Senaste nytt Forums Lite goa nybörjarfrågor

• anonym-anvandare

Medlem
    20 augusti, 2003 vid 20:40

Hej, Jag seglade också med stropparna för första gången i år och nu kan ja inte segla utan. Det blir mycket lättare att tynga ner seglet o man får nästan aldrig kastfall. Men tekniken ja har för att komma bak dit är att ha framfoten ca. 1 dm från mastfoten och sen sakta sträcka bakbenet tills man når stroppen. Vet inte riktigt hur lång din bräda är där bak men på min funkar det i alla fall. När man har fåt dit den bakre foten kan man segla så tills man har riktigt bra planing och sen försöker man så snabbt som möjligt få i den främre foten så man inte tappar fart o börgar lova upp. Och där efter brukar jag kila in den bakre foten så långt som möjligt och pressa på läkanten.

Hoppas detta kan hjälpa dig!

// Johan

• ola_p

Medlem
    21 augusti, 2003 vid 10:13

Psst, calle_kuling, pungnedhal ska de väl va, å inte uthal!?! wink.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    21 augusti, 2003 vid 10:27

gött att höra! Det var ju nån här som klagade på dom för att han själv inte klarat ut astrorocken. Men det är väl inga problem att få den i planing? Men jag funderar dock på ny bräda ändå..

• anonym-anvandare

Medlem
    22 augusti, 2003 vid 12:02

hej
    det fins monga åsikter om stropparna,
    mitt förslag är sett i framfoten skota hem sedan i mem bakfoten

• anonym-anvandare

Medlem
    22 augusti, 2003 vid 13:07

om du inte rör stortån när du hoppar i stroppen
    så fotstyr nog inte brädan så mycket,
    du har säkert en lös ( loose ) courseracer.

• rocklund

Medlem
    23 augusti, 2003 vid 01:08

Det är en del personer i denna tråden som säger att man inte ska vara rädd för kastfallen. Jag är sketaskraj för kastfall då jag är rädd att paja nosen på det sättet. Kan någon säga något lugnande ord om detta eller något fint tips för att undvika kastfall så att jag kan sluta oroa mig Så mycket?

• anonym-anvandare

Medlem
    23 augusti, 2003 vid 01:25

J.P French har designat en hel del Seatrend brädor, bla den Radical Waven jag körde på för ett tag sen. Vad gäller dina problem är det så många faktorer som påverkar att det är näst intill omöjligt att uttala sig utan att sett dig segla. Men du har fått en hel del vettiga råd här. Kör på och se vad som händer. Annars hör av dig till närmsta klubb eller surfgäng, och be dem om tips.

Lycka till!! cool.gif Viktor

• nordgren

Medlem
    23 augusti, 2003 vid 08:22

Är du rädd för att paja nosen så är ett klart bra råd att när väl kastfallet kommer (för det gör det alltid förr eler senare) så överskota in. Då faller riggen (och du) av åt läsidan inte frammåt, woalaa nosen är räddad.

• rocklund

Medlem
    23 augusti, 2003 vid 11:00

ok, man tackar. jag ska testa det.

• oskie

Medlem
    23 augusti, 2003 vid 12:45

ja, gå alltid i med bakre stroppen innan den främre… när du väl är i den är det mycket lättare att hindra kastfallen.

• oskie

Medlem
    23 augusti, 2003 vid 12:49

Även proffsen får kastfall – såg t.ex. en film från high.tv där Kevin Pritchard får kastfall i ett slalomrace och faller framför Antoine Albeau som också ryker med… smile.gif

• calle_kuling

Medlem
    23 augusti, 2003 vid 18:20

Hehe, punguthal va kanske lite fel crazy.gif Nä, nedhal skuddeva! grin.gif

Som sagt, kastfallet är inget att oroa sig för, räcker med att du släpper främre handen först när det händer. Det värsta är när man dånar på i 25 knop, får kastfall och sitter i hängselen, knappt nån risk att lyckas träffa nosen, men ryggen får ta lite stryk när seglet men inte du fastnar i vattnet! I dessa farter får man vara beredd att hoppa uppåt så man kommer ur linorna.. Men de e greeEEÄÄJJT!!! cool.gif

• nordgren

Medlem
    23 augusti, 2003 vid 19:39

Hehe jag har fått kastfall så jag studsat på ryggen på vattenytan. grin.gif Seglet kastar macka med 95 kg tung surfare. grin.gif tongue.gif

• rocklund

Medlem
    23 augusti, 2003 vid 20:33

tack för tipsen!

nu kan jag segla lungt i fortsättningen cool.gif

• xavier

Medlem
    23 augusti, 2003 vid 22:51

fick kastfall idag… roterade kring hängselen och slog hälen i masttoppen innan seglet nått vattnet… undra vad den halvloopen kallas?! wink.gif

bör jag påpeka att det blåste bra och att vågrampen var brant?

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Lite goa nybörjarfrågor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.