Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Lite bilder och annat från Fiskebäck, 3/6

  • oscar

    Medlem
    30 juni, 2006 vid 07:54

    Falla av är väl ett skitbra tips, jag har aldrig rört mig så fort som i ett kastfall…

  • Knatte

    Gäst
    30 juni, 2006 vid 10:34
    lbj wrote:
    Allt detta låter ju bra
    Men…. Vad skall jag segla på för att gå lika fort som ni andra
    Det fattas ju 2 knop på senaste GWC speed
    Beror det bara utrustningen eller??

    Lars, det är alltid fel på utrustningen, om någon annan är snabbare 🙂 🙂 Det är grundregel nummer 1 om man inte är snabbast:grin:

    Sedan måste man köra så fort man kan /vågar på slören. har du inte bromsspår i kalsongerna när du är klar med ditt race, så har du inte satsat tillräckligt!
    Har du bestämt vilken bräda du skall köpa än ?? Vill du ha fler tips ?

    Exocet Turbo boost 67 kanske kan vara intressant. Den största modellen där..

    En slalombräda med den ultimata kombinationen av mycket fart och kontroll.
    Turbo Boost brädorna är gjorda för maximal fart, samtidigt som de är lättgippade och med shock absorbers i fotpadsen blir det riktigt behagligt i höga hastigheter på choppigt vatten. Många toppnoteringar i speed har gjorts på dessa brädor, och många fler kommer att göras under året.
    Ben van der Steen har toppat 42 knop med Turbo Boost 58 vid ett flertal tillfällen. Bredd 67 cm och längd 240 cm volym 100 liter..

    http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=8

  • the_novice

    Medlem
    30 juni, 2006 vid 11:01
    Oscar wrote:
    Midjesele är nog inte bättre för ryggen. Ryggen böjs åt fel håll och kotorna komprimeras.

    Där håller jag inte alls med!
    Att böja ryggen framåt och samtidigt dra med armarna som det lätt blir med sittsele, det påminner ju rätt mycket om felaktiga lyft som är förödande för just korsryggen. En stor fördel som jag ser det med midjesele är att man behåller ryggen rak när man seglar. Givetvis är annan träning viktigt för att stärka ryggen, men det gäller ju också att inte överanstränga ryggen vid segling och inte minst på stranden. En viktig grej är ju hur man drar nedhalet, använder man polstek och hängselekroken så spar man ryggen mycket. Finns folk som blivit hämtade med ambulans efter uppriggning…

    Det är också viktigt hur man bär grejorna, att bära en stor rigg och bräda som ett paket och halka omkring bland hala stenar är mer farligt för ryggen än själva seglingen. Har själv haft just det problemet i fiskebäck där även själva rampen nu mera är rätt hal jmf med när den var nybyggd.
    Det är mycket bättre att bära grejorna separat, seglet först i och sist ur vattnet eftersom det inte driver iväg lika lätt med vinden som en bräda gör.

    Edit: tack Masse, ändrat nu…

  • dr-masse

    Medlem
    30 juni, 2006 vid 11:07

    I din första mening, du menar sittsele, eller hur?

  • the_novice

    Medlem
    30 juni, 2006 vid 11:14
    lbj wrote:
    Allt detta låter ju bra
    Men…. Vad skall jag segla på för att gå lika fort som ni andra
    Det fattas ju 2 knop på senaste GWC speed
    Beror det bara utrustningen eller??

    Vad körde du för segel senast, V8 7.5 ?
    Jag tycker freeride/freerace segel har en tendens att toppa rätt tidigt i fart. Dem har bra bottendrag men har för mycket buk för att gå fort, delvis en trim fråga kanske men ett race-segel fortsätter att dra framåt när ett freerace segel tappar formen i byarna. Men en lite modernare bräda skulle nog göra störst skillnad…

  • sandersson

    Medlem
    30 juni, 2006 vid 12:52
    fredrik.ygge wrote:
    The_Novice wrote:
    Kör inte Sven sin Sonic 85 där?.

    Nej, det är Manta. Bildbevis bifogas. 😉

    The_Novice wrote:
    Då tror jag att den olika stilen har väldigt mycket att göra med brädan och brädmodellen. Jag har själv en sonic 85 och tycker den är lite “gammaldags” i modellen, dvs relativ smal och lång med en lång rocker-flat. Den seglas bäst med lite “oldschool stil” som jag upplever det.
    Mantan däremot (provade jannes kit senast) är ju den nya skolan, kort och bred lite som hypern fast med bara konkaver längst fram, och där funkar det bättre att stå ganska upprätt.
    Möjligen är det en trim/inställnings fråga också, men generellt så seglas ju stubbies mer upprätt, gäller även vågbrädor typ EVO vs traditionella.

