Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Liquid Force Element i lättvind?
-
Liquid Force Element i lättvind?
Publicerad av selle på 30 juli, 2007 vid 15:23Jag börjar bli smått frustrerad på alla lättvindsdagar.
Jag har ingen aning på vad jag gör fel.. .. så jag har bestämt mig för att de måste va fel på mina grejjor.. hehehe..Jag väger typ 82kg och kör med Liquidforce Assault 2 12a och Liquidforce Element 134 med Union bindningar.
När det blåser runt 12 sekundmeter jämna vindar så går allt perfekt, tar höjd hur lätt som helst.
Men när vinden ligger runt 8 så blir allt väldigt frustrerande, såfort vinden dör pyttelite så slutar brädan plana och jag måste falla av och jobba draken som fan. tappar mycket höjd på detta.
Jag har ingen aning om varför det blir såhär.
Jag har provat andra drakar och dom känns snabbare och svarar mycket bättre i svaga vindar.
Men största skillnaden är nog när jag kört brädor med betydligt plattare rocker.Någon annan som har liknande setup med tungstyrd bow och wakebräda med mkt rocker?
Ska man behöva investera i en plattare bräda utan 3-stage rocker för att kunna ha roligt ute på vattnet när vinden är halvkass?
Eller är 15m eller 16m kite att tänka på?
Tips?
selle svarade 17 år, 9 månader sedan 18 Medlemmar · 29 Svar -
29 Svar
-
det där låter helknepigt. assault är ju en bow så en 12a borde klara 8ms utan problem. jag kan köra min gammla OR bronco 9 i 8ms om jag har rätt bräda. låter som om rockern är boven i dramat. jag har en Fone sk8 med rätt mycket rocker och den är käääs om det inte är mycket tryck… en plattare bräda planar lättare. skaffa en bräda med mindre rocker så funkar det nog. kiten borde räcka rätt långt!
-
Köp en till bräda, en snabbare. Du ska inte behöva en större kite för 8 m/s dagar.
Nobile 666 är riktigt snabb. Jag kör en sån i 129×39 som lättvindsbräda. (fast jag kör den mest hela tiden faktiskt). Den och min Edge 9:a så är jag ute när alla andra kör bow 12 och jag har bra med tryck.
-
@Selle 401383 wrote:
Jag börjar bli smått frustrerad på alla lättvindsdagar.
Jag har ingen aning på vad jag gör fel.. .. så jag har bestämt mig för att de måste va fel på mina grejjor.. hehehe..Jag väger typ 82kg och kör med Liquidforce Assault 2 12a och Liquidforce Element 134 med Union bindningar.
När det blåser runt 12 sekundmeter jämna vindar så går allt perfekt, tar höjd hur lätt som helst.
Men när vinden ligger runt 8 så blir allt väldigt frustrerande, såfort vinden dör pyttelite så slutar brädan plana och jag måste falla av och jobba draken som fan. tappar mycket höjd på detta.
Jag har provat andra drakar och dom känns snabbare och svarar mycket bättre i svaga vindar.
Men största skillnaden är nog när jag kört brädor med betydligt plattare rocker.Någon annan som har liknande setup med tungstyrd bow och wakebräda med mkt rocker?
Ska man behöva investera i en plattare bräda utan 3-stage rocker för att kunna ha roligt ute på vattnet när vinden är halvkass?
Tips?
Du menar inte att det blåser runt 6m/s??
Jag menar 8 m/s, då har man bra tryck i grejerna.
-
I 12m/s fixar man de med en 9a lätt och jag väger lika mkt som daj + att jag kör med en 128*36 bräda!
-
@Selle 401383 wrote:
Tips?
Det är inget fel på elementens hödtagning jag höll höjden i knappa 5m/s med en 142*42 element och 16bow. väger 65.
Men min 134*40,6 element så håller/tar jag höjd i runt 6m/s med en 12bow.
Men om jag vägde 85 skulle jag Inte kört 134:an, hade satsat på 142för normala dager, och kanske 134 enbart för extremt hård vind.
Det verkar fortfarande som folk heller hugger en bräda i nederkant än överkant, lite synd tycker jag, det är just då man får problem som killen berättar om.
-
@Milkman 401394 wrote:
Köp en till bräda, en snabbare. Du ska inte behöva en större kite för 8 m/s dagar.
Nobile 666 är riktigt snabb. Jag kör en sån i 129×39 som lättvindsbräda. (fast jag kör den mest hela tiden faktiskt). Den och min Edge 9:a så är jag ute när alla andra kör bow 12 och jag har bra med tryck.
Nobile Shinn är bättre som lättvindsbräda tycker jag, dock tror jag att jag skulle föredra 666:an överlag då jag mest kör plattvatten (kör själv Shinn nu).
-
@Selle 401383 wrote:
Tips?
