Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Lignano, Italien

• Lignano, Italien

Publicerad av anonym-anvandare på 2 juli, 2003 vid 09:56

Tjena

Sitter o planerar inför sommarsemestern och fick ett tips om Lignano på Italiens östkust av en kompis. Ser ut att vara ok för både wind- o kitesurfing.
    Någon som varit där, eller hört nåt om det?

getwet svarade 21 år, 4 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • getwet

Medlem
    2 juli, 2003 vid 10:39

Inte varit just i Lignano men straxt bredvid nämligen Punta Sabbioni, Lido di Venezia och Cavallino di Jesolo. Hela kusten består av en enda stor sandstrand egentligen men det går enbart att komma åt stränderna i princip via campingar eller hotell. W-surfingen är inget vidare på sommaren eftersom det inte finns någon passadvind och jag la inte märke till någon sjöbris att tala om (varit i området tre ggr) Fått segla korta stunder på lågtrycksvindar och då bara med stora grejer. Enligt samtal med en något novis local surfare (tysk instruktör som inte hade många rätt på en skala) så blåser det mest vår och höst, som minst på sommaren. Men men……det kan ske under!
    Stränderna är RIKTIGT breda och typisk Italiensk. Säkerligen riktigt bra för kite, om det bara blir lite vind.
    Personligen skulle jag nog välja ett annat resmål om surfing var ändamålet…………finns riktigt bra i Italien.

• anonym-anvandare

Medlem
    2 juli, 2003 vid 10:54

Tack för snabbt svar!

Nu är det så att jag är halvrookie på windsurfing, så då kanske det bara är bra med lite mindre vind. Dessutom vill jag prova på kite (har bara testat två dagar i Båstad hittills) och det verkar vara bra förutsättningar i Lignano.
    Dessvärre verkar det vara ett turist-ghetto med tusentals solstolar, sånt ogillar jag.

Det lät som att du kände till bättre ställen i Italien…vilka?

• getwet

Medlem
    2 juli, 2003 vid 11:48

Norra Sardinien, Porto Pollo är ett eldorado för både rookie som pro. Välj vik bara, plattvatten eller vågor…………blåser det för mycket så åk några mil västerut tills du tycker vinden är ok…….mest blåser det just vid Porto Pollo. Men även där kan du själv bestämma “svårighetsgrad”.
    Finns säkerligen gott om andra ställen i Italien som är riktigt bra (själv brukar jag kolla upp och kontrollera var det finns surfcenters någonstans, det bör ju blåsa bra där dom finns)
    Lago di Garda är också ett bra ställe och underligt…………surfa på sötvatten och alptoppar runtomkring, känns konstigt men är verkligen en upplevelse.
    Även vissa delar av västkusten är bra, har fått bra segling runt Grosseto (förövrigt där Roberto Ricci kommer ifrån) men det är inte alls lika vindsäkert som Garda eller Sardinien, och du slipper alla tusentals solstolar…bara det!
    Italienska östkusten är den riktiga Italienska badorten personifierad med myller av solstolar och turister i massor. Västkusten känns betydligt mer avslappnad, och framförallt öarna Sardinien och Corsica (FRA), en helt annan lunk där………..och kristallklart vatten, som att segla på ett akvarium!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Lignano, Italien

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.