Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Lejet levererade!
-
Tänkte ställa en “spot” fråga till er Oldgubbs 😉 när det är på tal! Har ju surfat rätt länge nu på de platser typ typ A-viken o lejet nu sedan senare delen av 80-talet! men ni som verkar vara lite locals där nere, HUR är det med platser som tex. björkängs Havsbad (har för mig det heter så) tex. en dag som igår 1/10-05??? Börjar ju som sagt bli lite trångt på vattnet ibland…
Körde runt lite en dag i sommras i brist på vind för att reka lite spots o tycket det fanns platser värda att prova en BRA Dag!!! -
Helt klart är det finns ställen med bättre vind än Läjet en dag som igår.(Björkäng tex) MEN det finns inget ställe med likabra vågridning, tyvvär! Ingen vore gladare än jag om det blev lite glesare med surfare på Läjet en dag som igår!
-
Var för jävla svårt att ta sig ut vid stenudden, iallafall för en amatör. Brytande vågor i kanalen och pålandsvind som lyfter brädan då det kommer en våg, dessutom var det mycket strömt. Att ingen annan vindsurfare var där var lite förvånande, var ju rätt stora vågor om än rätt mycket onshore. Är också rätt ren vind man får där.
-
Håller med Ola P. Själv var jag visserligen “ingenstanns”, men hade jag varit på västkusten så hade det troligen inte blivit Stenudden. Syd, rent av med lite sydost, är ingen höjdare rent seglingsmässigt (förutom nöjet att seglar runt bland rejält stora vågor, antagligen västkustens största). På yttre blir det inte bara onshore utan dessutom blir vågornas vinkel relativt själva ön konstig och det både klosar lite jobbigt och blir en helt sjuk backwash i vågen. Inre är i så fall roligare, men som sagt blir det mest “segla omkring” och riskera rejäla spolningar, inte så mycket av vare sig ridning eller hopp.
Det ryktas dock att någon rekat ett spot på norra sidan av Stenudden där vågorna skulle vrida in och ge vind från vänster. Dock är det oklart hur detta fungerar i praktiken, hur stenigt det är etc. Funkar det skulle det dock kunna vara otroligt bra vid vindar som på lördagen. Jag skulle dock definitivt vilja kolla upp stenar och bottenförhållanden i allmänhet innan jag gav mig ut där i sydlig kuling.
-
Anledningen att jag var där stavas, har ingen bil. Varberg hade givetvis varit det rätta. Fick lite konditionsträning cyklade ca 2mil under dagen då jag hämtade 2 brädor och tre riggar med cykel.
-
Skit också, trodde inte Läjet fungerade på SO och att det skulle bildas vågor. Körde själv i Torkelstorp.
Magnus
-
Svar till:
Skit också, trodde inte Läjet fungerade på SO och att det skulle bildas vågor. Körde själv i Torkelstorp.
Magnus
[/ QUOTE ]
det var helt galet men blev side off å 2 meters i apel på förmiddagen.
-
finns några bilder? lär blivit en del höga hopp med dom förhållandena
-
Svar till:
Det ryktas dock att någon rekat ett spot på norra sidan av Stenudden där vågorna skulle vrida in och ge vind från vänster. Dock är det oklart hur detta fungerar i praktiken, hur stenigt det är etc. Funkar det skulle det dock kunna vara otroligt bra vid vindar som på lördagen. Jag skulle dock definitivt vilja kolla upp stenar och bottenförhållanden i allmänhet innan jag gav mig ut där i sydlig kuling.
[/ QUOTE ]
Är det inte där surfarna håller till? Tydligen vindstilla och grymt glassiga vågor, inget för oss alltså.
Logga in för att svara.