Senaste nytt › Forums › Övriga › Off Topic › Lite dator frågor
-
hej jag har precis köpt uppgraderings paket ! det funka bra i början men efter ett tag när man ska stänga av datan så finns bilden “windows avslutar” kvar på skärmen fast datan har stängt av sig och det smäller till i datan gämnt okså när ja stänger av den. vet någon va det e för fel ? :/ men kan det va hårddisken? för den låter som en jet motor när man stänger av den :confused2:
-
@jonaish 283150 wrote:
En fråga till JOHN_j_RAMBOO eller någon annan som vet
jag har en Comapaq (bärbar dator) det har varit windows 95 på den men nu har vi windows 98 och den är rätt så snabb på att starta upp och ner. men jag undrar om någon vet detta..
Rätt läckert att starta datorn upp o ner…:grin: Prova att vända på den:wink: Sorry, kunde inte heller låta bli…
-
Nej, men skämt å sido…
Tryck på start och sen kör…(Run…) Skriv “msconfig” då får du upp en ruta med diverse flikar, klicka på Autostart…
Där kan du testa att bocka av “Processer” som körs i uppstart och i bakgrunden. Det brukar kunna gå att stänga av/bocka ur en hel del där…
Tex QTtask: Quicktime ikon i aktivitetsfältet, behövs sällan , Quicktime funkar ändå.
Adobe reader är en vanlig process som också ligger där, stäng av.
Skickar med ett exempel från min “Autostart” iofs Vista, men det ser precis likadant ut.
Man kan ofta härleda programnamnen i listan till nåt som man känner igen och inte behöver. Skulle nåt inte funka sen är det bara att gå tillbaka till den här rutan o bocka i igen…OBS! Explorer får du INTE bocka ur, (Det är inte internet explorer och du kan få riktiga problem om du bockar ur den)
När du är klar och har startat om datorn kommer du att få ett meddelande om selektiv start mm… Klicka i rutan att inte visa detta meddelande igen, sen är det bara att “åka”..
Mvh BooMan
Logga in för att svara.