Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Lite bilder och annat från Fiskebäck, 3/6

  • joth

    Medlem
    19 juni, 2006 vid 07:55

    Har också frågor ang speeda…

    Är det många som lutar sig mer bakåt och på så vis kan lyfta framfoten och få upp brädan ur vattnet samt då även closar seglet mer? Ger det bättre fart?

    Eller skall man bara luta sig utåt och få mer jämt tryck på båda fötterna?

    Jag har provat båda och kan inte säga vad som är bäst. Klart är att luta sig bakåt osv… är mycket jobbigare. Jag är lättviktare och har problem med trycket på fenan. Luta mig bakåt ökar trycket men jag vet inte om farten blir bättre. Luta utåt ger en del spinouts och ojämt tryck.

    Tycker att det inte är helt enkelt att få till bra repor. När man seglar uppvind och halvvind med bra drag i seglet och sedan skall falla av så räcker inte vinden till att trycka upp farten. Det känns som att man står utan vind på något sätt. Alltså tokigt överriggad på halvvind/kryss för att sedan få lagom på slören. Man kan inte allroundsegla och speeda samtidigt har jag märkt.

    //Jonas

  • jester

    Medlem
    19 juni, 2006 vid 11:22

    Jonas: På din avatar ser det ut som om du har en lite äldre bräda, stämmer det? För saken är den att dom nya moderna brädorna är så grymt lättseglade. Grejerna trimmar sig liksom själv nästan….

    Men grundregeln är att försöka hålla brädan platt i alla ledder, så att säga. Seglet skall stänga till mot brädan, och om någon tittar på dig rakt framifrån skall masten stå rakt upp, mao inte lutat vare sig mot eller från vinden. Detta är det ideala, och naturligtvis är det omöjligt att segla så, pga vågor, vindbyar mm. Men det är det man eftersträvar. Kolla på Björn Dunkerbeck när han speedar. Där har du facit (enligt mig iaf)

    Japp. Det är svårt att få till bra repor. Är ju så många fkatorer som spelar in. Men som du redan har upptäckt så för att åka riktigt fort blir man toköverriggad när man skall höjda tillbaka efter en fin slör. Därför kan det faktiskt ibland vara enklare att traska upp förlorad höjd (om man kör på grunt vatten).

  • joth

    Medlem
    19 juni, 2006 vid 11:45

    Jo, jag har en bräda från 2001 samt så är det inte en speedbräda samt stor för de riktigt hårda vindarna. Har inga speedsegel heller utan är en glad nybörjare på speedfronten. Försöker mest lära mig och har denna sesongen som test och så. Det är en hyffsat snabb bräda ändå men ingen 35 knopare (28,7 knop hittils). Så jag får jobba med den en aning för att det skall fungera bra så däför vill man ju ha mer info. Har läst Dunkans lilla guide på nätet om att åka fort men den säger inte allt.

    Fusk ju med självinställande prylar ju 😉

    /Jonas

  • imported_macts

    Medlem
    19 juni, 2006 vid 12:00

    Var finns Dunkens åka fort-beskrivning?

  • jester

    Medlem
    19 juni, 2006 vid 12:13

    Vad kör du med för fenor? Rätt fena är extremt viktigt för att åka fort. På min gamla JP SuperX kändes det som om jag kunde belasta en Curtis Sr6b på 28 cm bra mycket hårdare än orginalfenan på 33 cm. Detta berodde i detta fallet på att orginalfenan knappt duger som brevpress i speed-sammanhang.

  • joth

    Medlem
    19 juni, 2006 vid 12:46

    http://www.boardseekermag.com/special_features/speed/speed_015.htm

    Detta har ni speedfreaks redan läst antar jag. Det är med Dave White och Björn D.