    Så kan det säkert vara.

    Har funderat mer på bilden. Eftersom så få lägger sig i stance-diskussionen gissar jag vilt vidare tills experter kommer in och rättar (vilket vore välkommet). Har ritat in kraftpilar på bilderna och här kommer mina gissningar: Det måste till en lyftkraft för att få brädan ur vattnet. Till vänster i bild sker det i huvudsak med seglets vinkel. Till höger sker det mer med brädan. Inte uppenbart att det ena skulle vara bättre än det andra.

    Jag är så himla sugen på att komma ut och experimentera lite med stancen enligt dessa två alternativ och klocka med GPS. Ryggen dock helt kass sedan dagen då bilderna togs. Abnormt frustrerande. Skall inhandla midjesele till helgen och hoppas att denna korsett skall hjälpa mig. Om den är bra får jag väl ha på den till jobbet också…

    Det är riktigt att Janne och jag körde likadana brädor, manta68. Jag körde 6.3 hela dagen och som Janne skrev körde han 7.8 på bilderna men gick ner till 6.3 i slutet av dagen. Och just 6.3 är en mycket trevlig storlek.

    Vad gäller stancen så är skillnaden mellan mig och Janne nog främst fysiken. Jag är en lättviktsräka på ca. 71 kg. Janne lite mer. Tillräckligt mycket mer för att ofta köra 1 m2 mer segel än mig. Och som Janne skrev hade han betydligt mer tryck i trasan än vad jag har på bilderna.
    Det kanske också är skillnad på vinkel mot vinden. Jag får nog också en mer upprät ställning med mycket tryck och en djup slör. Men det är nog så ändå att Janne ofta har en mer upprät ställning än mig och kanske är det så att det är vikten som är huvudorsaken till det.

    Själv försöker jag verkligen att vara så upprät som möjligt, ha bommen så högt som möjligt, och att ha seglet lutat bakåt mot brädan, men med den låga vikten som sagt så känns det som jag måste häva mig ut lite mer för
    att hålla in och nere riggen. Det kanske blir en kompromiss då Manta 68:an inte är den bästa för lättviktare då den, om man inte håller nere den ordentligt, gärna vill upp och “dansa” på kanterna.
    Jag har ändrat riggningen,vad gäller bomhöjden, sedan bilderna togs och sista gångerna jag varit ute med mantan och 7.0 så har jag haft bommen högst upp och får då en lite mer upprät stance. Får väl börja använda blybältet lite oftare så jag kan hålla brädan på plats.

    /Sven

  • jester

    Medlem
    30 juni, 2006 vid 14:44
    The_Novice wrote:
    lbj wrote:
    Allt detta låter ju bra
    Men…. Vad skall jag segla på för att gå lika fort som ni andra
    Det fattas ju 2 knop på senaste GWC speed
    Beror det bara utrustningen eller??

    Vad körde du för segel senast, V8 7.5 ?
    Jag tycker freeride/freerace segel har en tendens att toppa rätt tidigt i fart. Dem har bra bottendrag men har för mycket buk för att gå fort, delvis en trim fråga kanske men ett race-segel fortsätter att dra framåt när ett freerace segel tappar formen i byarna. Men en lite modernare bräda skulle nog göra störst skillnad…

    Var det ett V8 så är det inte seglet som är problemet. Dom där seglena är farligt snabba. Faster har ju kört 36 knop med ett sådant (7.0 har jag för mig), och själv har jag kört över 32 med just den storleken. Utan problemet ligger mycket riktigt i form av brädan. Men det är ju lätt åtgärdat… 😉

  • Knatte

    Gäst
    30 juni, 2006 vid 16:52

    I förra nummret av Windsurf (juni) finns det en väldigt bra artikel, på hur man skall stå för att vara snabbast på en bräda :tongue:
    Guy Cribb och David White snackar speed och stance i en serie av speedartiklar:smile: Kanske kan vara något att kolla på Fredrik?

