Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing lina till brädan

• gnutten

Medlem
    29 augusti, 2006 vid 11:42

Lite hjälp kan det ibland vara att ha en lina sittandes i selen, som man kan knyta/kroka i brändan EFTER krash. Lina är altså inte fäst i brädan när jag åker.

Det är bra om man tappar ner draken, då kan man knyta fast brädan och mecka med själva starten. När draken är i luften igen, knyt loss brädan och gasa.

• magnus78

Medlem
    29 augusti, 2006 vid 11:46

Denna rullade leach fans på forumets köp o sälj.

http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=9455&sort=1&cat=11&page=1

500 spänn kan iofs vara billigt i förhållande till en ny bräd. Dock borde man ju som någon sa kunna köpa ett flexi hundkoppel på 5 m för typ 100 spänn. Får kanske prova det istället.

/M

• johanneslarsson

Medlem
    29 augusti, 2006 vid 11:54

finns ju enorma hunar som ser ut som tigarar, ett sånt koppel borde väll hålla.

• johanw

Medlem
    29 augusti, 2006 vid 11:58

bodydragga…

• tetras

Medlem
    29 augusti, 2006 vid 12:27
    Yann wrote:
    Har själv velat testa att köra med stum (ej elastisk) leash när jag kör strapless vågbräda. Finns det risk att brädan kommer flygande även om man kör med en stum leash? Någon som testat detta?

Hej,

Kör nu med stum leash för 5 året i rad och har aldrig fått brädan i huvudet eller någon annan stans. Men ett gott råd i största allmänhet är att alltid skydda ansiktet och huvudet med armarna när man landar i vattnet efter ett fall.

Trots detta tyckte jag att det var dags att börja köra utan leash i år men det kostade mig en ny bräda 😡 då strömmar och tidvatten (nere i Frankrike) gjorde det omöjligt att dragga upp mot vinden och återhämta den. Efteråt talade jag med ett antal ”locals” och de bara bekräftade problemet för just detta ställe att om man tappade brädan vid högvatten så for den ut till havs och kunde eventuellt hittas igen ett antal mil söderut när tidvattnet kom in igen.

Så vad jag vill säga är att de lokala omständigheterna kan vara väldigt betydelsefulla om man skall kunna få tag i sin bräda eller inte efter ett fall. Men kör man t.ex. i Habo tror jag att det är rätt riskfritt att köra utan leash, även om det ibland innebär lite strul och arbete att få tag i brädan igen.:smile:

• yann

Medlem
    29 augusti, 2006 vid 12:45

Hur lång är din leash? Hemmagjord eller finns den att köpa?

Jag tror även på Banérs teori om att fästa leashen i selen istället för foten eftersom det då borde bli mindre risk för bungy-effekt.

• tetras

Medlem
    29 augusti, 2006 vid 13:13

Jag köpte min leash i England som en kiteboard leash och den är nog ca. 6 feet. Jag skulle också vilja nämna att jag alltid fäst den i selen aldrig runt foten. Det största problemet jag haft med detta arrangemang är snarare det motsatta till att få brädan i huvudet. Några gånger när jag gjort riktigt häftiga fall och man draggat efter kiten i hög fart är att brädan gräver ner sig i vattnet och drar sönder infästningen i selen.

• bronco_rider

Medlem
    29 augusti, 2006 vid 14:32

Jag har en egen lösning på problemet
    som jag illustrerat i denna tidigare tråd.
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=36811
    Dock så tycker jag att man bör lära sig bodydragga
    för när man vurpar rejält eller det går stora vågor
    så lossnar det & då är det bra att kunna få tag på brädan.

• skotten

Medlem
    29 augusti, 2006 vid 14:41

yeah agreed, even if you cant bodydrag upwind, if you can kinna stay level, then the board will drift towards you

• marcel_101

Medlem
    29 augusti, 2006 vid 17:22

alla ”många” verkar fastna i iden bodydragg ”lär er bodydragga”
    kan säga jag har inga problem som helst att bodydragga uppvind men däremot tappar man bort brädan ur sikte jävligt lät. jag mena åka x antal meter ena hållet sen åka x meter andra hållet, e det vågor o gäss o skit så e det rätt lät att tappa bort brädan

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing lina till brädan

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.