    //Jonas

  • joth

    Medlem
    19 juni, 2006 vid 12:56

    Hehe, Jester … brevpress. Nä, jag har tyvärr pga all tång i Skåneland fått nöja mig med bakåtsvepta fenor. G10 material men knappast något att speeda med i alla fall. Jag har seglat raka fenor och det är ju skillnad i känslan och hur brädan fungerar. Men vad gör man när det ser ut som bandspagetti invaderat hela Habo Ljung. Så är det rätt ofta nu på sommaren.

    Men jag har 25 och 28 fenor i bakåtsvept utförande. Blir grundare än vanliga fenor. Dessa kör jag 6.3 och 7.5 med. Så jag inser nog ändå att begränsningarna sitter i prylarna men samtidigt så vill jag ändå ha rätt teknik från början och det är det jag har fiskat efter mest.

    /Jonas

  • rasmus_w

    Medlem
    28 juni, 2006 vid 15:31

    Jag håller med om att det där med att hålla brädan platt verkar kännas bra när man speedar. Försöker jag lyfta nosen känns det gärna som att tailen trycks ner lite i vattnet och det kan jag inte få till nåt annat än en broms. Dessutom brukar liten våt yta vara mindre viktigt än att den våta ytan är relativt konstant.

    En annan sak jag inbillar mig är att en grov mätare på hur fort det går är hur bekvämt det känns. Om seglingen känns studsig och stötig brukar jag ta det som ett tecken på att jag seglar sakta, känns det som att sväva på moln och att choppen knappt märks så tolkar jag det som att det går undan och oftast brukar det vara då jag seglar ifrån folk.

    Eller som Dave White sa nånstans: The fastest runs will feel slow, the slowest ones will fell awesome.

    Dessutom har jag inbillat mig att det går fortare ju tätare ihop jag har händerna på bommen men det beror nog på att en tät handposition bara är möjlig om brädan glider fram på det där speed-behagliga viset.

    Tilläggas bör att jag seglar på rätt gamla prylar, min snabbaste bräda är en gammal RRD-proto från -95.

  • the_novice

    Medlem
    29 juni, 2006 vid 14:02
    fredrik.ygge wrote:
    Tror det är samma bräda Manta 68. Rätta mig om jag har fel. Om jag spekulerar vilt vidare så har de ungefär samma drag. Tror Janne har en 7.8 och Sven en 6.3:a. Borde vara ungefär samma “drag per kg”. Tror också att det verkligen är en generell stilskillnad och ingen tillfällighet. Vore kul att höra åkarnas egna kommentarer och andra experters. Känner mig 10 resor för grön för att bemöta argumentet.

    Kör inte Sven sin Sonic 85 där?
    Då tror jag att den olika stilen har väldigt mycket att göra med brädan och brädmodellen. Jag har själv en sonic 85 och tycker den är lite “gammaldags” i modellen, dvs relativ smal och lång med en lång rocker-flat. Den seglas bäst med lite “oldschool stil” som jag upplever det.
    Mantan däremot (provade jannes kit senast) är ju den nya skolan, kort och bred lite som hypern fast med bara konkaver längst fram, och där funkar det bättre att stå ganska upprätt.
    Möjligen är det en trim/inställnings fråga också, men generellt så seglas ju stubbies mer upprätt, gäller även vågbrädor typ EVO vs traditionella.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    30 juni, 2006 vid 06:09
    The_Novice wrote:
    Kör inte Sven sin Sonic 85 där?.

    Nej, det är Manta. Bildbevis bifogas. 😉

    The_Novice wrote:
    Då tror jag att den olika stilen har väldigt mycket att göra med brädan och brädmodellen. Jag har själv en sonic 85 och tycker den är lite “gammaldags” i modellen, dvs relativ smal och lång med en lång rocker-flat. Den seglas bäst med lite “oldschool stil” som jag upplever det.
    Mantan däremot (provade jannes kit senast) är ju den nya skolan, kort och bred lite som hypern fast med bara konkaver längst fram, och där funkar det bättre att stå ganska upprätt.
    Möjligen är det en trim/inställnings fråga också, men generellt så seglas ju stubbies mer upprätt, gäller även vågbrädor typ EVO vs traditionella.

