Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Lite bilder från Fårö 2008-08-14
-
Fårö is da place. I vart fall om man har med sig lite alla möjliga vettenleksaker. Bilderna nedan tagna av Alex. /JB
-
Fårö is da place. I vart fall om man har med sig lite alla möjliga vettenleksaker. Bilderna nedan tagna av Alex. /JB
-
Grymt fin bild på dig Jeppe med supen! Det måsta vart på kvällen efter surf på sudersand när vinden sedan vred mot nordväst? Jag fick några fina vågor på skala då, jag har aldrig sett så cleana vågor i Sverige förut, min bror Micke lyckades föreviga kvällen, här är en bild.
-
Ja den kvällen var vacker!! så stort & glassigt ser man inte ofta i svedala. Jeppe & Co var vid fyren och vi var vid Skala och grillade och bara möös och hade de gött.. (eller så var jag bara förbannad att jag inte hade någon surfbräda att surfa på). Kommer inte hända igen..
Hörs & ses Peter!
NLC det verkar som sidan är nere?
/Conny
-
Fårö, och hela Gotland föresten är så otroligt fint på många olika sätt. Vill man maximera antal dagar med fullpung vindsurfing är det absolut INTE dit man ska bege sig på sommaren.
För Kite är det ett paradis även i antal dagar då det otroligt ofta blåser just lite för lite för guppavågsegling, dvs perfekt för stora kiten.
För surf är det otroligt fint, har man en long board eller SUP kan man surfa otroligt ofta för att vara i Sverige och på sommaren. Faktiskt garanterat vågor varje dag om man räknar med vågorna som blir vid kallis 13.45 och strax efter 21 då snabbfärgan från Stockholm anländer – en riktigt fin midjehög våg som är glasig och fin allt som oftast, och kan surfas med allt från små chips till feta longboards (sist jag var där var en 5’1 på plats och fick en fin våg). På Gotland finns oändligt många surfspots och till och med på lilla Fårö är det ibland flera spots som funkar fint – ALDRIG crowded med andra ord.
Glömmer aldrig för ett par tre år sedan då Skala visade sin mest magiska sida. Trots knappt någon vind runt ön rullade det in huvudhöga set. Alex från Maui (Hi-tech rentals), som hängde med oss där ett par veckor, var ute i fyra timmar utan gummi. Frös rejält i slutet men tyckte det var episkt med alla mått mätt. Den där dagen i somras då fyren funkade bättre än någonsin var minst lika fin. När Kricke ringde (jag hade just kommit in från ett par timmar urfin vindsurfing vid Stig Alyrändan på Sudersand och efter ett par rätt jobbiga timmar SUP) och skrek att vi skulle strunta i Skala och ta oss upp till fyren omgående var jag rätt skeptisk. SÅÅÅÅ bra kan det väl inte vara. När vi körde dit förbi fyren och parkade på gräsplätten såg jag Kricke sitta på line-up mellan tallarna. Han gjorde segertecken och var maxstokad. Jag springer ner och ser perfekta glasiga huvudhöga högrar rulla runt udden. typ Kricke sitter en bit ut med viss respekt för tubandet och stenudden. Otroligt fint. Så kommer första settet. Skit pommes. Min haka hänger nere vid vristerna. “Way over head” och en bra bit utanför Kricke bryter det kanske finaste settet jag någonsin sett i Sverige. Dom ska jag plocka tänker jag instinktivt och min totala trötthet från tidigare vindsurf och sup är helt borta. Upp och på med gummit och fram med lilla ripper- SUPen.
Fick inte en enda våg ute på udden. Stora otroligt fina men jag var helt slut och hade ingen balans. Dessutom slog det ner en och annan vindby rakt mot vågorna som försvårade plockandet. Jag var flera hundra meter utanför Kricke (som satt på sin lilla fish). Jag drog in till ca 20 meter utanför honom och fick oerhört fina vågor, om än lite mindre. Utanför oss bröt de största setten även med en hålig fin vänster. Jag och Kricke snackade hela tiden om att vi skulle ut och känna på den men vi kom aldrig dit eftersom det rullade in set hela tiden som vi bara var tvugna att ta. Kricke rippade och fick till både en och annan round house och en lite cover up. Jag var som sagt löjligt sliten men med SUPen fick jag rätt många fina vågor ändå.
Samma vecka hade jag en fin cross-on dag fullpung 4.7 på Skala med riktigt fina bakåtvågor och absolut helt ok front side ridning. Veckan innan var det surf, sup vindsurf om vart annat. Åkte hem samma dag som Gnisfjärd äntligen gick av men var löjligt nöjd trots att jag missade det.
Vindsurfar man och äger en longboard eller stand-up är Gotland grymt. Kitar man och surfar ett paradis.
Nedan 3 bilder från Kallis/Visby och färgevågen: 1) Jag och Tora surfar samma våg, 2) jag på SUP, 3) Tora och jag nöjda efter kvällsfärgan.
/JB
-
Ah, slänger väl upp några bilder från Fyren/Fårö också (av mer tveksam kvalitet). Kricke på Shortboard, jag på stand-up:
-
Fint som snus!
SUP is the way to go!, i alla fall för mig som annars alltid är på fel ställe och/eller inte kommer upp på vägsurfingbrädan.
