Senaste nytt › Forums › Lite goa nybörjarfrågor
-
Muahaha, var ute idag i den hårda ojämna vinden och fick ett precis likadant kastfall. Studsade på ryggen och tappade andan lite, gick undan som satan…vatten är hårt!!!
/fLa
-
måste fortsätta på frågan var man ska sätta mastfoten…
jag får ett annat problem, och det är att brädan stegrar sig när jag är i planing och står i stropparna… först tänkte jag att jag har för mycket tyngd på bakbenet, men det var inte det… tänkte flytta fram stropparna, men dom går bara flytta fram ca 3 cm till, så det kan väl inte göra sån skillnad? måste vara mastfotens placering eller!?
och en annan fråga, om man har trimbox till fenan, hur vet man hur långt fram/bak man ska sätta fenan för att det ska bli optimalt?
haj-martin
-
Flytta fram mestfoten, ju längre fram mastfoten sitter ju ”planare” går brädan.
Ja, jag vet inte hur mycket fenplaceringen gör, jag har den alltid längst bak… -
fena långt bak
mer höjdfena långt fram
snävare svängeller??
-
Jag kan tänka mig att din bräda stegrar sig för att du har för lite tryck på mastfoten, kanske lutar du dig för mkt bakåt eller så har du inte skotat in ordentligt. Sen kan du oxå prova att sänka bommen för att öka mastfotstrycket.
-
Låter väldigt rimmligt, se till en vågbräda där piro ett är rörlighet så sitter ju fenan ganska långt fram och på en slalom formula långt bak, och på dessa så är det fart och (formula) höjd som är viktigt.
-
stå bara med främre fotstroppen tills du vant dig
eller montera den bakre så på mitten som möjligt,
du annars dra mycket i segelet och luta dig
ut från brädan.
Står du bara rakt på kanten i stropparna
så fotstyr du upp den i lite vind om du har
lite tryck i seglet.
Mycket fart först är ett tips. -
Som sagt, för lite nedhal gör att brädan stegrar också!!!
Logga in för att svara.