång blir det läjet på västligt och apelviken på sv för mig.

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lejet eller Apel på SV

You must be logged in to create new discussions.