/Magnus -
Fårö är fint, men Gotlands 80 mil öppen kust ruvar på mängder av rev, stränder och breaks som ännu är helt orörda och okända. Själv har jag sakta halkat nedöver ön. Fårö blir det numera bara på nordliga lägen. Nyligen hade jag Ekeviken för mig själv en nordost morgon med bra no fem noll, gled och filosoferade för mycket, åkte på en rejäl tvättmaskinstur bland folkabussarna och noterade då att ekevikarna var sällsynt behagliga jämfört med expressloken som dundrar på Saxriv på stenkusten och tuggar kartongnya np combat till flis på ett ögonblick, eller hur Jocke ? Att solosegla grymma vågspots med ett par 400 kg gråsälar som enda sällskap är för övrigt default läget på övriga Gotland. Joel och jag var ensam på sydspetsen (Storsudret) de första två åren vi seglade där. Vilken skillnad mot vissa ställen utomlands där man varit !
Nu väljer jag regelmässigt sudrets många stenrev för syd – väst, östergarn för syd – ost och Fårö för nordligt. Sudret är fantastiskt vindsäkert för syd – väst. Det skulle förvåna mig om det inte är ett av landets blåsigaste kustpartier. Sommardagar med bleke i visby, kan det vara femnoll, femfem när kommer till sudret och hyggliga vågor !
Vildcampen på Fårö är guld, men på Sudret är gräset inte ens böjt när man surfstel ramlar ur bussen på kvällen …….
Ingen har ännu hört talas om strandgårdsriv, klehammar, snäckhus, harudden, bjärges eller lasses och kanske kommer ingen heller någonsin ha tid att kliva i för att testa. Överflödet är totalt och underbart …..
Uffe
Ps Jespers tankar om ett vindsvagare Gotland än västkusten är jag tveksam till. Är inne på mitt tredje år på Bjärehalvön och jämför vid varje surftillfälle prognoserna för Gotland, Halmstad och Varberg. Särskilt om man adderar att alla vindriktningar är lika med vågor och segling på ön ….
-
Uffe, du har grymrätt i det mesta du skriver. Upptäckte själv på allvar östergarn, sudret mm bara för några år sedan. Finns fortfarande mycket kvar att upptäcka, i fvart fall för mig. Tycker dock inte att Fårö är det självklara valet på nord. Nordost är Skalas surf grym, men det som förvånat mig mest denna sommar är hur fint Sudersand kan vara på sydväst. För att inte tala om hur det kan rulla in glasiga vågor på skala på väst. Det trodde jag var omöjligt men har skett flera gånger denna sommar??
Jag trodde mina minnen av Sudersand från 80-talet var kraftigt idealiserade, men om jag jämför min upplevelser på Sudersand i år med t ex Sandviken så vinner Sudersand stort. Fyren fyrade dessutom av löjligt fina surf på gammalt sydsvall… I år har jag inte åkt över hela ön på samma sätt som förra och förförra somran utan fallit tillbaka rätt mycket i mitt Fåröhäng. Det har både sina för och nackdelar.
Charmen med Gotland är precis som Uffe skriver att det finns flera olika områden, alla med sina fantastiska spots. Vill man, kan man åka som en skottspoling mellan alla dessa, aldrig mer än 2 timmars bilresa, oftast hälften så långt. Vill man inte kan man sunka ner sig på ett områdes lokala tokfina spot, om det sedan är sudret, östergarn, fårö eller något annat område kanske inte är helt avgörande!
Men visst nya punschiga saxriv, Gnisfjärd och kanske ännu hellre en bra surfsession på Fridhem bara måste jag pricka in omedelbart omgående.
Denna sommar, i vart fall andra halvan, tror jag definitivt det varit mer vind och vågor på Gotland än bästkusten, men det tror jag är rätt ovanligt om man tittar på fler år. De mest förekommande lågtrycken kommer in från nordsjön och slår till mest på Danmark och Norge, sedan lätt försvagade på västkusten och sedan betydligt försvagade på östersjön. När denna lågtrycksbana inte blir av utan det istället är som ettriga lågtryck från polen som börjar röja på östersjän, då blåser det mer på östersjön och gotland än på västkusten, såsom andra halvan av denna sommar. Dessutom blåser det lite mindre ju längre söderut på västkusten man kommer – sett till vindstatistiken.
/JB
-
Ja, jag tillbringade tre veckor på Gotland i sommar, Östergarn. J-ar vad bra det kan vara där. Nu hade jag flax sista veckan, men i gengäld var de två första veckorna dominerade av det där enorma högtrycket. Men till och med då tryckte sydvinden igenom ett par gånger för skön sexnoll-segling i shorts och rashguard, mmmm…
Jag håller med Uffe helt i hans spaning, även om jag bara varit två turer till Fårö hittills. Men det mesta på Gotland är inte upptäckt, vilket är en fascinerande tanke med tanke på den kvalitet som jag redan upplevt.
Jag ser egentligen bara två problem med Gotland. 1. Det är lätt hänt att man åker för mycket bil i jakt på “bästa stället för dagen” i stället för att nöja sig med där man är som ändå slår det mesta i Sverige den dagen. 2. Jag vill egentligen åka mer till västkusten, men, men…
Logga in för att svara.