  • rasmus_w

    Medlem
    30 juni, 2006 vid 21:09
    The_Novice wrote:
    Där håller jag inte alls med!
    Att böja ryggen framåt och samtidigt dra med armarna som det lätt blir med sittsele, det påminner ju rätt mycket om felaktiga lyft som är förödande för just korsryggen. En stor fördel som jag ser det med midjesele är att man behåller ryggen rak när man seglar. Givetvis är annan träning viktigt för att stärka ryggen, men det gäller ju också att inte överanstränga ryggen vid segling och inte minst på stranden. En viktig grej är ju hur man drar nedhalet, använder man polstek och hängselekroken så spar man ryggen mycket. Finns folk som blivit hämtade med ambulans efter uppriggning…

    Två olika exempel på felaktig användning av prylar. Vitsen med sittsele är att man ska trycka med rumpan och benen, där är man stark och kan hantera massor av kraft. Armarna ska bara korrigera och balansera seglet.

    När man drar nedhalet så är det benen och fötterna som ska jobba, inte ryggen.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    2 juli, 2006 vid 20:53
    Rasmus_W wrote:
    …felaktig användning av prylar. Vitsen med sittsele är att man ska trycka med rumpan och benen, där är man stark och kan hantera massor av kraft. Armarna ska bara korrigera och balansera seglet.

    Visst, det kan vara så att The_Novice och jag haft felaktig stance och fått ryggproblem av det och att det skulle kunna korrigeras av annan stance snarare än annan sele. Det kan också vara så att du som inte haft problem med ryggen (som jag bara antar) inte reflekterat över hur mycket kraft du faktiskt lägger där.

    Jag känner mig övertygad om att det är stor skillnad i kraft mellan de olika selarna och att en midjesele är bättre just nu. Var inne på SP och testade idag. Jämförde då också med ny sittsele i butiken. Min är ganska gammal och stödet för ryggen har säkert blivit bättre över tiden. Kände dock redan när jag hängde i tamp i butiken att det fortfarande gjorde ont att hänga i sittsele. Det är något som gör att man (eller i alla fall jag) spänner sig i ryggslutet när man är förankrad i stussen och trycker benen framåt. Med midjeselen var känslan mycket, mycket bättre och jag köpte den som The_Novice rekommenderade.

    Dock: Har du något tips för hur man genom justering av utrustning och/eller stance belastar ryggslutet minimalt vid användning av sittsele tas det tacksamt emot. Jag kanske byter tillbaka (om jag inte får någon fason på farten i midjesele) när jag är helt besvärsfri och tränat upp ryggen till god form igen.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    2 juli, 2006 vid 21:20

    The_Novice eller annan med erfarenget av midjesele: Nu har köpt selen, vad gör jag sedan? 😉

    Alltså, hur skall jag justera utrustningen för detta? Spontant gissar jag att jag skall höja bommen ung lika mycket som kroken höjts och att jag skall flytta mastfot något framåt för att kompensera för minskad nedåtkraft på mastfot. På rätt spår?

  • rasmus_w

    Medlem
    3 juli, 2006 vid 00:40
    fredrik.ygge wrote:
    Visst, det kan vara så att The_Novice och jag haft felaktig stance och fått ryggproblem av det och att det skulle kunna korrigeras av annan stance snarare än annan sele. Det kan också vara så att du som inte haft problem med ryggen (som jag bara antar) inte reflekterat över hur mycket kraft du faktiskt lägger där.

    Jag känner mig övertygad om att det är stor skillnad i kraft mellan de olika selarna och att en midjesele är bättre just nu. Var inne på SP och testade idag. Jämförde då också med ny sittsele i butiken. Min är ganska gammal och stödet för ryggen har säkert blivit bättre över tiden. Kände dock redan när jag hängde i tamp i butiken att det fortfarande gjorde ont att hänga i sittsele. Det är något som gör att man (eller i alla fall jag) spänner sig i ryggslutet när man är förankrad i stussen och trycker benen framåt. Med midjeselen var känslan mycket, mycket bättre och jag köpte den som The_Novice rekommenderade.

    Dock: Har du något tips för hur man genom justering av utrustning och/eller stance belastar ryggslutet minimalt vid användning av sittsele tas det tacksamt emot. Jag kanske byter tillbaka (om jag inte får någon fason på farten i midjesele) när jag är helt besvärsfri och tränat upp ryggen till god form igen.
    Visst har jag haft ryggont, när jag var 16 gjorde jag mig rejält illa i ryggen när jag höll på och guppade ut underriggad, fast då var jag inte ikrokad.

