Senaste nytt › Forums › Vågsurfing › Letar bräda
-
Letar bräda
Publicerad av lindgren på 25 september, 2011 vid 23:51Tjena,
Letar efter en nice bräda!
vindsurfat i all evighet, börjat kita. Så vill ha en avancerad shortboard som startbräda, fel?
Om någon vill sälja så är det väl bara övertyga mig, när det kommer till vågsurfing utan segel är jag ganska fräsch..
Annars tar jag väldigt gärna emot tips och idéer…, vilken storlek ska man ha på brädan, skall den ha fishtail, Stor skillnad på rocker?Ser att det finns många beggade brädor runt 2k ute, men har noll koll på vad det är för brädor och det känns som att många av dessa bara byter händer mellan halvduktiga halventusiaster. köper gärna något fräschare men vill ju hålla ner priset. max 3-4k!
70kiilo runt 180lång!
frillan svarade 12 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
ALLA som börjar surfa och som har hållt på med nån brädsport tidigare börjar på för små brädor. Det tar längre tid att lära sig om man börjar på en mindre. Med en mindre bräda kommer du fånga färre vågor.
Det andra argumentet för att ha en större bräda i ett land som sverige är att om man inte surfar regelbundet har du inte de musklerna som krävs och du kommer bli trött snabbt. En shortboard med lite volym är betydligt jobbigare att paddla, än tex en minimal med mer volym.Om du ändå väljer en mindre bräda är mitt tips att du väljer en fish med lite mer volym i. Exempel på brädor är tex 7s superfish eller webber fatburner.
-
hmm… jag missar hellre vågor än att köra på en bräda jag vet inte topppresterar som även sjunker i värde och senare måste bytas ut mot en bättre. tränar och kör andra sporter ganska mkt så formen borde fungera, men skillsen för att fånga kanske inte finns? Men det känns lite som “hur svårt kan det vara, bara ta i allt vad man har” vurpar hellre 2 månader men när det väl går så kör man på en nice bräda. bara allmänt allergisk mot alla slags produkter gjorda för mittemellanstuff då jag i erfarenhet av alla sporter bara blivit blåst på glädje tills jag gått på avancerade renodlade prylar direkt.
Men rätta mig gärna om jag har fel..! superfish verkar rätt nice. Men letar inge allätarbräda då jag inte planerar surfa ngt i Sverige utan mest när det är fina vågor utomlands. ska man inte köpa kortare än 7?
-
lindgren;671153 wrote:hmm… jag missar hellre vågor än att köra på en bräda jag vet inte topppresterar som även sjunker i värde och senare måste bytas ut mot en bättre. tränar och kör andra sporter ganska mkt så formen borde fungera, men skillsen för att fånga kanske inte finns? Men det känns lite som “hur svårt kan det vara, bara ta i allt vad man har” vurpar hellre 2 månader men när det väl går så kör man på en nice bräda. bara allmänt allergisk mot alla slags produkter gjorda för mittemellanstuff då jag i erfarenhet av alla sporter bara blivit blåst på glädje tills jag gått på avancerade renodlade prylar direkt.
Men rätta mig gärna om jag har fel..! superfish verkar rätt nice. Men letar inge allätarbräda då jag inte planerar surfa ngt i Sverige utan mest när det är fina vågor utomlands. ska man inte köpa kortare än 7?
7s är namnet på brädan, inte längden. Den finns i olika längd.
Som nybörjare är väl det viktigaste att fånga så många vågor som möjligt så att man kan utvecklas?? Vad tjänar det till att ha en bräda du inte kan stå på? Du kommer inte topprestera så varför måste du ha en bräda som gör det? Det finns en uppsjö olika brädor, fensetuper mm. som nybörjare vet man ändå inte vad man vill ha så risken att du får byta ut det sen är stor i vilket fall. Och tänker du surfa mkt kommer du förmodligen ändå inte nöja dig med en bräda 😀
Sen kan du vara hur mkt muskelknutte du vill, men det är en annan typ av muskelgrupper som tränas vid surfing så såvida du inte tränar just dem hjälper det dig inte så överdrivet mkt att vara bra i andra sporter. Och ja, det är en mycket stor del att lära sig läsa havet och veta var man ska placera sig, hur man ska tajma vågen osv (jag tycker detta är det svåraste av allt). Du kommer ha fullt upp med det utan att dessutom komplicera det med en svår bräda. Väljer du en sån ändå bör du vara beredd på att behöva gå ut och åtminstone paddla varannan dag för att ha en chans….
PS. Jag är också ny, och innan jag surfade för första gången tänkte jag precis som du att äh, det kan väl inte va så svårt, jag har ju ovanligt bra balans…. :smirk:
-
tja,
Har du kollar på http://www.beachandmotion.se? De har schysta surf grejer, vet inte om de har så mycket brädor just. Men kolla!
-
Börja med en minimal, du kommer lära dig grymt mycket snabbare. Du kommer garanterat ha mycket roligare på en sån än på en short board som du inte fångar några vågor på. Det är mycket teknik som ska slipas in i början och en minimal är mycket mer förlåtande än en short board.
En beggad minimal tappar inte i värde så länge den är i samma skick som när du köpte den. I alla fall var det så i Oz där jag surfade. De är heta på marknaden.
Jag tänkte som du när jag började och försökte lära mig på en alldeles för kort short board. Det var helt lönlöst att försöka lära mig på den. Det var först när jag bytte upp mig till en minimal som bitarna började trilla på plats. Då fick man ju chansen att öva lite eftersom man faktiskt lyckades fånga några vågor.
Sedan kan du byta till en short board, men se då till att den inte är för kort och tunn för dig. Du kommer ha skittråkigt på en alltför liten bräda även efter att du lärt dig komma upp på en minimal. -
Kort bräda kan var helt ok i Sveriges korta och förhoppningsvis (ibland) branta vågor även för rel nybörjare, MEN då ska den ha mycket volym, bred nos och rel bred/rund tail, samt rak rocker, annars kommer du ångra dig… Men som alla som gjort felet att försöka lära sig på för liten short bord vet: Du utvecklas mycket fortare på en större bräda. Det är värt att komplettera den efter hand. Varför sälja eller byta? Kommer alltid dagar när du kommer att behöva en större bräda i Sverige (och utomlands). Lycka till och gott att du också kommit på att vidga vyerna på vattnet:-). Behöver du en grym vågbräda för kite så har jag en Cab. S-Quad med trädäck till salu för 3000 sek inkl Cabs future fins (exakt samma bräda kostar på Surfers rea nu 5499 sek, se:
http://www.surfers.se/sv/kitesurfing/kitebrador/cabrinha-s-quad-2011.html -
Jag skall flytta utomlands och säljer därmed min minimal/fun board. 7’2” 21 bred. Den är använd men vatten tät. Fenor o snöre kommer med 1200sek.
maila hockeyhelena19@gmail.com Så skickar ja bild Finns i Munkedal.
//Helena
Logga in för att svara.