    Så kan det säkert vara.

    Har funderat mer på bilden. Eftersom så få lägger sig i stance-diskussionen gissar jag vilt vidare tills experter kommer in och rättar (vilket vore välkommet). Har ritat in kraftpilar på bilderna och här kommer mina gissningar: Det måste till en lyftkraft för att få brädan ur vattnet. Till vänster i bild sker det i huvudsak med seglets vinkel. Till höger sker det mer med brädan. Inte uppenbart att det ena skulle vara bättre än det andra.

    Jag är så himla sugen på att komma ut och experimentera lite med stancen enligt dessa två alternativ och klocka med GPS. Ryggen dock helt kass sedan dagen då bilderna togs. Abnormt frustrerande. Skall inhandla midjesele till helgen och hoppas att denna korsett skall hjälpa mig. Om den är bra får jag väl ha på den till jobbet också…

  • oscar

    Medlem
    30 juni, 2006 vid 06:18

    Midjesele är nog inte bättre för ryggen. Ryggen böjs åt fel håll och kotorna komprimeras. Stretching och styrketräning är bättre. Prata med en ortoped eller Naprapat om övningar.

  • speedjanne

    Medlem
    30 juni, 2006 vid 06:41

    Bilderna på min stance är inte särskilt vackra,men det beror på att jag var duktigt överriggad när du tog dom bilderna.Bytte segel 30min senare och hade fullt pulver i mitt 6.3 Warp. Dessutom är 7.8 liiite stort på Manta 68 (95 liter) att segla vackert med.

    Ygge fundera inte så mycket över stancen utan köp ett fullblods kit så kommer GPS:en att stiga.
    Du SKALL ha Manta 68 en 7.3 och 6.3 som Hovde

  • fredrik-ygge

    Medlem
    30 juni, 2006 vid 06:55
    Speedjanne wrote:
    Ygge fundera inte så mycket över stancen utan köp ett fullblods kit så kommer GPS:en att stiga.
    Du SKALL ha Manta 68 en 7.3 och 6.3 som Hovde

    Ha, ha, ha! Jag skulle hellre ha fullblods-kitet, men det finns många som kör så grymt mycket fortare än jag på liknande grejer. Har mycket att lära innan det är prylarna som begränsar mig tror jag. (Det finns massor av tider från 1985 som är bättre än mina.) Det vore dock grymt kul att låna ett riktigt kit någon gång och se hur stor skillnad det gör.

  • lbj

    Medlem
    30 juni, 2006 vid 07:08

    Allt detta låter ju bra
    Men…. Vad skall jag segla på för att gå lika fort som ni andra
    Det fattas ju 2 knop på senaste GWC speed
    Beror det bara utrustningen eller??

  • jester

    Medlem
    30 juni, 2006 vid 07:38

    Ett enkelt svar för att åka fortare: Fall av! Alltså inte trilla av brädan, utan öka vinkeln du seglar från vinden. Man skall falla av så mycket som man tror är perfekt, och sedan 5-10 grader mer. Problemet är då att sjön kommer i en ganska otäck riktning och man är rädd att grejorna skall näbba. Det är här fördelen med moderna grejer kommer in. Tendenserna till näbbning är klart mindre! Mao lättare att åka riktigt fort.
    Detta förutsätter oxå att man har apdrag i seglet dessutom, och är orsaken till att speedare ofta kör med så stora segel.
    Sedan kan man ju tyvärr inte komma undan det faktum att gubben (eller gumman) som står på brädan spelar viss roll oxå… Men det gäller att eliminera alla andra faktorer så mycket som möjligt och sedan använda GPSen som ett verktyg för att se vad som gör att man kör snabbare, och det är just denna biten som gör att jag tycker det är så fantastiskt kul med GPS!

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Lite bilder och annat från Fiskebäck, 3/6

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.