Taggad: 

• Publicerad av storm på 29 april, 2002 vid 07:47

Tänkte uppdatera min linje.

nu har jag 9.0 (CR2) – 9.9 (RX1) – 10.7 (Prorace) jag väger 73kg och inser att jag behöver mindre segel okså. 10.7 tänker jag ha kvar som största segel.
    men är steget 9.0-10.7 för stort

ska jag komplettera med 7.5-9.0-10.7
    eller ska jag köra 7.5-9.5-10.7
    eller klarar man 8.0 som minsta
    iså fall skulle jag kunna ha 8.0-9.5-10.7

tacksam för tips

swe-16 svarade 22 år, 6 månader sedan 4 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • swe-1

Medlem
    29 april, 2002 vid 08:03

Beror lite på vilken bräda du ska ha dina segel.
    På en modern formula fungerar inte små segel så bra. Jag skulle inte rekommendera mindre än 8kvm.

8.0-9.9-10.7 verkar sunt.

//JIMMY

• boman

Medlem
    29 april, 2002 vid 10:55

Spännande fråga!
    Efter att sett Stefan Jeleby lördag/söndag seglandes i 14 m/s i grovsjö på sin Falcon 100, 7,8 segel och en 58cm fena, börjar jag tvivla på mitt 8,7 som minsta, han gick som en projektil, med full kontroll på alla vinklar, helt galen speed med enorm kontroll på brädan.

• swe-1

Medlem
    30 april, 2002 vid 18:16

Betänk att hans NP RX2:a är två år gammal. Nyare segel är gjorda för mer vind.

Själv var jag ute i Björkvik med min 9.8 och 66 fena. Det blåste enligt min vindmätare 12m/s på land. Och som alltid var det svår sjö när det blåser mycket i B-vik. Då seglade jag iofs inte halvvind. 26knop på länsen…

//JIMMY

• boman

Medlem
    2 maj, 2002 vid 06:43

Du trännar för mycket Jimmy !
    Var du ute igår? blåste som f.. i Norrtälje.

• swe-1

Medlem
    2 maj, 2002 vid 08:24

Nix, det var väl valborg i förrgår!!??

//JIMMY

• boman

Medlem
    2 maj, 2002 vid 08:44

Jag menar igår! onsdag 1 Maj, men kanske du var ute och demonstrerade eller va lite bakis 😉

• swe-1

Medlem
    2 maj, 2002 vid 09:16

Ja, Valborg i förrgår = inte riktigt 100% i går.
    Vill inte gå in på detaljer…

//JIMMY

• swe-16

Medlem
    6 maj, 2002 vid 09:58

Upplevde samma sak med mitt North WARP 7,5 säsongen 2000 pss som Boman beskriver om Jeleby nedan. Jag väger mest i hela cupen och hade minsta seglet. När det blåste hade jag dock bättre kontroll än de flesta och gick som ett spjut.

Du skall dock inte ha ett för nytt segel om du satsar på dessa storlekar. 2-3 år gammalt är nog perfekt

“Power is nothing without control”
    /Per

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.