Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Lite bilder från nyårsresan till Cap Verde, Ponta Preta
Taggad: cap verde, kitesurfing, ponta preta, surfing
-
Lite bilder från nyårsresan till Cap Verde, Ponta Preta
Publicerad av above_the_law på 12 januari, 2010 vid 10:00Fick några riktigt fina vågdagar! Började oftast med morgonsurf vid Ponta do Sino (närmre hotellet) och körde för-/em vid Ponta Preta:-)!
Tappade tyvärr min kamera i vattenhuset sista dagen:-(, så de flesta bilderna är lågupplösta “snap-shots” från videokameran. Några få foton tagna med Carolines kamera… Sorry!
Lite redigerad film kommer (ev först till On Shore Festivalen)…
Foton och bildserier på:
http://www.kiteclub.se/2010/01/default.aspxabove_the_law svarade 14 år, 9 månader sedan 9 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Fan vad nice det ser ut! Hur var vågen var det lättare eller svårare med offshore?
-
above_the_law;594766 wrote:Fick några riktigt fina vågdagar! Började oftast med morgonsurf vid Ponta do Sino (närmre hotellet) och körde för-/em vid Ponta Preta:-)!
Tappade tyvärr min kamera i vattenhuset sista dagen:-(, så de flesta bilderna är lågupplösta “snap-shots” från videokameran. Några få foton tagna med Carolines kamera… Sorry!
Lite redigerad film kommer (ev först till On Shore Festivalen)…
Foton och bildserier på:
http://www.kiteclub.se/2010/01/default.aspxSynd för bildkvalitet men riktigt fett annars!!!
-
MårtenT;594773 wrote:Fan vad nice det ser ut! Hur var vågen var det lättare eller svårare med offshore?
Ja, efter att ha kört den är jag inte längre så förvånad över att J. Angulo flyttade dit från Hawaii!
Tar dock ett tag att komma på hur man ska ta den, men när man kom rätt så sprutade det adrenalin ur öronen:-). Jag tycker det var svårare med offshore, men kan ju bero på att vi aldrig har det här hemma…Viktigt att tänka på är;
att ha riktigt bra med tryck i kiten, för att kunna hålla tillräcklig höjd både på väg ut och in. Dessutom krävs det att man törs “droppa in” så nära brytet som möjligt redan från början. Gör man inte det så hamnar man fel genom hela vågen och det är då lätt att man bara kör ifrån eller dras över vågkammen av kiten (alt att någon annan tar den). Samtidig vill man ju absolut inte bli fast på insidan, ffa inte med för lite tryck i kiten, för då är man rökt när de stora setten kommer in!
Största problemet var väl att det vara ganska byigt med offshore också. C-kite är alltså INTE något bra alternativ;-).
Att ta sig ut i det kraftiga shorebraket kan också vara lite lurig men gick bättre än jag vågat hoppas. Enklast att ligga i vattnet/på brädan och låta kiten dra sig ut en bit först.Kan varmt rekomendera Ponta Preta, men det gäller ju att kontrollera utrustningen ordentligt innan. Tyckte det var bra stämning på vattnet också även fast vi var både vind-, kite- och vågsurfare.
När vi var där hade den lilla lagunen intill sanddynen fyllts på med saltvatten från ett sväll som måste ha varit enormt, så där kunde man köra freestyle (om man nu ville) och låta lilleman bada också:-).Förutom just Punta Preta tycker jag inte att Cap Verde var så där super. Mest byigt och choppigt på sydsidan där de flesta hotellen ligger, så där körde jag bara en dag även fast det var vind hela veckan. Hörde att Kite Beach på östkusten var mindre byigt (så klart), men mest småvågor och chopp så jag drog inte ens dit. Fick ett par magiska vågsurfmornar ute på Ponta do Sino (sydvästra udden, närmre hotellet) i soluppgången också.
Cheers!
-
Mat;594776 wrote:Synd för bildkvalitet men riktigt fett annars!!!
Ja, du skulle garanterat ha fått några riktigt maffiga bilder där Mat!
Kanske läge att dra dit INNAN dom får upp alltför mycket hotell och lägenheter NO om Ponta Preta? Dom bygger väldigt mycket på ön, så om några år är jag faktiskt tveksam till om man kommer att kunna kitesurfa Ponta Preta. Lär hur som helst inte bli lika bra p g a byigare vind.
Däremot blir nog vågsurfingen ännu bättre:-)… -
Imponerande! Du är duktig! Ser lite läbbigt ut med stenstranden så nära!
-
Fy fasen vilka cleana vagor, ser ju superschysst ut. Gillar bilden med lilleman surfanda:)
Du, hinner du fixa bradan till slutet av februari. Jag kommer alldeles formodligen att dra till peru for surf under hela mars manad. Bara om du hinner. Fasen jag var sugen pa cabo verde, verkar schysst dar.
Ha det toppen sa lange:)
-
Så läckert! Precis vad man drömt om men ännu inte fått uppleva efter 3 försök. Men jag är inte bitter 😉
-
SkånePaul;594904 wrote:Fint!!!
Var bodde ni?
Fritidsresors Bel Orizonte, men Rui Fiuna ligger ju närmre Ponta Preta…
INGEN våtdräkt utom vid morgon vågsurf i soluppgången (shorty):-)
Logga in för att svara.