Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lite för surf teoretikerna (eller praktikerna)

• Lite för surf teoretikerna (eller praktikerna)

Publicerad av Knatte på 1 februari, 2004 vid 18:22

Inför säsongen, så funderar man ju alltid på vilka prylar man skall köpa inför våren/sommaren.

Tänkte att jag skulle städa upp lite i segel och brädfloran. Tänkte sälja av en speedraket och en freeride bräda.

Tänker nog behålla Tiga X-271 (Bic tecno 273) och RRD racing 271.
    Till Tiga 271:an seglar jag 7.8 Kvm och 6.0 Kvm. RRD:en seglas med 6.0 kvm och 4.8 kvm

Sedan har jag två möjligheter:
    1. Köpa ett komplett formula paket, för att få mängder med seglingsdagar på vattnet.
    2. Köpa en renoldlad våg ev. wave/freestylebräda och börja segla lite smått i vågorna efter många års frånvaro. Antagligen inte så mycket seglat då, men mycket roligare..

Till min fråga, vad borde jag satsa på?? Förslag och ideer tas imot tacksamt.

När det gäller vågsegling, så funderar jag på följande eller likvärdiga brädor:
    Årtal för dessa är 2001 eller 2002.
    Mistral Naish wave 8.5″, JP wave 255 alt 258, Fanatic RIP 58.
    Dvs, ifall jag har fattat testerna rätt. Snabba vågbrädor för onshore förhållanden, som hoppar bra och inte gör bort sig helt i vågorna heller. Men jag vill hellre ha en snabb och hoppvänlig bräda än en slö, men väldigt vågorienterad sak.
    Vågbrädan kommer att seglas med 5.2 Kvm som största segel. Sedan funderar jag på köpa ett nyare 4.2-4.5 kvm segel oxå’.
    Jag väger omkring 77-78 kg, men hoppas kapa några kilo innan premiären.
    Kom gärna med synpunkter mm. eller ifall någon känner att de har rätt prylar att sälja, så får ni gärna höra av er. smirk.gif

Knatte svarade 20 år, 11 månader sedan 1 Medlem · 2 Svar
  • 2 Svar
  • canoya

Medlem
    2 februari, 2004 vid 10:35

Med risk att sabba din planering lite skulle jag nog vilja påstå att din Tiga271 och en formula överlappar rätt mycket. Skaffar du en formula skulle du kunna byta ut Tigan mot en Freestyle/freeride på ca 110 liter/60-65 cm bredd som klarar ca 7,0 segel som största för lite mer hopp och skuttsegling eller för lättare vindar när det fortfarande ligger kvar lite vågor som gör det besvärligt att ta sig i och ur vattnet med formulan.

Ett annat alternativ är att byta Tigan mot en lite smalare formula/freerace (ca 80-85 cm). Planar nog inte upp mycket senare än en 100 cm men funkar i lite hårdare vind med segel ner mot 7,5. Då kan du nog hopp direkt på en Wave/freestyle på ca 90 liter och ha sparat in en bräda.

Ännu billigare kommer du undan om du skaffar ett större största segel och behåller Tigan som största bräda. Den borde väl bära ett 9,0 åtminstone och med en fena på upp mot 50 cm kommer du nog igång rätt tidigt.

• Knatte

Gäst
    2 februari, 2004 vid 11:29

Hej!
    Kul att få lite bränsle i debatten.. wink.gif
    Tigan skall ta max 8 kvm enligt tabellerna, så ett hopp upp till 9 kvm, blir kanske ett för stort hopp.
    Men visst har jag tänkt tanken att byta ut även Tigan och satsa på en formula eller freerace bräda.
    Men själv är jag nog mest sugen på vågseglings alternativet och ha kul de dagar då det blåser och leka lite i vågorna då. grin.gif
    (känner det är dags för att göra något anorlunda, efter år av slalomåkande)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lite för surf teoretikerna (eller praktikerna)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.