• patrikol

Medlem
    25 oktober, 2006 vid 12:56
    sourra wrote:
    Jag undrar hur linlängden påverkar en kites flygegenskaper. Någon som känner sig manad att berätta och beskriva? Tack på förhand.
    Längre linor långsam kortare snabbare enkelt uttryckt.

Kortare väg från vänster sida till höger blir det.

Mycket vind kortare linor lite vind längre kan också funka.

Man har provat med det mesta dubbla linor, Halva linlängden när det blåser för mycket på minsta kiten, Obs detta är inget som skall provas av nybörjare mycket vind lika med livsfara inom kitesurfingen!

• sourra

Medlem
    25 oktober, 2006 vid 13:18
    patrikol wrote:

Man har provat med det mesta dubbla linor, Halva linlängden när det blåser för mycket på minsta kiten, Obs detta är inget som skall provas av nybörjare mycket vind lika med livsfara inom kitesurfingen!

Dubbla linor har jag provat med övningsfoil och det blev ju helt klart en viss skillnad. Men om jag idag har 20 m på min Shockwave, varför skulle jag då vilja ha t.ex. 25? Finns det några åkningsmässiga fördelar med detta?

• patrikol

Medlem
    25 oktober, 2006 vid 16:18
    sourra wrote:
    patrikol wrote:

Dubbla linor har jag provat med övningsfoil och det blev ju helt klart en viss skillnad. Men om jag idag har 20 m på min Shockwave, varför skulle jag då vilja ha t.ex. 25? Finns det några åkningsmässiga fördelar med detta?
    Tyvärr så kan jag inte något om Shockwave men jag skall höra med dom som kör på den.
    Mvh Patrik

• wibban

Medlem
    25 oktober, 2006 vid 18:28
    patrikol wrote:
    sourra wrote:
    patrikol wrote:

Tyvärr så kan jag inte något om Shockwave men jag skall höra med dom som kör på den.
    Mvh Patrik
    Vet inte så mycket om linlängden men tydligen så påverkas flygegenskaperna ganska mycket om man trimmar den enligt Fahlens tips. En pdf ligger på hans sida om hur man gör. Gör tydligen en enorm skillnad i både flygegenskaper och prestanda. Ska iaf göra det på min Shockwave 7:a så fort jag bara hinner.
    PS!Detta är enligt hörsägen så jag talar inte av egen erfarenhet…DS!

• sourra

Medlem
    25 oktober, 2006 vid 20:29

Alltså, nu tror jag min fråga missförstods en smula. Min Shockwave är moddad och klar och jag känner inget behov av att byta något. Det var mer en fråga av generell natur. Jag kan försöka vara tydligare:

Låt säga att Kalle har en kite, vilken som helst, och på den sitter linor som är 22 meter långa. Kalle har har sett att det finns andra som använder såväl 20 meter som 25 meter. Varför gör de det? Vad finns det för för-/nackdelar för Kalle att ändra längd på sina linor?

• patrikol

Medlem
    26 oktober, 2006 vid 22:19
    sourra wrote:
    Alltså, nu tror jag min fråga missförstods en smula. Min Shockwave är moddad och klar och jag känner inget behov av att byta något. Det var mer en fråga av generell natur. Jag kan försöka vara tydligare:

Låt säga att Kalle har en kite, vilken som helst, och på den sitter linor som är 22 meter långa. Kalle har har sett att det finns andra som använder såväl 20 meter som 25 meter. Varför gör de det? Vad finns det för för-/nackdelar för Kalle att ändra längd på sina linor?
    Ok ja då har jag svarat vad jag vet om det redan.

Naish säljer sina Torch med 24m linor som är till för trickfantaster som sysslar mycket med en massa olika trick och då vill man tydligen ha kortare linor vilket gör att kiten rör sig sabbare.

Raven som är en mer allroundkite freeriding / hoppkite har som brukligt 27 m linor vilket man då tycker är lämpligare för den typen av åkning.

Så skall du bli världsmästare och ösa på med en massa trick kör med något kortare linor och Torchen.

Skall du köra som 90% av alla andra åkare gör freeride med hopp så kör med vanliga 27 m linor och Raven.

Ett annat alternativ är ju att om du tycker att du vill kunna använda din hårdvindskite (Shockwave) i lite hårdare vindar än vad du kan idag så kör med kortare linor av den orsaken.

Lycka till.