    Sen har jag faktiskt haft en del problem i ländryggen i vår, och det verkar som det berodde på att sätesmusklerna var för stela och att jag hade problem med proportionerna på muskulaturen. Jag och många andra surfare har tokstarka ryggmuskler ock rätt klena magmuskler, ett problem gymtränare knappt känner till eftersom de flesta tränar mage som fan men aldrig tränar ryggmusklerna. Vad det leder till är att ryggmusklerna “vinner” och böjer hela ryggen bakåt tills det gör ont.

    Jag funderar på om du kan ha liknande problem. I så fall tror jag att en bra strategi kan vara att stretcha rumpa, höftböjare och lår ofta så de mjuknar lite och att ta det lugnt med ryggträningen och försöka jobba lite på din “sixpack”.

    Förresten, gör det ont även om du inte håller i bommen?

    Själv har jag provat midjesele nån enstaka gång för länge sen. Jag tyckte inte det var skönt, jag tyckte den klämde ihop min midja på ett skumt och obehagligt vis, från sidorna. Sen fick ju Anders Bringdal ryggproblem av att köra med midjesele så jag chansar inte. Sen varnas det för skaderisk om man får kastfall ikrokad med midjesele och i alla fall förr brydde jag mig aldrig om att kroka ur när jag fick kastfall…

  • fredrik-ygge

    Medlem
    3 juli, 2006 vid 05:07

    Tack för alla råd & synpunkter Rasmus! De om träning och stretching stämmer väl med dem jag fått från sjukgymnaster och andra lärda. Speciellt de om träning av mage och streching av sätesmuskler / ryggslut.

    Rasmus_W wrote:
    Förresten, gör det ont även om du inte håller i bommen?

    På SP hade de en tamp fastsatt i väggen i vilken de monterat vad jag tror var en kite-bom (hjälp – kan man blivit smittad av något). Jag hängde bara i denna och hade alltså ingen bom – och ja, detta gjorde ont med sittselen, men inte med midjeselen. Nu när jag funderat mer på det tror jag att det kan vara så att jag naturligt får en stark vinkel i midjan med sittselen (sitter som ett L) medan jag med midjeselen har en mer rak kroppställning. För mig är det just att skjuta ut benen med vinkel i rygg som gör så ont. Har t.o.m. haft ont när jag trampar ned pedalerna i bilen.

  • the_novice

    Medlem
    3 juli, 2006 vid 08:21
    fredrik.ygge wrote:
    The_Novice eller annan med erfarenget av midjesele: Nu har köpt selen, vad gör jag sedan? 😉

    Alltså, hur skall jag justera utrustningen för detta? Spontant gissar jag att jag skall höja bommen ung lika mycket som kroken höjts och att jag skall flytta mastfot något framåt för att kompensera för minskad nedåtkraft på mastfot. På rätt spår?

    Det enda som behöver ändras är egentligen lite kortare tampar, jag borde kanske ha rekommenderat justerbara linor ihop med midjeselen…
    Justerbara tampar har fördelen att man kan ändra längden under segling och få en bekväm stans oberoende av bomhöjden och vid olika seglingsrikningar (kortare på kryssen jmf med slör).
    Har du fasta så kan du prova att höja bommen lite men kör resten av trimmet som vanligt. Kolla annars om du har några andra fasta linor liggande, det kan skilja en hel del mellan fasta linor av olika fabrikat med samma märkning, local spirit är/har varit nästan en hel storlek mindre än vad märkningen säger.

    I princip så beror väl bomhöjd och mastfots position av varandra men jag upplever inte att förhållandet är 1:1 som en del säger och kollar på avståndet mellan bom och aktern på brädan mm. Jag tycker att en liten ändring av mastfotens postion påverkar brädans läge mer än motsvarande ändring av bomhöjden, så flytta inte mastfoten till en början åtminstånde.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    5 juli, 2006 vid 10:19

    Efter allt ryggsnack i denna tråd måste bara berätta om gårdagens besök hos naprapat. Har som jag sa haft ont i ryggen i en månad och inte kunnat surfa. På väg till behandlingen hade jag så ont att det nästan var outhärdligt bara jag trampade ner kopplingen i bilen. Efter behandling helt botad! Kunde knappt tro det och trodde att det säkert skulle komma tillbaka, men nu har det gått ett dygn och jag har nästan inte känt någonting!!! Skulle gå ut och surfa idag om det var vind.

    Om ni bor i Göteborg och har rygg och/eller nackbesvär så säger jag bara http://www.hkfriskvard.com.

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Lite bilder och annat från Fiskebäck, 3/6

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.