Tag av bindningarna och kör med pads och stroppar om du orkar strandmecka. Gjorde skillnad mellan planing och inte alls planing med min element 140 och bow senast det var lättvind.
-
@psychonauten 401432 wrote:
Det är inget fel på elementens hödtagning jag höll höjden i knappa 5m/s med en 142*42 element och 16bow. väger 65.
Men min 134*40,6 element så håller/tar jag höjd i runt 6m/s med en 12bow.
Men om jag vägde 85 skulle jag Inte kört 134:an, hade satsat på 142för normala dager, och kanske 134 enbart för extremt hård vind.
Det verkar fortfarande som folk heller hugger en bräda i nederkant än överkant, lite synd tycker jag, det är just då man får problem som killen berättar om.
menade 140 innan, hade fel för mig.
-
Om du vill ha en grym lättvindsbräda testa nobile 666 EXT 143*48cm. Jag köpte den för att ha till nybörjarkurser men satan va go den är i lättvind, har riktigt kul med den från 5-6ms och min sport 13kvm… Ser sjukt stor ut när man kolla på den men den funkar riktigt bra! Kör railys, landar loopar utan problem med den… Tyckte den var så go så jag köpte en mindre 666a också 129*39cm som jag kör när det blåser mer än 7ms… Är super nöjd med båda…
-
@Gurra_g 401529 wrote:
Om du vill ha en grym lättvindsbräda testa nobile 666 EXT 143*48cm. Jag köpte den för att ha till nybörjarkurser men satan va go den är i lättvind, har riktigt kul med den från 5-6ms och min sport 13kvm… Ser sjukt stor ut när man kolla på den men den funkar riktigt bra! Kör railys, landar loopar utan problem med den… Tyckte den var så go så jag köpte en mindre 666a också 129*39cm som jag kör när det blåser mer än 7ms… Är super nöjd med båda…
Har inte kört EXT’n själv men har bara hört riktigt nice om den. Riktigt sugen på att skaffa en.
-
@Selle 401383 wrote:
Tips?
Tjenare
Körde med exakt den setupen du har nu förra året (fast en assault 1:a). Du bör utan problem klara 8 m/s med element 134:an. Har för mig att jag körde från 6,5 m/s (väger ca 78).
I år kör jag dock en ”plattare” bräda – North Converter 136 x 40 – och det märks stor skilnad i hur bra/fort den planar. Trots att måtten är ganska snarlika planar Northen mycket tidigare och det är betydligt lättare att ta höjd i lättvind.
Element 134:an är en riktigt go bräda men inte den bästa i lättvind./ Tompa
-
En liten reminder… när folk på steffo pratar vindstyrkor är exaktheten sinsemellan ungefär lika med noll. För den ena är 6 m/s detsamma som 8 för den andra… Så det känns rätt meningslöst att veta om någon annan kan ta höjd vid 5, 6 eller 7 m/s, eftersom man har olika ”referensskalor”. Bättre att jämföra om man kan köra i samma vindar som resten av sina polare, eller om man alltid är den som går upp först p.g.a. att man inte kan hålla höjd. Fråga nån på stranden om du får testa hans bräda och se om det hjälper. Annars kan det vara ett användarfel.
-
@gh0st 401570 wrote:
Har inte kört EXT’n själv men har bara hört riktigt nice om den. Riktigt sugen på att skaffa en.
Snubben till vänster körde på en EXT och höjdade bra när folk som vägde runt 80 körde fint på 126 och liknande (samma storlek på kites). Det säger en del om skillnaden i bärkraft =)
-
bohm;401596 wrote:En liten reminder… när folk på steffo pratar vindstyrkor är exaktheten sinsemellan ungefär lika med noll. För den ena är 6 m/s detsamma som 8 för den andra… Så det känns rätt meningslöst att veta om någon annan kan ta höjd vid 5, 6 eller 7 m/s, eftersom man har olika ”referensskalor”. Bättre att jämföra om man kan köra i samma vindar som resten av sina polare, eller om man alltid är den som går upp först p.g.a. att man inte kan hålla höjd. Fråga nån på stranden om du får testa hans bräda och se om det hjälper. Annars kan det vara ett användarfel.
ORD!….
-
Elementen har mycket rocker samt kanaler vilket gör att den är generellt sett långsam och planar sent, detta gör också att man måste vara enormt känslig i höjdtagningen när det blåser lite, jag menar, man kan inte kanta som vanligt utan man får ta det sakta men säkert och vara jäkligt följsam. Jag skulle tippa att du utan problem klarar köra i höga 6m/s med den brädan och den draken, vill du köra i lättare vind är Recoil 136 ett grymt vapen! Men å andra sidan, från 6-7m/s och neråt händer ju inte mycket i vilket fall..
Logga in för att svara.