• chohoo

Medlem
    28 oktober, 2006 vid 10:36

Det som gor att kiten flyger ar den luft som passerar under respektive over kiten. Genom dess form bildas ett undertryck på ovansidan och således ett overtryck på undersidan. Det har ger en kraftpil som pekar rakt upp från kiten och får den att flyga. Denna kraft fångas upp av barlinorna och går sedan rakt ner i selen. Med långa linor kommer kiten att forvisso rora sig långsammare, men over en storre stracka dar den kan accelerera mera och skapa mer kraft ner i selen. Med korta linor ror sig kiten snabbare från A till B men kommer inte att skapa lika mycket kraft. Jamfor med en gammal LP-skiva som snurrar snabbt i mitten och långsammare ute på kanterna.

Så egentligen andras inte flygengenskaperna for kiten utan endast den kraft den genererar.

• sourra

Medlem
    29 oktober, 2006 vid 00:40

Tackar, tackar. Jag tror det sista svaret redde ut de funderingar jag hade. Ooooh så gott det ska bli att vara bakis när det blåser ostligt.

• johanneslarsson

Medlem
    3 november, 2006 vid 10:06
    Chohoo wrote:
    Jamfor med en gammal LP-skiva som snurrar snabbt i mitten och långsammare ute på kanterna.

jag skulle nog vilja säga att den snurrar lika snabt i mitten som på kanterna.
    Sen är dessutom farten på nålen högre när man kommer ut i kanterna på grund av att den rör sig en längre sträcka på samma tid. och precis i centrum av skivan är farten 0.

• sourra

Medlem
    3 november, 2006 vid 11:48
    johanneslarsson wrote:
    Chohoo wrote:
    Jamfor med en gammal LP-skiva som snurrar snabbt i mitten och långsammare ute på kanterna.

Sen är dessutom farten på nålen högre när man kommer ut i kanterna på grund av att den rör sig en längre sträcka på samma tid. och precis i centrum av skivan är farten 0.

Vinkelhastigheten är den samma ja men hastigheten i en godtycklig punkt ökar ju längre ut man kommer och därmed även centripetalkraften. Jag skulle även vilja påstå att nålen står still.

• fesen

Medlem
    3 november, 2006 vid 13:51

Om jag inte missminner mig helt…så är allt relativt 🙂

• johanneslarsson

Medlem
    4 november, 2006 vid 00:00
    sourra wrote:
    johanneslarsson wrote:
    Chohoo wrote:

Vinkelhastigheten är den samma ja men hastigheten i en godtycklig punkt ökar ju längre ut man kommer och därmed även centripetalkraften. Jag skulle även vilja påstå att nålen står still.

självklart beror de ju på var man väljer att sätta sin fasta punkt, efterssom allt rör sig i förhållande till varandra, jag valde att ha skivan som en fast punkt och låta lp-spelaren med tillhörande nål rotera runt skivan. 🙂

• psychonauten

Medlem
    10 januari, 2007 vid 17:38

Lyssna på naish kitedesigner har att säga om saken.
    http://www.kitefilm.com/video/doninterview2.wmv

• psychonauten

Medlem
    10 januari, 2007 vid 18:06

@Chohoo 344456 wrote:

Det som gor att kiten flyger ar den luft som passerar under respektive over kiten. Genom dess form bildas ett undertryck på ovansidan och således ett overtryck på undersidan. Det har ger en kraftpil som pekar rakt upp från kiten och får den att flyga. Denna kraft fångas upp av barlinorna och går sedan rakt ner i selen. Med långa linor kommer kiten att forvisso rora sig långsammare, men over en storre stracka dar den kan accelerera mera och skapa mer kraft ner i selen. Med korta linor ror sig kiten snabbare från A till B men kommer inte att skapa lika mycket kraft. Jamfor med en gammal LP-skiva som snurrar snabbt i mitten och långsammare ute på kanterna.

Så egentligen andras inte flygengenskaperna for kiten utan endast den kraft den genererar.

Det där med undertryck är faktiskt lite av en myt som man tutar i folk att flygplan också använder sig av för att flyga, visst, teorin stämmer (till viss del), men det som ger den huvudsakliga lyftkraften i luft när man flyger med en sak som är formad som en vinge är attackvinkeln och den resulterande accellererade luftströmmen som följer därav. Om man ökar attackvinkeln accelereras luftströmmen på undersidan av vingen eller kiten snett neråt. Luften kommer då att utöva kraft på vingen uppåt, och vi har vår lyftkraft.
    det var en mann vid namn Daniel Bernoulli som lade fram teorierna om över/undertyck på 1700-talet, vilka senare gled in i undervisningar som den huvudsakliga anledningen till att saker med vingar flyger. Även kallat “Flygningens livslögn”

• krillan82

Medlem
    1 mars, 2007 vid 17:14

Anledningen till att flygplan flyger är ju att dom kör fortsom fan sen tar landningsbanan slut och då fäller dom in hjulen. Så planet har helt enkelt inget annat allternativ.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.