Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › lf
-
Publicerad av snygging på 24 april, 2007 vid 07:24
det börjar klia i fingrarna någon som har testat om den är så bra som recensionen säger?
http://www.realkiteboarding.com/index.cfm?page=newsitem&id=1296kasimir svarade 18 år sedan 6 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
@snygging 378694 wrote:
det börjar klia i fingrarna någon som har testat om den är så bra som recensionen säger?
http://www.realkiteboarding.com/index.cfm?page=newsitem&id=1296På videon ser den ut att vara långsam i svängarna fast i reklamen säger de tvärt om. Just det kan bli spännande att se annars andas det lite desperation bara. Den enda som slår c-kite med bowbridles är ju en vanlig c-kite om man är lagd åt det hållet, annars köper man väl en ren bow eller ännu bättre flatkite-hybrid som kan leverera likt en c-kite. Sorry, tror inte ideen kommer slå.
nic
-
Jag har kört havoc’en regelbundet nu i 3 månader och jag måste säga att jag först var en aning tveksam också och tänkte först köra MiG’en (ren c-kite). Efter att ha pratat med en del andra som kört Havoc’en bestämde jag mig till slut ändå för att prova. Lite av en chansning som jag idag inte ångrar en sekund.
Nackdelarna med Havoc’en är att den i vissa lägen känns långsam i svängarna vilket också påverkar Low-end egenskaperna. Detta märks dock bara på de mindre kitsen. Det krävs med andra ord en hel del timing och teknik för att få saker att hända om man är en aning underriggad. Att jag kör med bindningar och med en bräda med relativt mycket rocker gör givetvis också sitt. Men som sagt:
En aning långsam
Litet Low-endregister på de mindre kitsenHur som haver, Havoc’en har mycket annat som väger upp.
Det bästa är att den känns precis som en c-kite i styrning och kraftöverföring.
När du popar blir det precis med en vanlig c-kite ett jämnt och kontrollerat drag som följer med tills du landar istället för som på en bow kite att du får ett ordentligt drag i början av popet men som sen dör av lite innan du landar.
Bridlesstemet gör att du till skillnad mot en vanlig c-kite kan ge mycket mer depower vilket jag tycker är grymt gött i vågorna här i cabarete och när det är byiga och extrema förhållanden.
Leashen sätter du i depowern som sitter nere vid chicken loopen istället för ovanför bommen som på de flesta andra kites. Detta kan ibland vara ett problem när det blåser väldigt mycket för leashen blir lite lång när du ger mycket depower. Mestadels är det dock riktigt behagligt för bommen blir grymt clean och enkel. När du krashar löper hela depowerlinan genom bommen och kiten tappar sin kraft innan den når vattnet. Jag har aldrig provat en kite som är så lätt att vattenstarta, jag bara drar bommen till mig efter en krash, krokar in, lägger mig så att jag har brädan framför mig, låter depowerlinan löpa ut och ger sen bara fullt styrutslag så flippar kiten upp och är i luften på nolltid. Den har dessutom inte alls samma tendens att invertera eller rulla över när man vattenstartar som många bowkites och SLE’s jag sett och provat.
Ovanför bommen sitter en stopper ball som funkar perfekt, du sätter den där du vill ha den och sen låser bommen automatiskt den.
Sen att du blåser upp kiten som ”one pump”, ett hål för hela kiten är ju inte helt fel. I övrigt tycker jag kitsen ser ut att vara välgjorda och hållbara, har inte haft några problem än så länge..Jag har kört och provat många kites och nu för tiden är alla kites helt okej men jag måste säga att Havoc’en är, tillsammans med min wipika airblast från 2002 och min EH wave 11 från 2005 den kite jag har haft mest kul med.
Att det skulle andas desperation över denna kite har jag ingen aning om, förmodligen är det ett försök att göra något nytt och oprövat precis som alla andra märken försöker. Jag vet dock att detta är en kite som levererar och som jag varmt kan rekommendera.
Och snygging, snacka med Anders på Lasurf, ta en tur ner till Landskrona, kör på ett av sveriges bästa spot, prova ett gäng kites och se vilken du tycker bäst om.
Här finns en kort recension och lite bilder..
http://www.kitesurferen.dk/kite/?show=view_article&subtype=1&id=1436&from=4 -
@snygging 378694 wrote:
http://www.realkiteboarding.com/index.cfm?page=newsitem&id=1296Skulle du inte gifta dig? 😉
-
Det där kallar jag en ärlig och bra recension, man tackar! Verkar helt klart vara en kite man måste testa.
jo som sagt var först giftemål och sen till hösten bör jag nog byta ut allt -
snygging;378974 wrote:Det där kallar jag en ärlig och bra recension, man tackar! Verkar helt klart vara en kite man måste testa.
jo som sagt var först giftemål och sen till hösten bör jag nog byta ut alltFrun oxå? 😉
Är oxå sugen på nåt nytt, men förmodligen först till hösten. Tänkte försöka prova så många olika kites jag kan i sommar. Är lite tveksam till en ren bow, börjar dock vänja mig vid känslan nu men skulle vilja ha nåt som är mer likt känslan hos en C-drake.
Havoc verkar intressant, North Rebel, Torch 3 likaså. Vad finns det mer för ”hybrider” på marknaden? -
Flexifoil Atom och Ion. Jag har inte provat själv men är sugen på en Atom å köra vågor med.
Havoc’en ser ju riktigt go ut också.
Logga in för att svara.