Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Linbyte – hjälp?
-
Linbyte – hjälp?
Publicerad av jbo på 28 maj, 2008 vid 10:08Tjena,
En av linorna på min Ozone Instinct 13m2 (2006) är dålig och behöver nog bytas, var hittar jag ytbyteslinor?
Det enda jag hittar som verkar rätt är ett set med alla fem linorna för 1350 kr, är ju typ 1/3 av drakens värde?? Finns det genvägar? Kan man köpa enstaka linor nånstans? Eller går linor att reparera?
Tack,
/Johannes_dave svarade 16 år, 9 månader sedan 11 Medlemmar · 22 Svar -
22 Svar
-
byt alla linorna. för säkerheten är det sjukt vikigt med bra linor.
att byta en kan bli knepigt också då linorna töjs något när de används -
Om linan är dålig just på en specifik punkt och den punkten är nära någon av ändarna på linan kan du kapa linorna så den delen försvinner men då får du kort linor med allt vad det innebär. Men det är en nödlösning. Kollar du runt lite kan du nog hitta nya linor lite billigare men generellt sett så kostar linor schwainigt mycket.
-
Luuddee;470527 wrote:byt alla linorna. för säkerheten är det sjukt vikigt med bra linor.
att byta en kan bli knepigt också då linorna töjs något när de användsProblemet är att tillverkarna inte tycks klara av att tillverka linor i samma längd..
25meterslinor som INTE är ur samma set kan vara 25,2 eller 24.9 meter det vet man aldrig 😐men om du hittar nån som kan sy linor i rätt längd räcker det att byta 2 linor, den som är sliten och motsåtende, för att de ska sträcka sig lika mycket när de börjar belastas så bör de vara lika gamla och likadana.
-
ölandstoken;470628 wrote:Problemet är att tillverkarna inte tycks klara av att tillverka linor i samma längd..
25meterslinor ur samma set kan vara 25,2 eller 24.9 meter det vet man aldrig 😐men om du hittar nån som kan sy linor i rätt längd räcker det att byta 2 linor, den som är sliten och motsåtende, för att de ska sträcka sig lika mycket när de börjar belastas så bör de vara lika gamla och likadana.
Good point man
-
@jbo 470525 wrote:
Tjena,
En av linorna på min Ozone Instinct 13m2 (2006) är dålig och behöver nog bytas, var hittar jag ytbyteslinor?
Det enda jag hittar som verkar rätt är ett set med alla fem linorna för 1350 kr, är ju typ 1/3 av drakens värde?? Finns det genvägar? Kan man köpa enstaka linor nånstans? Eller går linor att reparera?
Tack,
/JohannesKollade på typ Biltema eller Clas Ohlson. De har linor av polyestersilke. Borde inte vara så svårt att gör egna. Vet bara inte var man får tag på ”strumpor” till ändarna. Men 95 m kostade nog 150:- ungefär. Klippa kan man göra själv.
Annars tar jag 5:- för att klippa dem. 😉/Dj
-
Denrica;470677 wrote:Kollade på typ Biltema eller Clas Ohlson. De har linor av polyestersilke. Borde inte vara så svårt att gör egna. Vet bara inte var man får tag på ”strumpor” till ändarna. Men 95 m kostade nog 150:- ungefär. Klippa kan man göra själv.
Annars tar jag 5:- för att klippa dem. 😉/Dj
Köper mycket på clabbeohlsson men mina kitelinor skulle jag inte köpa där…
Du kan beställa originallinor på http://www.kitekraft.se fast alla märken är säkert ok och de behöver inte var just 25m heller.nic
-
@nic 470695 wrote:
Köper mycket på clabbeohlsson men mina kitelinor skulle jag inte köpa där…
Du kan beställa originallinor på http://www.kitekraft.se fast alla märken är säkert ok och de behöver inte var just 25m heller.nic
Vad är era linor gjorda av för specialmaterial då?
/DJ
-
@Denrica 470704 wrote:
Vad är era linor gjorda av för specialmaterial då?
/DJ
Polyetylenfiber
Kanske är det samma som Biltema eller Classes säljer och tror du det är det så är det ju bara att köpa billigt. Men när jag hänger 10 meter över havet vill jag gärna ha Dyneemas eller Spectras goda rykte i linorna.
-
@sourra 470709 wrote:
Polyetylenfiber
…Men när jag hänger 10 meter över havet vill jag gärna ha Dyneemas eller Spectras goda rykte i linorna.
Jasså du ska hängas! Ja, då gäller det att få jobbet gjort ordentligt.
Själv kör jag med Cabrinha. Bästa märket!!! =) Crossbow3, bästa kiten!Förresten du menar inte ”polyetenfiber”?
/Dj
-
Kolla in denna sidan. http://www.kage-products.com/tagvirke-kvalitet.htm
Kan vara intressant att veta vad man har i alla fall och varför kanske.Kunskap är inte tungt att bära.
/Dj
-
@Denrica 470721 wrote:
Jasså du ska hängas! Ja, då gäller det att få jobbet gjort ordentligt.
Själv kör jag med Cabrinha. Bästa märket!!! =) Crossbow3, bästa kiten!Tror bestämt att de körde med Biltemalinor i sina bridles förra året (inte sant Gonzo?). Men vad kul för dig att du lyckats hitta bästa märket OCH bästa kiten. Det måste kännas sjukt fett. Grattis!
:santa:
Logga in för att svara.